کد خبر: 744944
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
نوبخت خبر داد:
سخنگوی دولت گفت: از سوی دولت از نمایندگان فهیم مردم در مجلس شورای اسلامی که با زمان شناسی و قدر شناسی از انسانی خدوم مجددا به شایستگی به آقای آخوندی وزیر راه شهر و سازی رای دادند، تشکر می‌کنم.
محمد باقر نوبخت، در نشست خبری خود با بیان این مطلب ،اظهار کرد: نمایندگان مجلس با رای مجدد به آقای آخوندی فرصت خدمت را برای ایشان در دولت تدبیر و امید برای خدمت به مردم فراهم کردند که بتوانند همچون گذشته منشاء اثر خیر و خدمت باشند.

سخنگوی دلوت همچنین گفت: از الان قابل پیش بینی است که نمایندگان فهیم ، آگاه و دلسوز مردم در روز یک شنبه تصمیمی تاریخی را در مورد برجام می‌گیرند تا این تحریم‌های ظالمانه اقتصادی رفع شود.

به گفته نوبخت تحریم‌های ظالمانه اقتصادی باعث مشکلات فراوانی در کشور شده که با عزم و اراده مسئولان و خدمتگزاران دلسوز بازار سوء تحریم‌ها کم اثر شده و ان‌شاء الله با تصمیم آگاهانه و هوشمندانه و فرصت شناسانه نمایندگان مجلس در روز یک شنبه آینده زمینه اجرای برجام به عنوان یک افتخار ملی برای جمهوری اسلامی فراهم می‌شود.

وی همچنین گفت که برجام یک افتخار ملی برای جمهوری اسلامی است که امیدواریم بتوانیم با تفاهم اجرای این قرار داد بین‌المللی را به سمت پیش ببریم که تمام خواسته‌های ملت در آن تامین شده باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد که به دلیل کمبود وقت در این جلسه گزارش از وضعیت اقتصادی و پیشرفت طرح‌ها ارائه نمی‌کند و سوالات خبرنگاران را پاسخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا سخنگوی دولت بعد از استماع سوالات خبرنگاران گفت که در سه بخش نامه چهار وزیر کابینه به رئیس جمهور، برجام و فاجعه غم انگیز و چگونگی پیگیری حقوقی توضیحاتی را ارائه می‌کند.

نوبخت با اشاره به نامه چهار وزیر کابینه به رئیس جمهور تصریح کرد: در روزهای گذشته در فضای رسانه ای بر روی چند موضوع در پی انتشار چنین نامه ای تمرکز صورت گرفت که یکی از آن‌ها اعلام نگرانی چهار وزیر محترم دولت در مورد تبدیل رکود اقتصادی به یک بحران بود. همچنین رسانه ها این طور از نامه جمع بندی کردند که همکاران ما در دولت به رئیس جمهور محترم دسترسی برای بیان مطالبشان ندارند و مجبور می شوند مطالب را به صورت مکتوب ارائه کنند. جمع بندی دیگر نیز در رسانه ها این بود که دولت برای شرایط خاص اقتصادی برنامه ای در اختیار ندارد که به همین دلیل چهار وزیر کابینه نگران شده اند.

وی ادامه داد: به نظر بنده باید گمانه زنی ها را کنار گذاشته و تنها به واقعیات فعالیت های دولت و ارتباط تیم اقتصادی و چگونگی فعالیت ستاد اقتصادی دولت پرداخت. در چنین شرایطی که افکار عمومی می تواند نسبت به این نامه و چگونگی و چرایی آن قضاوت کنند. از پاسخ گویی به انتقاد منتقدان و مخالفان اجتناب می کنیم و قبول می کنیم که فلسفه وجودی مخالفان ابراز مخالفت است.

نوبخت با تاکید بر اینکه جهت تنویر افکار عمومی در مورد این نامه توضیح می‌دهد گفت: این نامه معطوف به کلیت اقتصاد ایران نیست و صرفا در خصوص بازار سرمایه و بورس است. با مطالعه دقیق تمامی بند ها و تجزیه و تحلیل این نامه مشخص می‌شود که این نامه ناظر به بازار سرمایه است و کسانی که آن را امضا کرده اند افرادی هستند که به نوعی با بازار سرمایه در ارتباط هستند.

وی توضیح داد: امضای سردار دهقان در پایه این نامه از جهت صیانت از کارکرد شرکت سرمایه گذاری بازنشستگان نیروهای مسلح در بورس است. امضای مهندس نعمت زاده نیز به همین ترتیب است و دکتر ربیعی نیز به دلیل شرکت های مختلفی که در شستا وجود دارد پای این نامه را امضا کردند بالاخره وزیر اقتصاد نیز به عنوان رئیس شورای عالی بورس یکی دیگر از امضاکنندگان محسوب می‌شود این موارد نشان می‌دهد که این نامه معطوف به کل بازار اقتصاد نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: عده ای از این نامه استنباط کردند که وعده و پیام رئیس جمهور مبنی بر خروج از رکود محقق نشده و کشور به سمت بحران پیش می رود حال اینکه این نامه ناظر به بازار سرمایه و فعالیت های دولت است و رکود و سیاست های دیگر برای مهار تورم همچنان مورد تائید وزرای تائید کننده پای این نامه می باشد، موضوعی که مقام معظم رهبری در هفته دولت به آن اشاره داشتند.

وی با تاکید بر اینکه سخن رئیس جمهور در خصوص تبدیل رشد منفی 6/8 اقتصادی به بالای سه درصد درست بوده و چهار وزیر امضاکننده نیز به آن اذعان داشته اند گفت: آمارهای مختلف نشان دهنده رشد مثبت اقتصادی است البته کشور به رشد بالای هشت و نه درصد اقتصادی نیاز دارد و ما نیز رشد فعلی اقتصاد را مطلوب نمی دانیم.

وی با تاکید مجدد بر اینکه آمار اعلام شده از سوی رئیس جمهور در سال گذشته درست بوده است ادامه داد: این آمار در تمامی رسانه ها و مراجع بین‌المللی نیز مطرح شده و نشان دهنده آن است که رشد منفی اقتصادی به رشد مثبت تبدیل شده موضوعی که نشان‌دهنده خروج ازرکود است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین گفت: گزارشات مقدماتی در سازمان مدیریت و مرکز آمار تهیه شده که حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه اول سال است باز هم تاکید می کنم که این رقم برای شرایط فعلی رقم حرکت آفرین قابل توجهی نیست و باید بیشتر شود.

نوبخت در ادامه توضیح داد: شاید پرسیده شود که آیا رئیس جمهور آنقدر مشغله برای برجام و مسائل بین‌المللی دارد که از مسائل خانه و داخل کشور غافل شده که موضوع رکود‌، تورم و مسائل اقتصادی را شامل می‌شود. بنده برای پاسخ به این سوال از شما خبرنگاران به عنوان هیأت منصفه سوال می کنم برگزاری دو جلسه در طول هفته هر کدام حداقل به مدت چهار ساعت با حضور رئیس جمهور و تیم اقتصادی جهت بررسی برنامه های اقتصادی کشور و گزارش کار برای خروج از رکود و به دنبال آن مهار تورم به معنای عدم توجه رئیس جمهور به مسائل اقتصادی و کشور است؟

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این جلسات حضور پیدا می کنم و همواره گزارشاتی را به رئیس جمهور ارائه می نمایم. انتظارات رئیس جمهور در دو دسته، داشتن برنامه مناسب سازمان در مباحث اقتصادی و دیگری تخصیص در پرداخت های اعتبارات عمرانی نسبت به افزایش تولید ناخالص و داخلی و بخش های مختلف اقتصادی تقسیم می‌شود. بر همین اساس ایشان بلافاصله بعد از بازگشت از سفر نیویورک جهت حضور در سازمان ملل اولین سوالش از من این بود که پرداخت های عمرانی چقدر رشد داشته است. بنده به ایشان قول داده بودم که بعد ازبازگشت این پرداخت هزار میلیارد تومان بیشتر شده باشد که بر همین اساس پرداخت ها از 7 هزار و دوییست میلیارد به هشت هزار و دویست میلیارد تومان رسید که اکنون از این میزان نیز بیشتر شده است.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور در این جلسات از آقای سیف به عنوان رئیس بانک مرکزی درباره تخصیص در خصوص سیاست های بانک مرکزی برای خروج از رکود و مهار تورم سوال می پرسد به طوری که ایشان نسبت به تغییرات غیره متعارف در بازار ارز حساس هستند و آقای طیب نیا مورد پرسش رئیس جمهور در خصوص برنامه های اقتصادی و بازار سرمایه و بورس قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور همواره بر لزوم برنامه در بازار سرمایه تاکید دارد گفت:‌ کدام یک از وزرا می توانند ادعا کند که طرح و برنامه ای برای اجرای سیاست های مبتنی بر خروج از رکود و تورم داشته، ولی رئیس جمهور به آن وزیر یا وزرا وقت برای بررسی آن طرح ندادند.

وی تاکید کرد که در جلسات ستاد اقتصادی با رئیس جمهور طرح ها و برنامه های اقتصادی به رئیس جمهور منتقل می‌شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار