کد خبر: 745220
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
یک روزنامه انگلیسی در آستانه اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل امسال، نام وزیر خارجه ایران و آمریکا را به دلیل برگزاری دو سال مذاکره در موضوع برنامه هسته‌ای ایران، از جمله نامزدهای احتمالی جایزه صلح نوبل ۲۰۱۵ عنوان کرد.
فارس: در حالیکه دو روز تا اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل امسال باقی مانده، روزنامه انگلیسی گاردین لیستی از نام نامزدهای احتمالی دریافت این جایزه را ذکر کرد.

در میان این افراد نام دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، همچنین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنار نام «پاپ فرانسوآ» و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیده می‌شود.

گاردین، حضور ظریف و کری در طول دو سال دیپلماسی و برگزاری دو سال مذاکره در موضوع هسته‌ای ایران را که به توافق هسته‌ای منجر شد، دلیلی برای احتمال دریافت جایزه صلح نوبل امسال برای یکی از این دو وزیر خارجه عنوان کرد.

در این گزارش آمده است، ظریف و کری در طول دو سال دیپلماسی فشرده، توافقی را در موضوع هسته‌ای ایران به دست آوردند که بسیاری آن را غیرممکن می‌دانستند.

گاردین افزود، شبهای بیشماری دو وزیر خارجه تا دیروقت در شهرهای کشورهای اروپایی به نمایندگی از کشورهای خود وقت صرف کردند تا بر پیچیدگی‌های بسیار و فنی این مساله فائق آمدند.

پیش از این نیز کمپینی در حمایت از دکتر ظریف به راه افتاده بود که در آن از اعطای جایزه صلح نوبل امسال به وی به دلیل مذاکرات هسته‌ای، حمایت شده بود.

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط «آلفرد نوبل» صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده و این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد. جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در «استکهلم» پایتخت سوئد اعطا نشده بلکه هر سال در «اسلو» پایتخت کشور نروژ به یک نفر که از سوی کمیته نروژی نوبل انتخاب شده، اهدا می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار