کد خبر: 745984
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
وقتي تئاتر در بنايي تاريخي جاني دوباره مي‌گيرد
تماشاخانه‌ «مسعوديه» فردا با حضور هنرمندان و اساتيد تئاتر در دل بناي قجري مسعوديه افتتاح مي‌شود تا در روزگار كمبود سالن در برابر تعدد گروه‌هاي تئاتري، سالني تازه در فهرست تماشاخانه‌هاي شهر حيات خود را آغاز كند.
سپيده آماده
تماشاخانه‌ «مسعوديه» فردا با حضور هنرمندان و اساتيد تئاتر در دل بناي قجري مسعوديه افتتاح مي‌شود تا در روزگار كمبود سالن در برابر تعدد گروه‌هاي تئاتري، سالني تازه در فهرست تماشاخانه‌هاي شهر حيات خود را آغاز كند.
به گزارش «جوان»، عمارت مسعوديه واقع در ميدان بهارستان تهران، ۲۷ دي ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۹۰ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شد. باغ عمارت مسعوديه با دستور مسعود ميرزا حاكم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدين شاه پس از آقامحمد در ۱۲۹۵ ق بنا شده بود، در روزگار مشروطه يكي از پايگاه‌هاي مشروطه‌خواهان و مخالفان محمدعلي شاه بود و پس از آن نخستين كتابخانه و موزه ملي ايران جايي در گوشه اين عمارت برپا شدند.
عمارت مسعوديه در سال‌هاي اخير با مشكلات بسياري روبه‌رو شد و گاه حتي شائبه‌هايي از نابودي اين بناي تاريخي تهران قديم به گوش رسيد اما در نهايت پيگيري فعالان حوزه ميراث فرهنگي باعث حيات دوباره اين خانه موزه شد و در ۲۵ شهريور سال ۱۳۹۰ پانزدهمين جشن خانه سينما هم به ميزباني اين عمارت زيبا برگزار شد. پس از آن روز عمارت مسعوديه بارها براي برگزاري گردهمايي‌هاي فرهنگي انتخاب شد و رستوان و كافي‌شاپي هم در محوطه اندروني اين ملك شروع به كار كرد. حضور فرهنگي عمارت تاريخي مسعوديه ادامه داشت تا اينكه چندي پيش خبرهايي از تأسيس يك سالن تئاتر در داخل محوطه اين خانه تاريخي به گوش رسيد. تماشاخانه جديد داراي جديدترين امكانات روز است و با توجه به حساسيت كار در اين مجموعه‌ تاريخي اين مكان به گونه‌اي تجهيز شده است كه هيچ‌گونه آسيبي به عمارت نرسد. البته يكي از مشكلات سالن تئاتر تازه تأسيس نبود قرارداد دائمي با مجموعه‌ تاريخي مسعوديه است و طبق قرارداد مسئولان تماشاخانه فقط يك سال با اين مكان قرارداد دارند و در صورت رعايت حقوق طرفين اين همكاري مي‌تواند ادامه داشته باشد.
از شنيده‌ها برمي‌آيد كه قرار است كميته‌اي متشكل از مديران تماشاخانه و مسئولان مجموعه مسعوديه در ميان متقاضيان اجرا، نمايش‌هايي كه امكان اجرا در محوطه تاريخي اين سالن را دارند براي اجرا انتخاب كنند و در اين بين قرعه اولين اجرا به نام نمايش «جنايت و مكافات» به كارگرداني ايمان افشاريان افتاده است. در هر حال تأسيس اين سالن جديد اتفاق خوبي است كه مي‌تواند به تولد دوباره تئاتر در يك مكان تاريخي بينجامد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار