کد خبر: 744534
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
اسماعيل باقري
شرايط امنيتي و سياسي افغانستان، آبستن تحولاتي سيال و پرشتاب است. روز به روز شاخص‌هاي امنيتي، نظامي، سياسي و اقتصادي افغانستان به جاي اينكه بهبود يابد، با وضعيت وخيمي مواجه مي‌شود. به عنوان مثال اگر در گذشته شبه نظاميان طالبان تنها اقدام به عمليات‌هاي كوچك و انفجار از راه دور مي‌كردند و راهبردشان «حمله و گريز» بود، اكنون مستقيماً وارد درگيري شده و پس از تصرف جغرافيا و چپاول دارايي‌هاي آن حتي براي چندين روز، قدرت خود را به نيروهاي امنيتي داخلي و حتي خارجي نشان مي‌دهند، هرچند در تحليل اوضاع امنيتي و سياسي مناطق شمالي افغانستان به ويژه در استان قندوز، معامله سياسي و توطئه مقامات محلي و حتي ناديده گرفته شدن تحركات طالبان از ديد نيروهاي امريكا و ناتو و... مطرح است، اما با اين حال در ميدان جنگ، طالبان مدعي است براي تحقق آرمان‌هاي تشكيل امارت اسلامي طالبان، بايد با نيروهاي داخلي و خارجي جنگ كرد. اين بخشي از واقعيت صحنه تحولات افغانستان است اما از زواياي ديگري هم بايد به حادثه قندوز نگريست؛ اينكه فرمانده پليس قندوز مي‌گويد در سقوط شهر قندوز مخالفان عرب، چچني و پاكستاني نقش رهبري جنگ را بر عهده داشتند و در اين درگيري‌ها بيش از 300 تن از مخالفان داخلي و خارجي كشته شدند، يكي ديگر از واقعيت‌هاست يا اينكه امريكا و نيروهاي بين‌المللي براي كمك به امنيت افغانستان، نه تنها به تحركات و عمليات‌شبه نظاميان وابسته به طالبان، سكوت اختيار كردند بلكه در مقابله با اين گروه‌هاي تروريستي، كمك چنداني به نيروهاي امنيتي افغانستان نكردند.  بنابراين در حادثه سقوط قندوز بايد قدرت‌نمايي طالبان، ضعف نيروهاي امنيتي و مهم‌تر از آن سپردن شهر بدون مقاومت به نيروهاي طالبان و به نوعي توطئه مقامات محلي، تهديد داعش، سكوت و بي‌اعتنايي نيروهاي امريكايي و ساير مواردي كه فعلاً در اين يادداشت كوتاه مجال بحث آن نيست، مورد توجه قرار گيرد. از يك زاويه ديگر كه به جهاتي شايد مهم‌ترين دليل حوادثي نظير سقوط قندوز مي‌باشد، نه بي‌كفايتي دولت اشرف‌غني، بلكه چراغ سبز اين حكومت به شبه‌نظاميان وابسته به طالبان بود كه طي ماه‌هاي گذشته ناامني‌ها از جنوب به شمال افغانستان منتقل شده و اگر چنين تحليلي درست باشد، بايد نوعي هماهنگي و همسويي در سياست‌هاي اشرف‌غني با امريكايي‌ها را باور كرد كه در تلاشند جنگ قومي و مذهبي را از طريق افراط‌گرايان تكفيري وابسته به داعش و. . . در آسياي مركزي ايجاد كنند. در همين راستا گزارش‌هاي تأييد نشده‌اي وجود دارد كه حنيف اتمر مشاور امنيت ملي تقريباً يك ماه قبل از سقوط قندوز، در كابل و قندوز به مسئولان تمام بخش‌هاي نظامي فرمان داده بود در شهرستان‌هاي چهار دره، گورتپه و انگور باغ و... از هر نوع عمليات عليه طالبان خودداري كنند. بعدها اين خبر خيلي زود افشا شد كه چهار دره مركز تجمع طالبان گرديده، از قندوز، بغلان و ديگر شهرستان‌ها، تمام طالبان در مناطقي از قندوز جمع شده و طرح حمله را بر شهر قندوز طراحي و اجرايي نمودند.
در انتها بايد اشاره كرد كه با توجه به اينكه به سال ۲۰۱۶ نزديك مي‌شويم و قرار است نيروهاي امريكايي از خاك افغانستان خارج شوند، دو گمانه وجود دارد كه با اين اتفاقات هم نيروهاي امريكايي و ناتو و بين‌المللي توجيه مناسبي براي ادامه حضور در اين كشور داشته باشند چراكه وقتي خطر طالبان وجود داشته باشد مي‌توانند در افكار عمومي اينطور نشان دهند كه همچنان خطرات افراط‌گرايي در افغانستان ديده مي‌شود و هم نيروهاي ائتلاف بين‌المللي همچنان براي حفظ امنيت افغانستان حضور داشته باشند و هم دولت اشرف‌غني به منافع دولتي خود دست يابد، به اين دليل كه دولت وحدت ملي اشرف غني و عبدالله عبدالله هم از ادامه حضور امريكايي‌ها استقبال مي‌كند، بنابراين بعيد نيست همكاري پشت پرده‌اي با طالبان انجام دهند و به ملت نشان دهند همچنان خطر طالبان عظيم است و ما نياز داريم امريكايي‌ها همچنان در كشور حضور داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
مينا مجيدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
واقعا اين سوال مهم است كه چه ارتباطي بين حادثه قندوز و بمباران بيمارستان شهر قندوز توسط آمريكايي ها وجود دارد؟ چرا بمباران بيمارستان پس از تصرف شهر توسط نيروهاي افغانستان؟!!!
پروايي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
غربي ها هميشه توطئه كرده اند و جنگ و ناامني هدف آنان در كشورهاي اسلامي است. تخريب روابط كشورها، جنگ شيعه و سني و ... فتنه امريكا و صهيونيست ها است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
تجزيه افغانستان در دستور كار غربي هاست. شك نكنيد كه احتمال فتنه و اختلافات قومي از سوي انگليس و امريكاست.
farid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
سناتور جان مک کین در گفتگو با سی ان ان گفت اگر نیروهای آمریکایی کنترل کافی بر حملات خود در افغانستان داشتند حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز روی نمی داد. واقعا جالب است!
خليل مهدوي زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش كرده‌اند که شبه‌نظامیان طالبان از فرمانداری چهاردره قندوز تجهیز شده و وارد نبرد با نیروهای افغانستان در شهر قندوز می‌شوند و الان هم داخل شهر پنهان شده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
چیزی که من در اون شکی ندارم عمدی بودن این فاجعست که وای به حال این دشمنان افغانستان. آمريكا و ديكتاتور .... واي به حالشان...
علي محمودي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
به امید نابودی دشمنان اسلام، امريكا و انگليس، طالبان و داعش و حامیانشان.
سعيد اسلامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
به نظر من خود مردم افغانستان بايد با طالبان حسابشان را تسويه كنند. چون سران سياسي و قبايل نيز منافع خودشان را دنبال ميكنند و نتيجه آن ناامني افغانستان ميشه.
sobhani saeeid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
0
جنایات آمریکا و دیگر اعضای ناتو در منطقه موجب بروز و ظهور افراطی گری و رشد تروریسمـ شده است که در نهایت همـ ادامه مداخلـات نظامی غرب در منطقه را توجیه میکند و همـ مردمـ مظلومـ منطقه را بیش از این از رشد و توسعه باز میدارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
خدا عقل بده به دولتمردان و مردم افغانستان که به ائتلاف ایران اسلامی بپیوندند تا عزیز شوند
سبحانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
باید میلیون ها افغانی پرورش یافته در ایران به افغانستان بازگردند و از کشور خود دفاع کنند و اشغالگران غربی را اخراج نمایند ! سرازیر کردن افغانی ها به ایران و خالی کردن افغانستان از نیروهای موثر میهنی توطئه امریکا و انگلیس خبیث برای راحت تر بلعیدن افغانستان است ! این هم به زیان ایران است که با معضلات موج مهاجران میلیونی افغان روبروست هم به زیان افغانستان است که از سکنه خالی می شود و در چنگال غرب و عربستان می افتد !!! اگر افغانی ها از ایران به اداره افغانستان نروند افغانستان مرکز داعش خواهد شد !!و اول نقطه تهدید امنیت ملی شرق ایران !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار