کد خبر: 746003
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي شايد يكي از مهم‌ترين جلسات در طول حيات نظام جمهوري اسلامي ايران بود و كليات طرحي كه عملا به دولت اجازه اجراي برجام را مي‌دهد به تصويب رسيد.
مهدي پورصفا
جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي شايد يكي از مهم‌ترين جلسات در طول حيات نظام جمهوري اسلامي ايران بود و كليات طرحي كه عملا به دولت اجازه اجراي برجام را مي‌دهد به تصويب رسيد.
بنا بر اين گزارش در ابتداي جلسه و به درخواست تعدادي از نمايندگان تغيير دستور كار مجلس براي بررسي طرح اجراي برجام به رأي گذاشته شد و در جريان آن روح الله حسينيان و كمال الدين پيرموذن نمايندگان تهران و اردبيل به عنوان مخالفان و موافقان بررسي اين طرح به طور اولويت دار سخنراني كردند.
  
اين طرح براي ذلت ملت ايران است!
روح الله حسينيان در مخالفت با بررسي خارج از دستور اين طرح عنوان كرد كه جرياني پشت پرده قصد دارد مجلس را در برابر يك عمل انجام شده قرار دهد؛ آيين نامه مجلس اين اجازه را به هيئت رئيسه داده كه اگر دوفوريت طرحي رأي نياورد، يك‌فوريت آن حداقل ۱۰ روز در كميسيو‌ن‌هاي تخصصي بررسي شود و ساير كميسيون‌ها نيز نظر خود را بدهند، اما هيئت رئيسه مجلس در اين باره دستپاچه و شتاب زده عمل مي‌كند.
كمال الدين پير موذن هم در اين باره گفت: طرح مجلس با همت رئيس مجلس و صاحب نظران تهيه شده است. تأخير در اجراي برجام ۱۰۰ ميليون يورو به كشور ضرر مي‌زند، ۸۵ درصد مردم موافق توافق هستند پس بايد بررسي آن اولويت مجلس باشد.
درنهايت نمايندگان با ۱۳۳ رأي موافق، ۹۶ رأي مخالف و ۱۰ رأي ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماينده حاضر در مجلس با قرار گرفتن اين طرح در اولويت بررسي صحن علني مجلس موافقت كردند.
در ابتداي بررسي اين طرح مهرداد بذرپاش عضو هيئت رئيسه مجلس در مخالفت با كليات اين طرح گفت: حفره‌هاي امنيتي مهمي در برجام وجود دارد كه بايد براي آنها راه حلي تهيه شود. خطي را در كشور شروع كرده‌اند كه مي‌گويند هر روز تأخير در تصويب طرح برجام چند ميليارد ضرر است. اين دروغ است. هر كسي اين حرف را مي‌گويد به خاطر اين است كه شما را تحت فشار قرار دهد. كسي منتظر مجلس نيست و توافق از روز ۲۶ مهرماه اجرا مي‌شود.  الياس نادران، نماينده مردم تهران نيز دومين مخالف طرح مجلس براي برجام بود كه گفت: اين طرح براي ذلت ملت ايران و خط كشيدن روي آرمان‌هاي ملت است.
وي گفت: اگر بازار منتظر برجام است چرا دولت دو سال‌و‌نيم معطل كرد. از ابتداي كار دولت دست روي دست گذاشت و فقط به سياست خارجي پرداخت و كاري براي حل مشكلات اقتصادي نكرد تا جايي كه صداي وزرا هم درآمد. دولت چرا ناكارآمدي‌هاي خود را گردن تحريم‌هاي اقتصادي مي‌اندازد. قرار بود اقتصاد مقاومتي اجرا شود، چه شد؟
حسين طلا، نماينده مردم تهران نيز در مخالفت با اين طرح و اينكه با خود توافق مخالف نيست، گفت: ما با توافق مخالف نيستيم، اتفاقا به دنبال ِ گرفتن حق قانوني مردم هستيم، اما مخالف عملي هستيم كه شرف و عزت ملت ايران را زير سؤال ببرد.
 
تيم مذاكره كننده را به خيانت متهم نمي‌كنيم
عليرضا زاكاني، رئيس كميسيون ويژه بررسي برجام نيز در مخالفت با كليات طرح مجلس در اجراي برجام گفت: دولت اولين قدم را در جهت اجراي قانون و ارسال لايحه به مجلس انجام نداد و اين در تاريخ ثبت شد و در مسير رسيدگي به برجام نيز بعضا از تمام خطوط قرمز و قوانين قبلي عبور شده است. آقاي ظريف در كميسيون اعلام كرد كه اگر تعهداتمان را بعد از توافق ژنو انجام نمي‌داديم فروش نفت صفر مي‌شد؛ در حالي كه با آمارهاي رسمي امريكايي‌ها و اسناد بين‌الملل مشخص شد كه اين حرف صحت ندارد، چون از يك سال و نيم قبل از ژنو روزانه 1/1 تا 1/2 ميليون بشكه نفت فروخته ايم و اين آمار رسمي جهاني است كه در گزارش كميسيون نيز آمد.  رئيس كميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس گفت: بر اين اساس اگر كساني مي‌خواهند كشور را بحراني جلوه دهند خودشان بايد بگويند دنبال چه قصدي هستند؛ در آمارهاي بانك مركزي آمده است كه با فروش غير رسمي در سال ۹۱ و در اوج تحريم‌ها روزانه 1/8 ميليون بشكه نفت فروخته شده و در سال ۹۲ نيز 6/1 ميليون بشكه فروش داشته‌ايم.
زاكاني ادامه داد: برجام فقط در كليت خود اعلام مي‌كند كه تحريم‌ها لغو مي‌شود، اما در ضميمه 2 ترتيبات آن را اعلام كرده و در ضميمه 5 نيز زمان بندي آن را اعلام كرده است كه بر اين اساس هيچ تحريمي غير از چهار، پنج دستور رئيس‌جمهور امريكا لغو نمي‌شود. گفته شده است كه تيم مذاكره كننده با مقامات عالي كشور هماهنگ بوده است؛ اين در كليات و چارچوب بوده اما در جزئيات با كسي هماهنگ نشده است.  زاكاني در رابطه با قطعنامه گفت: آقاي عراقچي گفتند كه آن بخش از قطعنامه را كه مربوط به مسائل دفاعي است قبول نمي‌كنيم؛ گفتند كه چون مربوط به امور دفاعي است تبعات سختي براي كشور دارد اما چون زورمان زياد است زير بار آن نمي‌رويم؛ آيا اين همان ادبيات قطعنامه‌ها كاغذ پاره است، آن هم در يك قالب ديپلماتيك نيست؟ ما تيم مذاكره كننده را به خيانت متهم نمي‌كنيم اما اين تيم نتوانسته حقوق اساسي ملت ايران را از گرگ‌هاي امريكايي و اروپايي بگيرد لذا خواهان تغييرات محتوايي جدي در طرح اقدام متناسب دولت در اجراي برجام هستيم.
در مقابل هادي قوامي، نماينده مردم اسفراين گفت: اگر از ابتدا به ضابطه‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي توجه مي‌كرديم، امروز شرايط اقتصادي متفاوتي داشتيم و مي‌توانستيم وابستگي‌ها را كاهش دهيم و سطح چانه زني‌مان را بالاتر ببريم.
بهلول حسيني، نماينده مردم ميانه نيز در موافقت با طرح گفت: مذاكره فرمول و قاعده خاص دارد و هر يك از طرفين به دنبال امتياز بيشتر است. بهترين نتيجه برد ـ برد است، به قول رئيس‌جمهور، ما به طرف مقابل سه گل زديم و دو گل خورديم.
ابراهيم نكو، نماينده مردم رباط كريم در مجلس به عنوان سومين موافق برجام گفت: در چارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي تدابيري صورت گرفته تا در اجراي برجام اجازه سوء استفاده از امريكا و ديگر دولت‌ها گرفته شود؛ حال مگر نمايندگان و ملت مرده‌اند كه اجازه نفوذ امريكا به داخل كشور داده شود. متأسفانه بعد از توافق هسته‌اي شاهد بروز يك شوك به اقتصاد كشور بوديم كه اين موضوع مشكلاتي را ايجاد كرد.
    
توقف و كندي هسته‌اي دركار نيست
كاظم جلالي، نماينده مردم شاهرود در مجلس نيز چهارمين موافقي بود كه در صحن علني مجلس گفت:‌برخي دوستان اعتقاد دارند اجراي برجام مي‌تواند براي ملت مفيد باشد اما برخي تصور مي‌كنند با اجراي آن خسران در كشور به وجود مي‌آ‌يد بنابراين طبق گفته مقام معظم رهبري در بحث هسته‌اي نبايد جامعه را به دو قطبي تبديل كرد و بايد وحدت ‌در كشور وجود داشته باشد.
جلالي ادامه داد: رئيس مجلس زمان آماده‌سازي اين طرح گفتند كه اين موضوع بايد با فراكسيون ديگر مجلس نيز هماهنگ شود و با برگزاري جلساتي با شوراي عالي امنيت ملي كه در يك جلسه آن شمخاني نيز حضور داشت در اين خصوص مذاكره كرديم و در برخي موارد آنها حرف‌هاي ما را پذيرفتند. در جلسه‌اي ديگر با حضور رئيس مجلس، بنده و آقاي زاكاني اين طرح از طرف دكتر لاريجاني توضيح داده شد اما دوستان مطرح كردند كه ما بايد جلسه جداگانه‌اي با رئيس مجلس داشته باشيم و دكتر لاريجاني نيز اين موضوع را قبول كرد و در آن جلسه رئيس مجلس به اين نكته تأكيد كرد كه اگر به دنبال رد برجام هستيم ما اعتقادي به اين موضوع نداريم.
رئيس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت با بيان اينكه جلساتي نيز در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه چندي پيش نيز برگزار شد افزود: در انتهاي جلسه آخر آقاي بذرپاش گفت من حتي حاضرم از پشت بلندگو در جلسه فرداي مجلس موافقت خود را با اين طرح اعلام كنم اما اجازه بدهيد اول گزارش كميسيون خوانده شود، بنابراين ما به دنبال دوقطبي كردن نيستيم و اينكه دوستان نقل قول هايي كه از مقامات امريكايي در اين خصوص ذكر مي‌كنند، اصلاً درست نيست و بايد گفت كه چرا از سيدحسن نصرالله نقل قول نمي‌كنيد كه وي گفت اسرائيل تلاش كرد جلوي توافق ايران با 1+5 گرفته شود اما اين توافق به زودي فرصت‌هاي زيادي را براي ايران ايجاد مي‌كند و شكي نيست كه توافق ايران براي منطقه بزرگ خواهد بود، بنابراين نبايد به صحبت‌هاي دشمن استناد كرد چراكه آنها دلسوز اين كشور نيستند.
صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي نيز به عنوان نماينده دولت در صحن علني مجلس با اشاره به اينكه برجام سند افتخار است، گفت: والله در مسئله هسته‌اي توقف و كندي دركار نيست.
وي ادامه داد: اگر رآكتور فعلي اراك به كار گرفته شود، هشت كيلو پلوتونيوم به‌كار مي‌رود كه در ۳۰ سال عمر رآكتور اراك معادل ۲۴۰ كيلو پلوتونيوم است، برخي دوستان مي‌گويند آب سنگين نبايد صادر شود چون در رآكتور گداخت استفاده مي‌شود؛ ما الان ۲۰ تن آب سنگين توليد مي‌كنيم.
علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از تريبون مجلس گفت: در تمام بندهاي نه‌گانه طرح برخلاف تعابيري كه گفته مي‌شود يك نصيحت‌نامه است، دولت موظف و مكلف شده و براي آن تكليف و الزام ايجاد شده و وقتي اين طرح تبديل به قانون شود، دولت موظف به اجراي آن خواهد بود.  در نهايت و بعد از حدود چهار ساعت مذاكره نمايندگان مجلس و دولت در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، كليات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام با ۱۳۹ رأي موافق، ۱۰۰ رأي مخالف و ۱۲ رأي ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد.
  
رأي مخفي رد شد
پس از پايان سخنراني موافقان و مخالفان، مخالفان كليات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در قبال اجراي برجام و همچنين سخنراني صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي به عنوان نماينده دولت و علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به عنوان نماينده كميسيون كليات طرح مذكور در نشست علني يك‌شنبه مجلس شوراي اسلامي، علي لاريجاني رئيس مجلس درخواست 10 نفر از نمايندگان خانه ملت مبني بر رأي‌گيري ورقه‌اي درباره كليات طرح مربوط به اجراي برجام را به رأي وكلاي ملت گذاشت.
چند ‌نفر از نمايندگان مجلس طبق آيين‌نامه داخلي پارلمان، پيشنهاد دادند به جاي استفاده از دستگاه الكترونيكي يا قيام و قعود، با ورقه و با اسم و نام افراد درباره كليات طرح مربوط به اجراي برجام در صحن علني رأي‌گيري انجام شود.
اين درخواست طبق ماده 125 آيين‌نامه داخلي مجلس توسط جمعي از نمايندگان كه حميد رسايي نماينده تهران جزو آنها بود، مطرح شده بود.
اما وكلاي ملت با 70 رأي موافق، 148 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع از 252 نفر از نمايندگان حاضر در صحن علني، با رأي‌گيري ورقه‌اي با اسم و نام نمايندگان درباره كليات طرح مربوط به اجراي برجام مخالفت كردند و آن را به تصويب نرساندند.
 قرار است در جلسه روز سه‌شنبه، نمايندگان وارد جزئيات طرح شده و به بررسي بندهاي طرح پيشنهادي مجلس براي اجراي برجام اقدام كنند.
     ***
سيمان و صالحي
ديروز علاوه بر تصويب برجام، سخنان علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي نيز با حاشيه‌هاي فراواني در مجلس رو‌به‌رو شد.  صالحي در ادامه گفت: امروز در مجلس مردي با قسم جلاله به من مي‌گويد كه در قلب رآكتور اراك روي تو سيمان مي‌ريزيم و تو را مي‌كشيم! اين نحوه سخن گفتن است؟ من تاكنون سكوت كرده‌ام اما چرا؟ از عدم آشنايي افكار عمومي به مسائل تخصصي سوء‌استفاده مي‌كنند و در جايگاه يك دانشمند مي‌نشينند و سخن مي‌گويند!
وي افزود: گوش كنيد و حرف حق را بشنويد! ما كه قرار است سيمان روي‌مان ريخته شود، دست كم حرفمان را گوش كنيد! بعد از جلسه، كمال‌الدين پيرمؤذن، نماينده مردم اردبيل در تشريح حاشيه جلسه علني دیروز در هنگام صحبت‌هاي علي اكبر صالحي گفت: روح الله حسينيان، آقاي صالحي را تهديد كرد كه اگر برجام به فرجام برسد، ‌سيمان رويش مي‌ريزيم و او را مي‌كشيم.
البته ابوذر نديمي، نماينده لاهيجان در گفت و گو با خبرنگاران گفت كه من با آقاي حسينيان صحبت كردم و او گفت كه من از روي شوخي و مزاح و مطايبه اين حرف را به آقاي صالحي زدم اما او اين حرف را جدي گرفت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار