کد خبر: 745233
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
نماینده مردم تهران در مجلس با ذکر اینکه برخی حامیان برجام، اساساً کاری به مفاد آن ندارند، گفت: ۱۵ سال بعد که با عدم لغو تحریم‌های ایران مواجه شویم، نمی‌توان در برابر متن صریح برجام به سخنان آقای ظریف استناد کرد.
 فارس: مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره گزارش کمیسیون ویژه برجام مجلس که روز یکشنبه در صحن علنی قرائت شد گفت: این گزارش دقیق و فنی بود.

*دولت که لایحه برجام نداده فردا مسئولیت می‌پذیرد؟

وی افزود: متأسفانه دولت با این توجیه که ما در توافق هسته‌ای چیزی را امضا نکرده‌ایم برجام را در قالب لایحه به مجلس نداد، در نتیجه، این شبهه به وجود می‌آید که اگر فردا مشکلی در روند اجرای برجام پیش بیاید دولت مسئولیت آن را نمی‌پذیرد، زیرا که می‌گوید ما لایحه ندادیم و مجلس خود درباره برجام، طرح تصویب کرد.

میرکاظمی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد برجام در مجلس بررسی شود دو راه‌حل بیشتر ندارد که یکی از آنها ارائه لایحه به مجلس و دیگری بررسی آن در قالب طرح است، گفت: هیچ نماینده‌ مجلسی با آمریکا مذاکره نکرده است پس نمی‌تواند برجام را به‌صورت طرح به مجلس ارائه دهد و دولت هم که مسئول مذاکره بوده است لایحه در این باره نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آقای روحانی که در سال 82 مسئول مذاکرات هسته‌ای با سه کشور اروپایی بود در کتاب خاطرات خود آورده است که بازرسی‌های بیش از حد از مراکز هسته‌ای، تعلیق غنی‌سازی و بازرسی از مراکز نظامی رخ داد، اما در نهایت، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت، یعنی خود آقای روحانی به محمدالبرادعی مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که ما حسن نیت خود را نشان داده و غنی‌سازی را تعلیق کردیم اما هیچ مابه‌ازایی برای ما نداشته است.

وی با بالا دانستن احتمال عمل نکردن آمریکا و اروپا به تعهدات خود اشاره کرد و با یادآوری عهدشکنی آنها در سال 82، در جریان قطعنامه 598 و در بیانیه ژنو که یا به تعهدات خود عمل نکردند و یا دیر عمل کردند، خاطرنشان کرد: آنها به تعهدات خود در قبال غزه، لیبی و عراق نیز عمل نکردند.

* دولت عواقب توافقنامه را بپذیرد

میرکاظمی در ادامه گفت: اگر آنها به واسطه خوی استکباری خود در آینده به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنند چه کسی مسئول آن است؛ دولت که آن را امضا نکرده است و لایحه برجام را نیز که به مجلس نداده است پس چرا الان باید توپ را به زمین مجلس بیندازد؟

وی ادامه داد: چرا اصرار دارند برجام به شکل طرح در مجلس مطرح شده و به عنوان مصوبه مجلس اجرا شود؟ همین که برجام به‌صورت طرح در مجلس ارائه شود یعنی مجلس آن را تصویب کرده است لذا برخی نمایندگان اصرار دارند که دولت باید قانون را رعایت کرده و عواقب توافقنامه را بپذیرد.

*عدم اصرار هیأت رئیسه مجلس برای دریافت لایحه برجام جای تعجب دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: جای تعجب است که هیات رئیسه مجلس اصراری به ارائه لایحه برجام از سوی دولت ندارد.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور دست‌کم کتباً بنویسد که من این توافق را قبول داشته و امضا می‌کنم زیرا اگر توافق، عواقب ناگواری داشته باشد باید مسئول آن مشخص باشد که احتمال آن نیز از آنجا که طرف ایرانی بی‌تجربه و طرف مقابل غیرقابل اعتماد است کم نیست.

*یک نفر باید مسئولیت برجام را بپذیرد

میرکاظمی با تاکید بر اینکه طرف غربی به قول‌هایی که می‌دهد وفادار نیست و نگران بودن ما درباره برجام طبیعی است گفت: اتفاقاتی در نتیجه اجرای برجام خواهد افتاد که باید مسئول آن مشخص باشد و نمی‌شود دولت مسئولیت را به گردن مجلس و مجلس مسئولیت آن را به گردن دولت بیندازد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با یادآوری اینکه حامیان دولت فعلی در زمان مسئولیت دولت قبلی می‌گفتند 20 درصد از مشکلات اقتصادی کشور در نتیجه تحریم‌ها و 80 درصد آن در نتیجه سوءمدیریت است اظهار داشت: چرا الان این بحث مطرح نیست؟ چرا این 20 درصد الان 80 درصد بقیه را پوشش داده است؟

*اگر نامه چهار وزیر را نمایندگان می‌نوشتند بمباران می‌شدند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه چهار وزیر دولت به رئیس‌جمهور درباره وضعیت رکود نزدیک به بحران کشور گفت: اگر همین نامه را چهار نماینده مجلس نوشته بودند بمباران حامیان دولت بر روی آنان رخ می‌داد که این نامه تخریب دولت است البته این مسائل را منتقدین قبلاً عنوان کرده بودند اما آقایان به آن گوش ندادند و دو سال زمان را از دست دادند و کشور را معطل کردند.

*علت رکود، انتظار ایجاد شده برای توافق هسته‌ای است

وی از انتظار مطرح شده از سوی دولتمردان برای توافق هسته‌ای به‌عنوان علت رکود کنونی کشور یاد کرد و اظهار داشت: از ابتدا دلسوزان و منتقدان اعلام کرده بودند که شما اگر می‌خواهید مذاکره کنید به جای خود، ولی مسائل اقتصادی را به مذاکرات گره نزنید چرا که 80 درصد مشکلات ما به مسائل داخلی برمی‌گردد و این انتظار باعث شد که بخش خصوصی هم همچنان در انتظار بماند.

وی این رکود را یکی از همان ناهماهنگی‌ها و مسائلی دانست که 4 وزیر در نامه خود به آن اشاره کرده‌اند و افزود: مشکلات ما در کشور به تحریم برنمی‌گردد بلکه به سیاست‌ها و روش‌هایی برمی‌گردد که دولتمردان ما اتخاذ کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که یک بار متن برجام را خوانده باشد می‌فهمد که همه تعهدات ایران روشن و تعدادشان نیز فراوان است، ولی تعهدات اروپا و آمریکا زمان ندارد و امکان بازگشت برای آن فراهم است.

*آنچه دولت می‌گوید با آنچه ما در برجام می‌خوانیم به کلی متفاوت است

وی ادامه داد: آنچه دولت می‌گوید با آنچه ما در برجام می‌خوانیم به کلی متفاوت است. آنها می‌گویند تحریم‌ها برداشته می‌شود اما وقتی شما متن را می‌خوانید می‌بینید که تحریم‌ها را برنمی‌دارند بلکه متوقف می‌کنند تازه آن هم پس از جمع‌آوری زیرساخت‌های هسته‌ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تعهدات 12 محور دارد که هر کدام 10-15 شرط دارد که اگر همه اینها را انجام دهیم تازه به توقف تحریم‌ها می‌رسیم و نه لغو آنها و پس از 10 سال درباره برداشتن تحریم‌ها رای‌گیری می‌کنند که امکان وتو کردن نیز برای چین و روسیه وجود ندارد.

*تعارض میان متن برجام و قرائت دولت عامل واکنش منفی بازار است

میرکاظمی علت واکنش این چنینی بخش خصوصی به برجام و افزایش بهای دلار را همین تفاوت میان متن برجام و آنچه دولت از توافق هسته‌ای می‌گوید دانست و گفت: واقعیت‌های برجام آن چیزی است که نوشته شده است نه آن چیزی که گفته شده است.

وی افزود: در تحقیق و توسعه، بازدید از مراکز نظامی و موشک‌های بالستیک نیز همین گونه است که متن برجام با تعبیر دولت از آن تفاوت فاحش دارد که کمیسیون ویژه دقت خوبی به این موضوع کرده و گزارش فنی و دقیقی داده است که با استقبال نمایندگان هم روبرو شد و لذا توصیه می‌‌کنم که خواص جامعه هم آن را مطالعه کرده و برای مردم تبیین کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با استناد به گزارش‌های متعدد می‌بینیم که در توافق هسته‌ای از خطوط قرمز عبور کرده‌اند و احمقانه است که تصور کنیم آمریکا صرفاً به دنبال بحث هسته‌ای در ایران است زیرا بارها خودشان به این موضوع تصریح کرده‌اند و آقای روحانی نیز در کتاب خود تصریح کرده است که اروپایی‌ها می‌گویند ما مطالب زیادی برای طرح با شما داریم.

*غرب، اهرم فشار خود را فقط برای هسته‌‌ای به کار نمی‌گیرد

وی تصور لغو تحریم‌های هسته‌ای از سوی غرب پیش از رسیدن به اهداف دیگرش را ساده‌لوحی خواند و اظهار داشت: این قوی‌ترین ابزاری است که ایران در اختیار دارد و فقط این ابزار را برای هسته‌ای خرج نمی‌کند.

میرکاظمی با تأکید مجدد بر اینکه کسی باید مسئولیت این برجام را بپذیرد گفت: اگر فردا غرب به تعهدات خود عمل نکرد کسی پاسخگو نیست و دولت که اکنون مسئولیت آن را نپذیرفته است آن را به گردن مجلس انداخته است.

*با احتمال بازگشت تحریم‌ها هیچ سرمایه‌گذاری بلندمدتی صورت نمی‌گیرد

وی با تأکید بر درایت و بصیرت نمایندگان در موضوع برجام خاطرنشان کرد: توقف و لغو تحریم‌، خیلی مهم است؛ سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، چه به شکل بیع متقابل و چه به شکل ای پی سی اف حداقل 10 سال زمان می‌برد و زمانی که امکان بازگشت تحریم‌ها در زمان کوتاه وجود دارد هیچ سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بازار سرمایه ما هم انعکاس خوبی به برجام نشان نداد و این طبیعی است و شما نمی‌توانید این را بپذیرید حالا که برجام آمده است آمریکایی‌ها می‌ریزند داخل کشور برای سرمایه‌گذاری، چرا که سابقه نشان داده است با تغییر وزیر و یا دولت معمولاً اروپایی‌ها می‌آمدند و می‌گفتند یک سبد بگذارید تحریم‌ها تمام شد ما می‌آییم ولی منظور آنها این است که نباید هیچ ریسکی داشته باشد و اضطراب آن صفر باشد تا برای سرمایه‌گذاری بیایند.

وی ادامه داد: قطعاً در شرایط توقف تحریم‌ها نمی‌‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران غربی وارد ایران شوند، لذاست که باید مسیر اقتصاد مقاومتی را قوی‌تر از گذشته دنبال کنیم.

*کمیسیون ویژه برای بررسی مربوط به اجرای برجام ارجحیت دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون برجام چه به لحاظ حقوقی و سیاسی و فنی نسبت به سایر کمیسیون‌ها برای بررسی طرح‌های مربوط به اجرای برجام ارجحیت دارد چرا که این‌ها با انتخاب نمایندگان انتخاب شدند و حالا جای تاسف دارد که طرح‌ها را به کمیسیون امنیت ملی می‌دهند در حالی که شما نمی‌‌توانید به عنوان مثال کمیسیون انرژی را از بررسی طرح‌های اجرایی برجام حذف کنید در حالی که از کمیسیون انرژی در کمیسیون ویژه برجام عضو هستند.

وی از کمیسیون برجام به عنوان یک «فراکمیسیون» یاد کرد و با اشاره به اینکه از جنبه‌های مختلف به برجام می‌نگرد خاطرنشان کرد: در تخصص‌های حقوقی، قضایی، اقتصادی و در حوزه‌های مختلف افراد در کمیسیون ویژه برجام جمع شده‌اند لذا این کمیسیون برای بررسی طرح‌های اجرای برجام اصلح است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای به نمایندگان مجلس گفت: به هر شکلی که برجام را در مجلس بررسی کنیم یعنی مسئولیت آن را پذیرفته‌ایم و احساس می‌شود بعضی‌ها نمی‌خواهند این مسئولیت را بپذیرند در حالی که رسماً نیز به مجلس ارائه نشده است.

*عده‌ای گویی مأموریت دارند بدون مطالعه، برجام را بپذیرند

وی ادامه داد: عده‌ای اصلاً کاری ندارند که موضوع چیست فقط دنبال این هستند که برجام را بپذیرند و گویی مأموریت دارند که به گونه‌ای آن را قبول کنند و کمترین مطالعه را درباره آن دارند، در مقابل، افرادی هستند که برجام را بارها مطالعه کرده‌اند و از افراد مختلف و کارشناسان مختلف، مشاوره گرفته‌اند و امروز ادله‌های محکمی برای انتقادات خود دارند.

*برخی کاری به متن برجام ندارند فقط می‌گویند آقای ظریف این طور گفته است

میرکاظمی گفت: مثلاً به بعضی می‌گوییم تحریم‌ها لغو نخواهد شد و یا تحقیق و توسعه ما به صراحت در متن برجام تضعیف شده است پاسخ می‌دهند ما کاری نداریم آقای ظریف گفته است تحقیق و توسعه محدود نمی‌شود؛ در حالی که تعهدات 15 الی 20 ساله و به قول آمریکایی‌ها برخی از آنها تعهدات ابدی است و زمان ندارد و ممکن است که این دولتمردان فعلی در آن زمان اصلاً در رأس کار نباشند، یعنی فردا که با عدم لغو تحریم‌های ایران مواجه شویم نمی‌توان گفت آقای ظریف این طور گفته بود چرا که آن‌ها به متن استناد می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه گزارش کمیسیون ویژه می‌تواند به دولت کمک کند، گفت: در کمیسیون، دو گروه بودند یک گروه موافق و دیگری منتقد. گروهی که هیأت رئیسه مجلس معرفی کرده بود به دنبال این بودند که برجام را تصویب کنند، اما نمایندگان، کسانی را انتخاب کردند که صاحب‌نظر بودند و مطالعاتی داشتند و جای تأسف است که بعضی می‌گویند از آنجا که کمیسیون ویژه دو قطبی است و لذا طرح‌ اجرای برجام را به آن نمی‌دهند.

*اختلاف نظر در همه کمیسیون‌ها وجود دارد

وی ادامه داد: اگر برخورد افراد است که در همه کمیسیون‌ها وجود دارد و چیز بدی نیست ولی اینکه عده‌ای بخواهند آنچه خود می‌خواهند از کمیسیون دربیاید این خیلی بد است، یعنی 290نماینده سر کارند.

میرکاظمی مجلس را اصولگرا خواند و با ابراز تأسف از اینکه عده‌ای اصولگرا نمایی می‌کنند یعنی نان اصولگرایی را می‌خورند ولی آب به آسیای غیراصولگرا می‌ریزند،‌ گفت: ‌عملکردشان را هم در مجلس می‌بینیم که اگر فرصتی شود اینها را برای مردم باز می‌کنیم به خصوص نزدیک انتخابات تا مردم خوب بشناسند چه کسی اصولگراست و چه کسی ادای اصولگرایی را درمی‌آورد ولی عملکردی خلاف آن دارد چه کسی منافع ملی را حفظ می‌کند و چه کسی با منافع ملی بازی می‌کند؟

*دو سال است که بخش خصوصی را منتظر گذاشته‌اند

وی با یادآوری وعده‌ رئیس‌‌‌جمهور مبنی بر برداشتن تحریم‌ها از 4 ماه بعد بیان داشت: دو سال است که این وعده‌های دو، سه ماه و 5 ماه تمدید می‌شود و دو سال است که بخش خصوصی دست روی دست گذاشته است تا ببینند چه خواهد شد و بسیاری از آنان تحت تبلیغات ناشی از انتظار برجام این امید در ذهنشان شکل گرفته است که دلار قرار است هزار تومان شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل این استمرار رکود تداوم قول‌هایی است که می‌گوید صبر بکنید که قرار است اتفاقی بیفتد. در حالی که دلسوزان از همان روز اول اعلام کردند که اتفاق خاصی نمی‌افتد چراکه 80 درصد مشکلات داخلی است.

*رشد نقدینگی که در دو سال اخیر حدود 400 هزار میلیارد تومان بود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر اقداماتی که در اقتصاد کشور صورت گرفت نه تنها مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نبود بلکه ضد آن بود مثلا رشد نقدینگی که در طول دو سال این دولت حدود 400 هزار میلیارد تومان بود. انتقادی که به دولت قبل در این زمینه وارد بود در طول 8 سال 400 هزار میلیارد تومان بود. این چه جور رفتار اقتصادی است که انتقاد به رفتار دولت قبل می‌کنید ولی با سرعت بیشتری نقدینگی را افزایش می‌دهید؟

*نقدینگی به پروژه‌های عمرانی انتقال نیافته است

میرکاظمی درباره هزینه‌های جاری کشور گفت: هزینه‌های جاری کشور پایان سال 91 ، 89 هزار میلیارد تومان بود که امسال بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان است و نشان می‌دهد که نقدینگی ایجاد شده به پروژه‌های عمرانی انتقال نیافته است و انتظار اینکه قرار است در برجام اتفاقی بیفتد و دلارها و پول‌ها سرازیر شود بی‌مهابا به هزینه‌های جاری دامن زدند.

*وزارتخانه‌ها به مراجعین بخش خصوصی می‌گویند صبر کنید تکلیف برجام روشن شود

وی افزود: بسیاری از وزارتخانه‌ها به مراجعین بخش خصوصی خود می‌گویند صبر کنید تا تکلیف برجام روشن شود یا در حوزه مسکن و راه و شهرسازی در شروع دولت مرتب اینها این پیام را به کشور می‌دادند که صبر کنید مسکن ارزان می‌شود اما دلسوزان و منتقدین هشدار می‌دادند این گونه به مردم نگویید که موجب رکود می‌شود و همین موجب شد که خرید انجام نشود و 50-60 درصد جوازهای گرفته شده برای ساخت و ساز امروز باطل شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در آینده با یک موضوع تقاضای مسکن نیز روبرو هستیم؛ خب! مسکن که نباید خیلی ربطی به تحریم داشته باشد چرا این موضوع به تحریم ربط داده شد تا این گونه در رکود فرو رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار