کد خبر: 745479
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
ناتو در پاسخ اقدامات روسيه، 40هزار نيرو در حوزه بالتيك مستقر مي‌كند
در پي شروع حملات نظامي روسيه به تروريست‌ها موج بي‌سابقه‌اي از تنش‌ها در روابط مسكو و غرب شكل گرفته كه دامنه آن به فراتر از مرزهاي سوريه كشيده شده است.
روح الله صالحی
در پي شروع حملات نظامي روسيه به تروريست‌ها موج بي‌سابقه‌اي از تنش‌ها در روابط مسكو و غرب شكل گرفته كه دامنه آن به فراتر از مرزهاي سوريه كشيده شده است. دبيركل ناتو در نشست اخير اين سازمان علاوه بر اعلام حمايت خود از تركيه در مقابل روس‌ها اعلام كرد 40هزار نيروي واكنش سريع در حوزه بالتيك مستقر مي‌كند كه بلافاصله واكنش مسكو را در پي داشت.
ابعاد جنگ داخلي سوريه كه از ماه مارس 2011 شروع شده است پس از حملات هوايي روسيه در اين كشور و هدف قرار دادن تروريست‌ها و معارضان به اصلاح ميانه‌رو مورد حمايت امريكا در سوريه به بهانه سركوب داعش به شكل چشمگيري تغيير كرد. با گذشت زمان و جدي شدن حملات روسيه عليه مواضع تروريست‌ها تحركات غرب نيز بيشتر مي‌شود و دو طرف باشتاب بيشتري در حال رو در رو شدن هستند. در پي اين تحولات ناظران هشدار داده‌اند كوچك‌ترين اشتباهي در محاسبات هر كدام از طرفين ممكن است به جنگي گسترده‌تر تبديل شود. شليك 26 موشك كروز روسي از درياي خزر به مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در سوريه كه نوعي نمايش قدرت كرملين در برابر غرب بود، نگراني را به جبهه مخالفان سوريه تزريق كرد و همين مسئله كافي بود تا وزراي دفاع سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گردهم آمده و تدابير ويژه‌اي براي مقابله با اقدامات مسكو اتخاذ كنند.  نشست وزراي دفاع ناتو روز پنج‌شنبه در حالي آغاز به‌كار كرد كه اعضاي ارشد اين سازمان نظامي غربي از شخص دبيركل تا وزراي دفاع امريكا و انگليس طي روزهاي اخير مخالفت‌هاي خود را با حملات روسيه در سوريه ابراز داشته‌اند و از همين رو موضوع سوريه يكي از محورهاي اصلي نشست ناتو اعلام شده است. به گزارش راشا تودي، «ينس استولتنبرگ» دبيركل ناتو در آغاز نشست وزراي دفاع اين سازمان در بروكسل گفت كه ناتو درنظر دارد تعداد نيروهاي واكنش سريع را به 40هزار نيرو افزايش دهد. وي طرح افزايش تعداد نيروهاي ناتو در كشورهاي حوزه بالتيك را پاسخي به اقدامات روسيه خواند و گفت: «اقدامات ناتو دفاعي و مطابق با تعهدات بين‌المللي است البته ناتو مجبور به پاسخگويي به روسيه است.» اظهارات اين مقام ارشد ناتو درحالي است كه سال گذشته ميلادي و در بحبوحه تنش‌ها بر سر اوكراين ناتو اعلام كرد كه حدود 3هزار نيروي نظامي واكنش سريع در شرق اروپا مستقر مي‌كند ولي افزايش ناگهاني اين تعداد نيرو به بيش از 10برابر حاكي از اين است كه ناتو از حضور روسيه در سوريه به شدت نگران است.  دبيركل ناتو در ادامه سخنان خود تصريح كرد: «امروز من انتظار دارم كه ما (وزراي دفاع ناتو) ايجاد دو ستاد فرماندهي در اسلواكي و مجارستان را تصويب كنيم. اين ستادها تضميني براي اقدام سريع و مؤثر نيروهاي ما در صورت نياز به‌كارگيري آنها خواهد بود.»  به رغم انتقادهاي گسترده از حملات مسكو به مواضع تروريست‌ها، غرب و متحدانش از رويارويي مستقيم با روسيه پرهيز مي‌كنند و سعي دارند شكست‌هاي خود در مقابل روسيه را در جاي ديگر جبران كنند. بهترين عرصه براي تحت فشار گذاردن روسيه، شرق اروپاست كه پس از شروع بحران اوكراين براي مسكو اهميت ويژه‌اي پيدا كرده است. غرب مي‌خواهد با تحت فشار قرار دادن روسيه در شرق اروپا قدرت روس‌ها را به مرور زمان تضعيف كرده و با اعمال تحريم‌هاي اقتصادي روسيه را در تنگنا قرار دهد. درگير شدن مسكو در بحران سوريه فرصت مناسبي را براي غرب فراهم كرده تا اهداف خود را به پيش ببرد.
  
حمايت همه‌جانبه ناتو از تركيه
پس از آنكه جنگنده‌هاي روسيه حريم هوايي تركيه را براي بمباران مواضع داعش در سوريه نقض كردند ناتو حمايت خود را از آنكارا اعلام كرد. به گزارش رويترز، استولتنبرگ در ادامه به حمايت ناتو از تركيه پرداخت و گفت:‌ «ائتلاف ناتو آماده و قادر است تا از تمام متحدانش شامل تركيه در مقابل هرگونه تهديد دفاع كند. ناتو آماده است با ظرفيت و توانايي بالا و استقرار نيروهايش در جنوب شامل تركيه از متحدانش در منطقه نهايت حفاظت و دفاع را داشته باشد. حملات هوايي و موشكي روسيه علت اصلي اين نگراني است.»  همچنين مايكل فالن، وزير دفاع انگليس در نشست ناتو پيشنهاد برگزاري رزمايش‌هاي هسته‌اي را ارائه كرد. به گزارش ديلي‌ميل، در صورت اقدام به انجام چنين رزمايشي، 28 كشور عضو اتحاديه اروپا به ولاديمير پوتين اين هشدار را مي‌دهند كه آمادگي مقابله با هر نوع بحراني در سوريه و خارج از مرزهاي سوريه را دارند. مروري بر وضعيت بحران سوريه قبل از آغاز حملات روسيه، حاكي از شكل‌گيري موازنه قدرتي است كه نتيجه آن فرسايشي و طولاني شدن بحران بوده است؛ وضعيتي كه در آن اميد به غلبه هيچ يك از طرفين بر ديگري نيست. تحليلگران دليل اين واكنش جبهه غربي و عربي را به نقش «تغيير دهنده بازي» روسيه مرتبط مي‌دانند كه با ورود خود به سوريه معادلات ميداني را به نفع نيروهاي دولتي و مردمي اين كشور تغيير داده است زيرا تغيير موازنه به نفع روسيه و محور مقاومت همه تلاش‌هاي جبهه غربي–عربي براي سرنگوني دولت بشاراسد رئيس‌جمهور سوريه را بر باد خواهد داد، از اين رو دامنه انتقادها از حملات روسيه به تروريست‌ها افزايش يافته است.
  
هشدار كرملين به ناتو
ديميتري پسكوف، سخنگوي ولاديمير پوتين با بيان اينكه بهانه‌هاي ناتو براي انتقال تجهيزاتش به سمت مرزهاي روسيه چيزي جز «مخفي‌كاري و پنهان كردن وسايل جنگي» نيست، هشدار داد كه هيچ كدام از اين اقدامات بدون پاسخ نخواهد ماند. به گزارش ايسنا، پسكوف با بيان اينكه اين طرح‌ها جديد نيست و تنها موجب پشيماني ناتو مي‌شود، تأكيد كرد: «ما درباره تقويت نظامي صحبت ‌مي‌كنيم، بيانيه‌هايي درباره تهديدات قريب‌الوقوع وجود دارد، ما از افزايش حضور نظامي سخن مي‌گوييم. در واقع حضور نظامي خصوصاً در نزديكي مرزهاي روسيه شدت يافته است، البته هر طرحي كه موجب نزديك شدن زيرساخت‌هاي نظامي ناتو به سمت فدراسيون روسيه شود، با گام‌هاي متقابل مواجه مي‌شود.»
  
ايجاد جنگ رواني عليه مسكو
افزايش تنش‌هاي روسيه با اعضاي ناتو در حالي صورت مي‌گيرد كه از زمان شروع حملات هوايي مسكو در سوريه، غرب و متحدان آن در منطقه جنگ رواني گسترده‌اي را عليه اين كشور به راه انداخته‌‌اند، حتي مقامات امريكايي روز پنج‌شنبه در ادامه تلاش براي اعمال فشار به روسيه و ايجاد جنگ رواني عليه اين كشور، مدعي شدند تعدادي از موشك‌هاي روسيه كه روز چهارشنبه گذشته از درياي خزر به سمت تكفيري‌ها شليك شدند در ايران سقوط كرده است ولي وزارت دفاع روسيه ديروز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تمام موشك‌هاي شليك ‌شده به اهداف خود در سوريه اصابت كرده‌اند و اين خبر از سوي مقامات ايراني نيز تكذيب شد. به باور برخي ناظران، مسكو در روزهاي اخير نشان داده با اتكا به اهرم‌ها و ابزارهايي كه در اختيار دارد بدون اعتنا به مخالفت‌هاي غربي سعي مي‌كند اهداف و منافع خود را به طور كامل تأمين نمايد. اين وضعيت نشان مي‌دهد چرخش تحولات در سوريه به سويي است كه مي‌تواند بيش از پيش قدرت‌هاي غربي و متحدان منطقه‌اي آنها را از دستيابي به هدف بزرگي چون بركناري بشار اسد مأيوس سازد.
  
برابري حملات روسيه و ائتلاف
واشنگتن و متحدانش درحالي حملات روسيه به تروريست‌ها را به چالش مي‌كشند كه برگ برنده‌اي براي نابودي تكفيري‌ها ندارند و حتي سياست‌هاي ضد تروريستي غربي‌ها با شكست مواجه شده است. بر اساس برآوردها تعداد حملات روسيه در طول يك هفته با تعداد حملات نيروهاي ائتلاف در يك‌سال گذشته برابري مي‌كند و اين نشان مي‌دهد امريكا و متحدانش رغبتي به نابودي تروريست‌ها نداشتند و حملات گاه و بي‌گاه تنها براي فريب افكار عمومي بود كه پس از سر بريدن چند خبرنگار غربي توسط داعش جريحه دار شده است، حتي اين حملات نه تنها به توقف تروريست‌ها منتهي نشد بلكه تروريست‌ها چند شهر ديگر را تصرف كردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
0
0
روسیه "با حملات خود در سوریه "تروریست ها را بسمت اروپا می کشاند.غرب نگران این
موج و همراه شدن انان"با پناهجو یان به اروپا هستند. باید به سردمداران غرب گفت: انچه
عوض دارد "جای گله ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار