کد خبر: 745488
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
احمد کاظم زاده
بررسي آخرين تحولات سياسي و ميداني جنگ يمن نشان مي‌دهد در هر دو عرصه ائتلاف متجاوز به رهبري عربستان كماكان با ناكامي مواجه است و نه تنها نتوانسته هيچ يك از اهداف نظامي و سياسي خود را از تحميل جنگ بر يمن محقق سازد بلكه چه بسا در مقايسه با قبل از جنگ در هر دو عرصه ميداني و سياسي در موقعيت ضعيف تري قرار گرفته و جايگاهش دچار سقوط و تنزل شده است.
در عرصه نظامي جنگي كه عربستان به متحدان غربي و عربي خود قول داده بود در كمتر از دو هفته به سرانجام خواهد رساند، الان وارد هفتمين ماه خود شده است و بر همين اساس مي‌توان گفت فرسايشي شدن اين جنگ كه با تحميل هزينه‌هاي سرسام آور بر دولت‌هاي متجاوز به‌خصوص عربستان همراه بوده خود شكستي بزرگ براي اين كشور محسوب مي‌شود. عربستان كه قبل ازتحميل جنگ بر يمن بيش از ۷۰۰ ميليارد دلارذخيره ارزي در اختيار داشته اكنون طبق گزارش‌هاي منتشره با كسري بودجه بي‌سابقه مواجه شده است، البته بخش عمده‌اي از اين ذخاير در بورس‌هاي كشورهاي غربي از جمله امريكا سرمايه گذاري شده و اكنون اين كشورها براي جلوگيري از مواجه شدن بورس‌هاي خود با شوك خروج سرمايه‌ها با درخواست عربستان براي خارج كردن سرمايه‌هاي خود مخالفند كه همين امر بر مشكلات عربستان افزوده است. عربستان در چند ماه اول جنگ حملات خود را عمدتاً به عرصه هوايي محدود كرد تا از آسيب پذيري‌هاي خود در عرصه زميني جلوگيري كند اما بعد از اينكه متوجه شد بدون وارد كردن نيروهاي زميني حملات هوايي بي‌نتيجه خواهد بود، براي جبران اين خلأ يا نيروهاي القاعده را به‌كار گرفت يا اينكه نيروهاي مزدور از آفريقا يا از ميان فراري‌هاي يمن وارد جنگ كرد تا شايد بتواند وضعيت نيروهاي ميداني را تا حدودي به نفع خود تغيير دهد. در حالي كه ائتلاف متجاوز به رهبري عربستان براي ورود به صنعا از استان مأرب تلاش مي‌كرد اما اعضاي اين ائتلاف شكست سنگيني در اين جبهه متحمل شدند، به گونه‌اي كه بعد از حمله موشكي نيروهاي يمني به پايگاه الصافر كه طبق برخي منابع بيش از 600 نظامي از اعضاي ائتلاف برجاي گذاشت در برخي از اعضاي اين ائتلاف از جمله امارات عربي متحده سه روز عزاي عمومي اعلام شد. بعد از ناكامي در جبهه مأرب، اعضاي ائتلاف جنگ رواني جديدي در خصوص تسلط بر باب المندب به راه انداختند و از اين طريق كوشيدند هم بر شكست‌هاي خود در استان مأرب سرپوش بگذارند و هم اينكه قدرت چانه زني خود را در نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل افزايش دهند و به گونه‌اي وانمود كنند كه ابتكار عمل را در دست دارند. اما كساني كه تحولات جنگ يمن را خارج از رسانه‌هاي غربي و عربي( كه به شدت تحت نفوذ و ملاحظات سياسي عربستان قرار دارند )پيگيري مي‌كنند به اين واقعيت مي‌رسند كه تنها دستاورد عربستان از جنگ يمن جنايات گسترده‌اي است كه طبق اصول و قوانين حقوق بين‌الملل مرتكب شده و عمده حملات هوايي اين كشور فاقد ارزش نظامي بوده است ضمن آنكه عربستان با تجاوز نظامي خود به يمن اين مجوز را به‌دست يمني‌ها داد كه وارد استان‌هاي يمني الاصل عسير، نجران و جيزان شوند كه دوران تحت‌الحمايگي عربستان بر اين استان‌ها در اوايل دهه 90 ميلادي به پايان رسيد اما در پي حق السكوتي كه عربستان به دولت وقت يمن داد اين قضيه مسكوت گذاشته شد و از بازپس دادن اين اراضي به يمن خودداري شد. بر اين اساس اگر از اين منظر نيز به قضيه نگاه شود باز شكستي ديگر در كارنامه نظامي عربستان در جنگ يمن ثبت مي‌شود.
در عرصه سياسي نيز عربستان همانندعرصه نظامي نتوانسته موفقيتي كسب كند و اكنون حداكثر درخواستي كه عربستان در اين عرصه دارد اين است كه طبق قطعنامه 2216 اوضاع را به مرحله قبل از جنگ برساند و اين بدين مفهوم است كه از نظر رياض بازگشت به مرحله قبل از جنگ نيز براي اين كشور يك ايده‌آل است اما امكان تحقق آن در وضعيت كنوني وجود ندارد زيرا هنوز نيروهاي يمني ابتكار عمل را در عرصه ميداني در دست دارند و متناسب با آن نيز در عرصه سياسي از قدرت چانه زني بيشتري برخوردارند. بر اين اساس تبليغاتي كه در روزهاي رسانه‌هاي وابسته به ائتلاف متجاوز در خصوص پذيرش قطعنامه 2216 از سوي انصار الله به راه افتاده از ماهيت جنگ رواني برخوردار است. هر چند انصار الله هيچ وقت باب مذاكرات سياسي را نبسته اما از آنجا كه خود را حافظ انقلاب يمن مي‌داند، لذا بعيد به نظر مي‌رسد به كمتر از توافقي تن در دهد كه در مذاكرات ميان گروه‌هاي سياسي حاصل شده بود.  در مجموع از آنچه كه گفته شد در هيچ يك از حوزه‌هاي ميداني و سياسي جنگ يمن دستاورد مشخصي براي عربستان قابل تصور نيست، اين نشان مي‌دهد كه ورود عربستان به اين جنگ از همان ابتدا با شكست همراه بوده و هرچه جنگ ادامه يابد و طولاني شود بر گستره اين شكست‌ها افزوده خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار