کد خبر: 746311
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
تحليل «جوان» از سخنان رهبر انقلاب با مسئولان رسانه ملي
در حالي كه به سالروز صدور حكم رياست سازمان صداو‌سيما از سوي مقام معظم رهبري براي محمد سرافراز نزديك مي‌شويم، مديران سازمان صداوسيما به ديدار رهبر انقلاب رفتند.
محمدصادق عابديني
رسانه ملي در نقش قرارگاه مركزي مقابله با جنگ نرمدر حالي كه به سالروز صدور حكم رياست سازمان صداو‌سيما از سوي مقام معظم رهبري براي محمد سرافراز نزديك مي‌شويم، مديران سازمان صداوسيما به ديدار رهبر انقلاب رفتند. در اين ديدار رهبري نكات مهمي را درباره جايگاه صداوسيما در جنگ نرم، افق مديريتي سازمان و همچنين برخي از كاستي‌هاي صداو‌سيما بيان كردند، «جوان» تلاش دارد در اين گزارش تحليل كوتاهي براي اين ديدار و سخنان مقام معظم رهبري درباره صداوسيما داشته باشد.
   
صداو سيما قرارگاه خط مقدم
رسانه‌ها يكي از مهم‌ترين ابزار جنگ نرم به شمار مي‌روند و اين رسانه‌ها هستند كه مي‌توانند ميدان نبرد را به نفع يك ديدگاه يا نگرش تغيير دهند و حتي ابعاد ميدان نبرد را مشخص كنند؛ نبردي كه امروز حتي به اتاق خواب مردم نيز كشيده شده است. رهبر انقلاب در ديدار مديران سازمان صداوسيما بار ديگر به مقوله جنگ نرم دشمن عليه نظام جمهوري اسلامي اشاره كردند. مسئله‌اي كه بيش از دو دهه است رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار مي‌دهند اما دستگاه‌هاي دولتي و عمومي نسبت به حجم فعاليت‌هاي دشمن عليه انقلاب اسلامي نتوانسته‌اند پاسخ مناسبي را ارائه دهند يا حتي بتوانند ميدان عمل دشمن را محدود سازند.
مهم‌ترين رسانه و مؤثرترين ابزار ما در مقابله با جنگ نرم دشمن سازمان صداوسيما يا به تعبير ديگر «رسانه ملي» است. رهبر انقلاب در ديدار روز گذشته از تعبير «قرارگاه خط مقدم در جنگ نرم» براي صدا‌وسيما استفاده كردند و گفتند: «مديران و كاركنان رسانه ملي، سرداران و سربازان اين جنگ نرم هستند.» اين تعبير هم نشانه‌اي از اهميت موقعيت صداوسيما در برابر دشمن است و هم مهر تأييدي بر جنگ تمام‌عياري است كه پيش‌روي ما قرار دارد.
در اين ديدار رهبري به مصاديقي از جنگ نرم دشمن نيز اشاره كردند و گفتند: «همه‌ پيشرفت‌هاي روزافزون محيط مجازي در خدمت تحقق اهداف جنگ نرم است اما مهم‌تر از اين امكانات و پيشرفت‌هاي سخت‌افزاري، لشكر عظيم نخبگان فكري، سياسي، ادبي، اجتماعي، و فعالان برجسته‌ ارتباطات و رشته‌هاي مختلف هنري است كه عقبه‌ نرم‌افزاري قوي و تأثيرگذاري را براي تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است.»
يكي از موارد مورد اشاره مقام معظم رهبري در اين ديدار، نقشه دشمن در وارونه نشان دادن شرايط انقلاب و مقايسه‌اي است كه تلاش مي‌شود بين شرايط فعلي و قبل از انقلاب صورت بگيرد. اين موضوع بارها توسط شبكه‌هاي ماهواره‌اي دنبال شده و در قالب فيلم‌هاي مستند با ارائه تحليل‌هاي نادرست تلاش شده است ذهن جامعه را به خصوص در قشر جوان به سمت مقايسه‌اي غلط ببرند.
متأسفانه هر چقدر كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي در اين ميان فعال عمل كرده و حتي تلاش كرده‌اند با دسترسي به منابع آرشيوي صداوسيما براي ادعاهاي خود سند جمع كنند، رسانه ملي تا به حال نتوانسته است پاسخ مستدل به اين ادعا داشته باشد. هرچند كه از سال گذشته حركتي نو در استفاده درست از منابع آرشيوي صداوسيما درباره انقلاب و دوران پهلوي شروع شده و اميد مي‌رود كه به نتايج خوبي نيز ختم شود؛ اما گاهي اوقات حتي پخش همراه با مميزي آثاري مانند «چنارستان» تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته درباره بيان حقايق انقلاب را تحت تأثير قرار مي‌دهد. به نظر مي‌رسد صداوسيما طبق رهنمود رهبر انقلاب بايد به مقايسه ميان شرايط ايران بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب با كشورهايي مانند امريكا و فرانسه بعد از 40 ساله به آن دست يافته‌اند، بپردازد تا ميزان پيشرفت‌هاي كشورمان بعد ازانقلاب اسلامي در قياس بهتري قابل لمس باشد. ترسيم چهره واقعي انقلاب اسلامي با تمامي توانايي‌هايش مي‌تواند حركت خزنده استحاله انقلاب و تبليغات گمراه‌كننده داخلي و خارجي را خنثي كند.
  
تغيير باورها و ضعف رسانه‌اي ما
مورد ديگري كه رهبر انقلاب آن را به مديران صداوسيما متذكر شدند، جبهه ديگري در جنگ نرم است كه تلاش مي‌كند با تغيير باور‌ها، به خصوص در ميان نخبگان جامعه، زمينه را براي پياده‌سازي سياست‌هاي خود مهيا كند. ايشان گفتند: مردم ما باورهاي اعتقادي در خصوص دين، خانواده، مسئله «زن و مرد»، استقلال، مقابله با بيگانه، مردم‌سالاري اسلامي و مسائل گوناگون فرهنگي دارند و طرف مقابل تلاش دارد اين باورها را دست‌كاري كند يا تغيير دهد.
حال بايد ديد كه صدا‌و‌سيما در مقابل اين هجمه چه عكس‌العملي انجام داده است. «جوان» پيش از اين بارها در قالب يادداشت و گزارش نسبت به تأثير نامطلوب يا خنثاي برخي از مجموعه‌هاي تلويزيوني كه در آنها روابط زن و مرد و خانواده با معيارهاي مطلوب خانواده ايراني و اسلامي در تناقض هستند، اشاره داشته است. مجموعه‌هاي تلويزيوني كه در صداوسيما توليد مي‌شوند به دليل اطميناني كه خانواده‌هاي ايراني نسبت به سلامت آن دارند بدون مميزي خاصي توسط همه افراد خانواده دنبال مي‌شود كه متأسفانه در اكثر سريال‌هاي خانوادگي جايگاه در نظر گرفته شده براي شئون اسلامي در روابط خانوادگي و حريم زن و مرد رعايت نشده و اين مسئله ناخواسته سريال‌هاي ايراني را در رديف مجموعه‌هاي ماهواره‌اي قرار مي‌دهد كه بنيان‌هاي خانواده را به تباهي مي‌كشاند.
در اين ديدار رهبر انقلاب به مسئله پيگيري سياست‌هاي ابلاغي در حكم انتصاب رياست محمد سرافراز نيز تأكيد كردند كه از آن جمله راهبرد به كارگيري نيروهاي جوان مومن در امور است، سياست چابك‌سازي سازمان صداوسيما و ميدان دادن به جوانان انقلابي و متعهد مي‌تواند روح تازه‌اي بر كالبد سازماني بدمد كه اكنون بيش از 37 سال است مهم‌ترين رسانه كشور به شمار مي‌رود. گرچه سرافراز با بيان گزارشي پيشرفت‌هاي خود را در اين خصوص بيان كرد، اما تأكيد رهبري مي‌تواند نشانه‌اي بر نرسيدن به نقاط هدفگذاري شده در بازه يك ساله‌اي باشد كه سازمان تحت مديريت سرافراز اداره شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار