کد خبر: 745281
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
ایزد مهرآفرین
تازه‌ترين سخنان مقام معظم رهبري باز هم شامل تأکيدهاي ايشان بر مقوله فرهنگ بود؛ تأکيداتي که البته مختص امروز و ديروز نيست و ايشان سال‌هاست که درباره آن سخن مي‌گويند.
تهاجم فرهنگي كه رهبر انقلاب اين روزها از آن به عنوان نفوذ فرهنگي نام مي‌برد، موضوعي است که بيشتر از دو دهه است در صدر بيانات ايشان قرار دارد و البته که همواره نيز براي مقابله با آن خواستار توجه به ظرفيت جوانان مومن و انقلابي شده‌اند.
از آن‌سو مديران فرهنگي مملکت ما نيز در شعار که شده خيلي خوب منويات ايشان را تکرار مي‌کنند و البته به مجرد اينکه رهبري سخني درباره مقابله با نفوذ فرهنگي مي‌گويند بر ضرورت اجرايي کردن رهنمودات ايشان تأکيد مي‌کنند اما پاي فعاليت اجرايي که مي‌رسد همه چيز در چنبره‌اي از بوروکراسي‌هاي زمان بر و تقسيم‌بندي نيروهاي علاقه‌مند به خودي و غيرخودي از دست مي‌رود.
رهبري به صراحت خطر نفوذ فرهنگي را اعلام مي‌کنند و از دستگاه‌هاي فرهنگي مي‌خواهند با اقدامات جهادي شرايط مقابله همه‌جانبه با اين نفوذ را از طريق توجه به چهره‌هاي مستعد اين حوزه که مومن به نظام هستند فراهم کنند اما مديران فرهنگي ما همچنان در حال الگوبرداري از متد کشورهاي اروپايي براي رشد فرهنگ هستند! رهبري از اين مي‌گويد که جوانان مومن انقلابي براي احياي فرهنگ اسلامي کنار دولتمردان قرار گيرند اما دستگاه‌هاي فرهنگي ما همچنان بر مدار بخشنامه و دستورالعمل‌هايي مي‌گذرد که نتيجه‌شان مي‌شود توليد آثاري درجه دوم که به واسطه ارتباطات و سفارش‌هايي توليد شده‌اند که آدم‌هاي نامتخصص را بر کارشناسان مومن ترجيح مي‌دهد. رهبري از احياي مفهوم شهادت از طريق فرهنگ‌سازي سخن مي‌گويد و بر اين مسئله تأکيد مي‌کند که درک شهادت در راه آرمان‌هاي اسلامي بزرگ‌ترين موهبتي است که خداوند در اختيار آدميان قرار داده اما از آن‌سو کارگزاران فرهنگي ما فقط لايه ظاهري کلام ايشان را مي‌بينند و به جاي توليد آثاري هنري که مفهوم شهادت را به اذهان مخاطبان متبادر کنند به سراغ توليد محصولاتي مي‌روند که به کليشه‌اي‌ترين شکل شهادت را نشان مي‌دهد. آقايان مدير فرهنگي! آنقدر در فرهنگ‌سازي تعلل کرده‌ايم که رهبري اين بار به صراحت بيان کرده‌اند که تظاهرات کافي در جهت تبيين ارزش‌ها، کافي نيست و در کنار آن بايد کار عميق فرهنگي انجام دهيد.  اگر مي‌خواهيد مفهوم شهادت را در فرهنگ نشان دهيد بايد کاري کنيد که به واسطه توليدات آثار فرهنگي، اين ذهن‌ها باشد که درگيري عميق با اين مفهوم پيدا کند و نه چشم‌ها.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار