کد خبر: 744535
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
قرائت 140 صفحه كيفرخواست 237 صفحه‌اي متهم نفتي
حكايت داستان بابك زنجاني را مي‌توان يكي از پيچيده‌ترين پرونده‌هاي قضايي در طول تاريخ حيات قوه قضائيه نظام جمهوري اسلامي ايران دانست.
حكايت داستان بابك زنجاني را مي‌توان يكي از پيچيده‌ترين پرونده‌هاي قضايي در طول تاريخ حيات قوه قضائيه نظام جمهوري اسلامي ايران دانست.
ابعاد گسترده اين پرونده و گره خوردن منافع گروه‌هاي گوناگون سياسي و از همه مهم‌تر اهميت آن به عنوان بخشي از وقايع دوران پرتلاطم گسترش تحريم‌ها سبب شده‌‌ با دقتي صد چندان اين پرونده مورد كنكاش قرار بگيرد.  حالا با رسيدن جلسه بابك زنجاني به دومين ايستگاه اسامي تازه‌اي در حوزه مباشران و دست‌اندركاران اين پرونده فساد مطرح مي‌شود كه حكايت از گستردگي پرونده دارد. گرچه بنا بر حكم دادگاه، رسانه‌ها از جزئيات كيفرخواست منع شده‌اند، اما مي‌توان با نگاهي كلي به اين مسئله مي‌توان عمق آن را دريافت.
  
«س. ج. س» و «الف. و. د» متهمان اصلي
جلسه دوم دادگاه بابك زنجاني همانند جلسه قبل با ورود وي به دادگاه همراه با اسكورت سنگين امنيتي و البته با حضور برخي از اعضاي خانواده وي آغاز شد. تعداد وكلاي وي نيز از 9نفر به 10 نفر رسيده است.
در اين ميان بابك زنجاني به انتشار بخشي از كيفرخواست توسط رسانه‌ها اعتراض كرد كه قاضي صلواتي رئيس دادگاه گفت: ما هم مي‌دانيم كه اينها اتهامات شما بوده و شما و وكيل‌تان فرصت داريد از خودتان دفاع كنيد.
در ادامه جلسه نماينده دادستان به قرائت ادامه كيفرخواست بابك زنجاني مي‌كند و‌ به حضور وي در بحث معاملات نفتي مي‌پردازد.
در كيفرخواست زنجاني آمده است: بابك زنجاني از طريق «م. ش» با فردي به نام «الف. و. د» كه در صندوق رفاه كارگران صنعت نفت رفاقت ويژه‌اي داشته آشنا و به عنوان يك بانكدار متمول شناخته شده و از همين طريق براي فروش نفت به وزارت نفت متصل مي‌شود.  اين در حالي است كه بابك زنجاني از سوي ديگر به فردي به نام «س. ج. س» متصل مي‌شود و با دستورات اين فرد موفق به دريافت 1/7 ميليارد يورو از منابع بانك مركزي مي‌شود تا اين رقم را به حساب افرادي كه در پروژه‌هاي ميدان گازي عسلويه فعاليت مي‌كردند واريز كند.
نماينده دادستان در ادامه به فعاليت‌هاي زنجاني در حوزه نفت موسوم به انفجار نفتي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: پس از آنكه زنجاني به «س. ج. س» متصل مي‌شود اين فرد موضوع را با وزير نفت وقت در ميان مي‌گذارد و او بابك را تأييد مي‌كند: بابك زنجاني در چين، مالزي و تاجيكستان مدعي مي‌شود كه مخازن بزرگ نفتي دارد و ادعا مي‌كند مي‌تواند نفت را انبار كند، اما امور بين‌الملل وزارت نفت با انجام اين كار آن هم بدون اخذ قرارداد موافقت نمي‌كند. زنجاني به عنوان خريدار به وزارتخانه وارد مي‌شود و مدعي مي‌شود از اوپك 3 ميليون بشكه نفت خريده است.
   ليست معاملات نفتي زنجاني چيست
نماينده دادستان در ادامه تصريح مي‌كند: بابك زنجاني محموله‌هايي از جمله 2 ميليون بشكه نفت خام، 106 هزار تن نفت كوره، 300 هزار تن نفت كوره، 900 هزار تن نفت كوره، 600 هزار تن نفت كوره، 250 هزار تن ميعانات گازي و همچنين 120 هزار تن ميعانات گازي كه در مجموع 11 محموله مي‌شود را از شركت  «HK» گرفته است كه مبلغ اعتبارات اسنادي گشايش يافته به ارزش 2 ميليارد و 616 ميليون دلار امريكا است.
در ادامه نماينده دادستان به بخش ديگري از اتهامات زنجاني اشاره مي‌كند و مي‌گويد: طبق اعترافات «م. م» در تاريخ 15 ارديبهشت 93 مشخص شده مقداري از حساب‌هاي وارده در رابطه با شركت بنكرز ساختگي و جعلي است و اين شخص به جعلي بودن و ساختگي بودن كليه پيام‌هاي سوئيفتي كه مربوط به شركت بنكرز است اعتراف كرده و كليه پيام‌ها طوري طراح شده بود كه به نظر واقعي به نظر مي‌رسيد. حسب تحقيقات انجام شده از كارمندان يكي از بانك‌هاي زنجاني مشخص شده بسياري از كارهاي وي صوري بوده و تنظيم وجوه بابت اعتبارات اسنادي كاملاً صوري و به دستور متهم صورت گرفته است، همچنين حسب تحقيقات از منابع و وجوه واريزي از «HK» نزد بانك «اف‌اي‌بي» پرداختي صورت نگرفته و در اين زمينه شعبه بازپرسي تحقيقات لازم را انجام داده است.
  
انفجار ثروت با وصل شدن به شركت تأمين اجتماعي
در ادامه اين دادگاه هم اشاره‌اي به تخلفات بابك زنجاني درباره شركت‌هاي تأمين اجتماعي مي‌شود. نماينده دادستان با اشاره به تخلفات زنجاني مي‌نويسد: بابك زنجاني با خريد دو بانك يكي در مالزي و ديگري در تاجيكستان روند قدرت گرفتن خود را ادامه داد، به گونه‌اي كه «ق. ش» مديرعامل بانك «م» و «الف. و. د» مديرعامل صندوق بازنشستگي نفت هركدام در بازجويي‌ها نحوه ارتباط‌گيري خودشان را با بابك زنجاني متمول جلوه كردن اين فرد به واسطه داشتن بانك قيد كردند.
اين فرد آنقدر در مورد اموال و دارايي‌هاي خود گفته بود كه سعيد مرتضوي رئيس سازمان تأمين اجتماعي وقت را مجاب كرده بود تا در تاريخ 27 آذرماه 91 توافق‌نامه‌اي مبني بر خريد 138 شركت با بابك زنجاني امضا كند. اين خريد با رقمي معادل 4/4 دهم ميليارد يورو انجام گرفت. بابك زنجاني حتي يك فقره ضمانت به مبلغ 8 هزار ميليارد تومان در حق شهرداري تهران صادر كرد كه البته اين ضمانت‌نامه باطل شد.
در اين ميان پاي سه وزير و رئيس سابق بانك مركزي هم به دادگاه بابك زنجاني باز شد. مصوبه 7 تيرماه 91 با امضاي حسيني، غضنفري، قاسمي و بهمني و واريز14/5درصد منابع ارزي حاصل از فروش نفت به حساب بانك «اف‌اي بي» سكوي پرتاب زنجاني شد.
  
استرس زنجاني
به نظر مي‌رسد كه با ورود جلسه بابك زنجاني شاهد مطرح شدن اسامي جديد باشيم. شايد به همين دليل باشد، خنده‌هاي عصبي بابك زنجاني و تكان‌هاي پاهايش استرس را در او بيش از هميشه نشان مي‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مشعوفي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
4
قبول داريد كه احمدي‌نژاد و دار و دسته‌اش كساني مثل بابك زنجاني و خاوري و جزايري و ... را ميدان دادند و حمايت كردند؟
ابوالفضل حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
در نظام مقدس جمهوری اسلامی با فاسدین باید "خیلی بیشتر و قاطعانه تر" از کشورهای دیگر برخورد شود. اول بخاطر فساد که در تمام کشورهای پیشرفته بطور شفاف و قاطع برخورد میشود و افراد مسئول بلافاصله از کار بر کنار میشوند. اما در مرحله دوم در نظام ایران تنبیه باید مضائف باشد چون فساد علاوه بر جامعه علیه آبرو و اعتبار و جایگاه اسلام در داخل و بین المللی هم هست. در یک جامعه اسلامی ...فساد "باید" (بی نهایت ناچیز) باشد. ... این خطای "عظیم" در حق اسلام میبایست هرچه سریعتر پایان یابد. وگرنه مسئولین عذاب جهنم را چندین برابر دیگران برای خود پزیرفته اند. سلام بر اسلام و مرگ بر خائنین به جامعه و بویژه به اسلام.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
2
0
بابک زنجانی دست پروده کیست
کرباشچی و مهدی هاشمی دست پروده کیست
چه کسی به این نوع کار کردن راحت است و این ن وع کار ها را دوست دارد و موجب توسعه می د اند
سرباز نظام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
3
1
کاش در مورد پرونده ی کرسنت و استات اویل و توتال و شل ..... دهها قرارداد فاجعه بار دیگر هم پرونده ی قضایی باز بشه..... کاش در مورد پیشرفت نیم درصدی ایران در طول 2 سال در پارس جنوبی هم تحقیق بشه منظورم همون پیشرفت نیم درصدی ای هست که بعبارت دیگر منافع 100 درصدی کشور قطر رو تامین کرده.... کاش تحقیق میشد که این امر اتفاقی و مانند داستان توتال رخ داده یا نه..!!!!؟؟؟ کاش در مورد ضرر و زیان 212 میلیارد دلاری ایران در پارس جنوبی هم تحقیق میشد.....!!!!! در نهایت کاش مدیران فاسد و 2 پاسپورتی تبعه ی انگلیس رو از بدنه ی اجرایی کشور بیرون میکردند..... در پایان یک کلمه هم در مورد احمدی نژاد بگم و اون هم این بود که بنده در هیچ دوره ای به احمدی نژاد رای ندادم ولی اینو مطمئنم که احمدی نژاد هر کاری که کرد ولی خیلی مدیران فاسد و از نوع کرسنتی رو از بدنه ی مدیریتی کشور بیرون کرد... میدونم احمدی نژاد بحق پاک بود و اگه بار دیگه در انتخاباتی شرکت کنه من بعنوان یک ایرانی به او رای خواهم داد....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار