کد خبر: 744461
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
كدام مهدها صلاحيت نگهداري فرزندمان را دارند؟
سبك زندگي خانوادگي ما ايراني‌ها اين روزها به شكلي تغيير كرده است كه مادران پا به پاي پدران شاغل هستند.
دكتر منصور بهرامي*

اين نوع زندگي باعث شده كه مادران با پايان يافتن ميزان مرخصي زايمانشان و براي بازگشتن به محيط كار و ترس از دست دادن كارشان پيش از شروع دبستان ناچار باشند فرزندشان را به مهدهاي كودك بسپارند. نكته مهم در اين زمينه آن است كه اكثر والدين به تصور اينكه فرزندشان با رفتن به مهد زمان از دست رفته ندارد و در مقابل آموزش‌هاي مفيدي مي‌بيند، راضي مي‌شوند تا هزينه مازادي بپردازند و كودكشان به مهدكودك برود. سؤال مهم در اين زمينه اين است كه «آيا محلي كه كودك براي ساعات زيادي از روز به آن سپرده مي‌شود جاي مناسبي براي تربيت آنهاست؟»

 
مهدهايي كه نقطه مقابل سبك زندگي ما هستند

بپذيريم كه دوران كودكي آنقدر در تربيت و پايه‌ريزي شخصيت كودكانمان مهم است كه آموزش‌هاي اين دوره مي‌تواند سنگ‌بناي شخصيت اجتماعي آينده آنها باشد. با توجه به اينكه در كلانشهرها، والدين فرصت كمتري براي نگهداري فرزندانشان دارند عملاً مهدهاي كودك اين خلأ را پر كرده و كاركرد پيدا مي‌كنند، اما نكته‌اي كه در اين ميان نهفته است سياست‌هاي آموزشي نامناسب برخي از اين مراكز است. سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي كه به ترويج فرهنگ غربي مي‌پردازد و به هويت اسلامي - ايراني جامعه چوب حراج مي‌زند.

نكته نگران‌كننده در مورد بچه‌ها اين است زماني كه انتظار مي‌رود كودكان در مسير آموزشي قرار بگيرند كه مطابق با موازين ديني و اجتماعي باشند، برخلاف تصور شاهد هستيم برخي آموزش‌هايي كه در مهدها ارائه مي‌شود هيچ تناسبي با موارد فوق ندارد و دقيقاً خلاف موازين ديني است. آموزش موسيقي، آرايشگري، برگزاري برنامه‌هاي آموزشي آشنايي با حيواناتي مثل سگ و گربه كه عملاً مجاري انتقال ارزش‌هاي غربي به كودكان ايراني است كم بود كه در حال حاضر حجم برگزاري اين نوع كلاس‌ها در قالب پخش ترانه، آموزش حركات موزون و مدلينگ نيز افزايش پيدا كرده است. آموزش دادن مد‌روز لباس به كودكان كه توسط برخي از مراكز مهدكودك صورت مي‌گيرد و پخش و آموزش ترانه‌هاي غربي بود كه‌ به بهانه شاد كردن كودكان در برخي از مهد‌هاي‌كودك‌ رواج يافته تنها بخشي از كلاس‌هايي است كه براي تغيير سبك زندگي نسل آينده كشور در حال برگزاري است. متأسفانه با وجود بازتاب‌هاي رسانه‌اي امروز شاهد اين هستيم كه كلاس‌هاي حركات موزون كودكان از ايراني به عربي، تركي و هيپ هاپ افزايش پيدا كرده است.

مهدهايي كه معني آموزش مفيد را مي‌دانند

فراموش نكنيم از هر وسيله، هر دوره، هر مكان و هر زمان همانطور كه مي‌شود استفاده نادرست و غلط كرد به همان اندازه هم مي‌توان استفاده صحيح كرد. همانطور كه مهدها اين روزها به خاطر عملكرد نادرست و متفاوت‌شان در تربيت كودكان زيرسؤال رفته‌اند به همان اندازه هم ما مهدهايي را داريم كه نه تنها به آموزش‌هاي مفيدتر مي‌پردازند بلكه به غني شدن آموخته‌هاي ديني و ملي كودكان هم كمك مي‌كنند.

من معتقدم با بزرگنمايي آموزش‌هاي مفيدي كه در ساير مهدها اجرا مي‌شود مي‌توان به پربار شدن آموزش‌هاي پيش دبستاني كودكان كمك كرد.

يكي از نقاط قوتي كه در كلاس‌هاي آموزش مهدهاي كودك از ديرباز وجود داشته آموزش علوم ديني، قرائت، حفظ قرآن كريم، نماز خواندن و وضو گرفتن است كه خوشبختانه هنوز در بسياري از مهدها پيگيري مي‌شود. اين آموزش‌ها درست مطابق با شرايط و سبك زندگي امروز ما و دقيقاً بر اساس نيازهاي آينده كودكان است. فكرش را بكنيد كودك شما پيش از دوره دبستان بداند چطور بايد قرآن بخواند، دختر شما پيش از دوران تكليف بلد باشد چطور نماز بخواند و وضو بگيرد، همه اينها بهترين آموزش‌هايي است كه مي‌شود به كودكان داد.

آموزش‌هاي نوين در مهدهاي كودك‌

در مهدهايي كه اين روزها داعيه‌دار آموزش‌هاي نوين هستند مي‌شود نمونه‌هايي را پيدا كرد كه واقعاً آموزش‌هاي مدرن و سازنده‌اي ياد مي‌دهند. مثلاً من خودم مي‌دانم و اطلاع دارم كه در بعضي از مهدهاي كشور كلاس‌هاي شاهنامه‌خواني، سرود و تواشيح برگزار مي‌كنند. كودكي كه بتواند در سن شش سالگي شاهنامه‌خواني كند و مفهوم اشعار ثقيل شاهنامه را توضيح دهد واقعاً شاهكار است و خوشبختانه ما امروز چنين دوره‌هاي آموزشي را در مهدهايمان مي‌بينيم. تصور كنيد كودك شش ساله‌اي كه مي‌تواند حداقل يك جزء قرآن را حفظ كند و با صوت بخواند چه لذتي نصيب پدر و مادرش مي‌كند. نا‌گفته نماند من مطلع هستم كلاس‌هايي با عنوان شعرسرودن و آموزش مداحي هم در مهدهاي قرآن برگزار مي‌شود كه اين آموزش‌ها هم جاي شكر دارد.

كتابخواني هم اين روزها از جمله آموزش‌هايي است كه در مهدهاي كودك به ويژه براي پيش‌طلايي‌ها كاملاً جدي پيگيري مي‌شود. مربيان اين دوره در مهدها با هدف آموزش و ترويج فرهنگ كتابخواني، درست كتاب خواندن را به كودكان آموزش مي‌دهند. مطمئن باشيد كودكي كه از شش سالگي مي‌آموزد هر روز كتاب بخواند در سن بلوغ، نوجواني و جواني به مرحله‌اي از رشد مي‌رسد كه هم كتابخوان قهاري مي‌شود و هم نويسنده‌اي سرشناس.

دوره‌هاي آموزشي روباتيك، نخبه‌پروري، ايده‌آموزي، طراحي و نقاشي هم از جمله كلاس‌هايي است كه در دوره پيش‌دبستاني و پيش‌طلايي به وفور آموزش داده مي‌شود. هر كدام از اين دوره‌ها برخلاف كلاس‌هاي آموزشي بيخود و بي‌بهره‌اي مثل حركات موزون مي‌تواند چطور فكر كردن، چطور به ايده رسيدن و اختراع كردن را به كودكتان بياموزد.

يكي ديگر از نكات مثبتي كه در مراحل آموزش بعضي از مهدها ديده مي‌شود، آموزش رسوم مختلف شهرهاي كشور است. در اين دوره‌ها به كودكان آموزش داده مي‌شود كه لباس سنتي هر شهر چيست، چطور لباس بپوشند حتي كودكان در اين كلاس‌ها مي‌آموزند كه زنان در كدام شهر چه وظيفه‌اي برعهده دارند و در مقابل چه مسئوليت‌هايي بر عهده مردان است. خلاصه كلام اينكه اگر برخي مهدهاي كودك به اسم مدرن شدن آموزش‌ها دنبال تنوع در كلاس‌هاي آموزشي ويژه كودكان هستند بهتر است دنبال برگزاري كلاس‌هاي آموزشي باشند كه در مرحله اول براي كودكان مفيد باشد و در مرحله دوم با فرهنگ و سبك زندگي آينده آنها تناسب داشته باشد.

عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل رفتار

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
نویسنده محترم"وقتی در روال زندگی ویا در اموزش کودکانمان از دستاوردهای غربی
استفاده می کنیم"چگونه انتظار دارید تفکر انها "چگونگی فرهنگ زیستن انها همراه با
دستاوردشان "بطور نامحسوس بخوردمان ندهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر