کد خبر: 745469
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
به گفته رئيس اتاق بازرگاني ‌دومين بسته خروج از ركود دولت اين هفته رونمايي مي‌شود!
بعد از نامه چهار وزير، رئيس اتاق بازرگاني هم به جمع نگران‌هاي اقتصادي پيوسته و وضعيت اقتصاد را در پيچ خطرناكي توصيف كرده و آورده است: «ما ركود را معضلي مي‌دانيم كه بنگاه‌هاي ما را به شدت تهديد مي‌كند و آنها را در معرض خطرجدي قرارداده است، لذا دولت بايد با سياست‌هاي خلاقانه سعي كند اقتصاد را از ركود فعلي نجات دهد.»
‌مهران ابراهيميان
بعد از نامه چهار وزير، رئيس اتاق بازرگاني هم به جمع نگران‌هاي اقتصادي پيوسته و وضعيت اقتصاد را در پيچ خطرناكي توصيف كرده و آورده است: «ما ركود را معضلي مي‌دانيم كه بنگاه‌هاي ما را به شدت تهديد مي‌كند و آنها را در معرض خطرجدي قرارداده است، لذا دولت بايد با سياست‌هاي خلاقانه سعي كند اقتصاد را از ركود فعلي نجات دهد.»
آنطور كه جلال پور رئيس اتاق بازرگاني در كانال تلگرام خود اعلام كرده است دومين بسته طرح خروج از ركود با ورود رئيس‌جمهور به اين موضوع در هفته جاري اعلام مي‌شود.
در هفته جاري دومين بسته خروج از ركود دولت رونمايي مي‌شود تا بلكه بارقه‌هاي از دست رفته اميد به اقتصاد برگردد كه قرار بود اجراي بسته اول به مردم گزارش شود و به عنوان مطالبه‌اي جدي از دولت مراحل اجراي آن را رسانه‌ها پيگيري كنند.
دكتر نيلي مسئول همايش رونمايي از خروج غير تورمي ركود هنگام ارائه اين بسته در سالن كنفرانس اسلامي و در جمع دبيران سرويس اقتصادي رسانه‌هاي مختلف گفته بود رسانه‌ها نحوه اجراي اين طرح را مطالبه كنند اما از تيرماه سال گذشته كه ويرايش اول آن انجام شد دولت هيچ گزارشي در باره اين طرح ارائه نداد و تمام محورهاي گفت وگوي مسئولان بر بركات توافق با غرب متمركز شد و كار به جايي رسيد كه دكتر روحاني بعد از آخرين نشست در پيام عيد فطر خود گفت: «امروز روزي است كه هم چرخ سانتريفيوژهاي ايران مي‌چرخد و هم چرخ اقتصاد ايران در آستانه يك تحول در جهت رونق گسترده است.»
ظاهراً برآوردها در فضاي اقتصاد چيز ديگري را نشان مي‌دهد. آنچنان كه چهار وزير شرايط را بحراني ترسيم مي‌كنند و رئيس اتاق بازرگاني وضعيت موجود را پيچ خطرناك مي‌داند و خبر از ورود دكتر روحاني به مسئله ركود و تدوين بسته دوم خروج از ركود مي‌دهد.  اما اگر اين بسته هم همچنان دل در گرو عناصر وابسته به منابع نفتي و اميد به خارج و وعده‌هاي برجام داشته باشد به احتمال بسيار زياد سرنوشتي شبيه بسته اول خواهد داشت كه تنها در يك همايش خلاصه شد.
  
سردرگمي دولت در دوران گذر از برجام!
طي روزهاي بعد از برجام بسياري از مسئولان بلند پايه دولت بر خلاف آنچه قبلاً روي تأثيرات معجزه آساي برجام مانور مي‌دادند اكنون دچار نوعي سردرگمي هستند به نحوي كه برخي شرايط را بحراني مي‌دانند و خواستار اتخاذ تصميمات آني هستند (‌به استناد نامه سه وزير)، برخي از تأثير كم توافقات بر اقتصاد صحبت مي‌كنند وبرخي نيز مانند دكتر نوبخت معتقدند همچنان تحريم‌ها سر جاي خود قرار دارد و بخشي ديگر از دولت نيز مانند كيجاني قائم مقام بانك مركزي رشد اقتصاد را به اجراي برجام گره مي‌زنند.
بااين حال در ميان اين سردرگمي رئيس اتاق بازرگاني به عنوان بزرگ‌ترين تشكل بخش خصوصي نيز از ارائه بسته جديد خروج از ركود در هفته جاري خبر داده است؛ بسته‌اي كه به اذعان برخي از كارشناسان كاري عجيب است ‌زيرا معتقدند دولت كه خود مجري است پس بسته را چه كسي مي‌خواهد اجرا كند؟ البته درميان كارشناسان بدبين به برنامه‌هاي دولتي هستند كساني كه معتقدند ارائه اين بسته با هدف گذر چند ماه پيش رو تا زمان تحقق اجراي وعده‌هاي غربي است.
   
پيچ خطرناك و روراستي با مردم!
رئيس اتاق بازرگاني ايران در باره رونمايي از بسته خروج از ركود با توصيف كردن وضعيت موجود با عنوان «پيچ خطرناك» در كانال ارتباطي تلگرام خود آورده است: ‌به طور قطع بخش خصوصي، هم در زمينه كاهش تورم خود را ذي نفع مي‌داند و هم در زمينه رشد اقتصادي و خروج از ركود. اين تلقي اشتباه و غيرمنصفانه است كه فكر كنيم بخش خصوصي به سود خود تلاش مي‌كند تا رشد اقتصادي به سود بنگاه‌ها محقق شود اما تورم به زيان مردم افزايش پيدا كند.
محسن جلال پور در عين حال ركود را معضلي دانسته كه بنگاه‌ها را به شدت تهديد مي‌كند و آنها را در معرض خطر جدي قرار داده است.
وي همچنين بحث خروج ازركود را بحثي ملي عنوان كرده و نوشته است: انتظار جدي مي‌رود كه همه مديران دولتي و آحاد اقتصادي براي گذر از اين پيچ خطرناك همه توان خود را به كارگيرند.
جلال‌پور ادامه داده است: ‌روشنگري و اطلاع‌‌رساني دقيق از وضعيت اقتصادي كشورنزد مسئولان و به تبع آن تبيين شرايط براي همه مردم نه تنها به اين امر دامن نمي‌زند بلكه باعث مي‌شود با همراهي و همدلي و سعه صدر بتوانيم هرچه منطقي‌تر از اين دوران عبور كنيم.
  
جزئيات بسته دوم اقتصادي چيست؟
جلال پور با بيان اينكه بخش خصوصي پيشنهادهايي براي تدوين بسته خروج از ركود مدنظر رئيس‌جمهور ارائه كرده، افزوده است: خيلي از بنگاه‌هاي ما در سال‌هاي گذشته مقدار زيادي توليد داشته‌اند كه اكنون در انبارها نگهداري مي‌شود. فكر مي‌كنم دو دليل باعث به وجود آمدن اين وضعيت شده است؛ نخست اينكه در سال‌هاي گذشته به دليل شرايط تحريمي، صادرات بنگاه‌ها محدود شده و محصولاتي كه قرار بوده صادر شود، بخشي از بازار خود را ازدست داده است. در كنار آن، قدرت خريد مردم هم كم شده و توان خريد كالا نداشته و ممكن است همچنان نداشته باشند.
بنابر اين آنچه از پيام تلگرامي دكتر جلال‌پور مي‌توان در باره جزئيات بسته خروج از ركود استنباط كرد، ‌توجه اين بسته به «بازار مصرف داخلي» و «مشكل نگران‌كننده موجودي انبارها» است. براساس مطالب رئيس اتاق بازرگاني هفت بند از پيشنهادهاي بخش خصوصي را در اين بسته لحاظ كرد‌ه‌اند.
همچنين بر خلاف آنچه در مشهد و پيام عيد فطر رئيس‌جمهور ديده مي‌شود ظاهراً شخص آقاي روحاني به مقوله ركود ورود پيدا كرده‌اند كه به اعتقاد جلال‌پور اين خيلي دلگرم‌كننده است.
نايب رئيس اتاق بازرگاني در گفت‌وگو با «جوان» درباره جزئيات پيشنهادي بخش خصوصي براي بسته خروج از ركود نيز گفت: طراحي مكانيسمي براي واگذاري طرح‌هاي نيمه تمام باعث خواهد شد تا مرهمي براي ايجاد اشتغال در حوزه ساختمان و عمران ايجاد شود.
پدرام سلطاني بابيان اينكه بازار پولي در بانك‌ها، صندوق‌هاي تأمين اجتماعي و بازنشستگان و... قفل شده است، افزود: همچنين پيشنهاد داديم تا بازار بدهي منطبق بر مباني ديني را دنبال كنند زيرا هم اكنون‌ اندازه بدهي برخي كشور‌هاي توسعه يافته حدود 4 تا 120 درصد توليد ناخالص داخلي است.
وي ادامه داد: با راه‌اندازي بازار بدهي ديگر تحرك در اقتصاد از روش استقراض از بانك‌ها نخواهد بود و پيمانكاران و بانك‌ها مي‌توانند با آزاد‌سازي منابع‌شان از اين راه اقتصاد را رونق ببخشند.
نايب رئيس اتاق بازرگاني با بيان اينكه حذف تحريم‌ها حداقل سه تا چهار ماه ديگر محقق خواهد شد، خاطر نشان كرد: ‌همچنين پيشنهاد داديم تا به دنبال تثبيت نرخ ارز نباشد و به دنبال سيگنال‌هاي كاهش قيمت نباشد تا توليد‌كنندگان و صادركنندگان بتوانند تا زمان برداشته شدن تحريم‌ها به كار خود بپردازند و از اين روش مانع عميق‌تر شدن ركود و سنگين‌تر شدن تبعات حذف تحريم‌ها شوند.
وي همچنين از كاهش سياست‌هاي انقباضي و كنترل قيمت‌ها به عنوان پيشنهاد ديگر بخش خصوصي به دولت براي بسته خروج از ركود ياد كرد و گفت: در زمان حاضر بر خلاف نظر وزارت اقتصاد ادامه سياست انقباضي مشكل است و بايد تا حدي اين سياست‌ها تعديل شود.
وي ادامه داد: ميزان رشد نقدينگي با توجه به مؤلفه‌هاي موجود در اقتصاد تناسبي ندارد و حتي عقب است كه بايد در اين باره نيز چاره‌اي انديشيد.  وي راهكار ديگري كه براي خروج از ركود پيشنهاد شده را نظام‌مند كردن بازار غير متشكل پولي و ساماندهي مؤسسات مالي غيرمجاز دانست و گفت: ‌اين كار باعث مي‌شود تا نرخ سود در بازار پول كه هم اكنون خارج از كنترل بانك مركزي است، كاهش يابد.
گفتني است در بسته اول خروج غير تورمي از ركود به بخش‌هاي نفتي و پتروشيمي و مسكن به عنوان بخش‌هاي پيشران در خروج از ركود تأكيد شده بود كه به دليل محاسبات و پيش‌بيني‌هاي غلط در تخمين قيمت‌هاي جهاني نفت و پتروشيمي در عمل اين كار تأثيري در خروج از ركود نداشت. همچنين توجه به بازارهاي خارجي و صادرات نيز براي تحريك تقاضا مدنظر بود كه آمارهاي صادرات نيز فرضيه‌هاي بسته اول را كلاً باطل كرد، بنابراين پيش‌بيني مي‌شود در بسته جديد تقاضاي داخلي و احتمالاً افزايش قيمت‌ها به عنوان نيروي پيشران مدنظر قرار خواهد گرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
چرا دولت يازدهم ُ با آن نامه مشکوک چهار وزير و سخنان اکنون نوبخت و اقدام هاي بعدي که خواهند داشت و .... داره سعي مي کنه اوضاع را بشدت بحراني نشان دهد ؟ بخاطر اينکه به مردم بگويند ُ بخاطر اين بحران ها بايد هر چه سريعتر برجام را با هر شکل و قيافه اي که داره ُ بپذيريم و عمل کنيم ُ امکان دارد اينها نقشه براي انجام هر چه سريعتر برجام به هر شکل وقیافه باشد .
mohmmad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
آقای رئیس جمهور شعاردیگربس است کی عمل !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار