کد خبر: 744441
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
مراسم تشییع پیکر 8 تن از جان‌باختگان فاجعه منا از دانشگاه تهران برگزار شد؛ در جریان این مراسم تشییع‌کنندگان در هنگام همراهی پیکرها، شعارهایی علیه دولت سعودی سر دادند. این شعارها که توسط بلندگو‌های نصب شده روی تعدادی وانت سر داده شده و از سوی تشییع‌کنندگان تکرار می‌شد عبارتند از «آل سعود جنایت می‌کند، آمریکا حمایت می‌کند» ، «آل سعود بی‌کفایت، مروج اسلام اشرافیت» ، «مرگ بر این وهابی زائرکش».

خبرگزاری آنا: مراسم تشییع پیکر 8 تن از جان‌باختگان فاجعه منا از دانشگاه تهران برگزار شد؛ در جریان این مراسم تشییع‌کنندگان در هنگام همراهی پیکرها، شعارهایی علیه دولت سعودی سر دادند.

در ابتدای این مراسم جمعی از مردم در محوطه نماز جمعه در دانشگاه تهران گرد آمدند و در ادامه حجت الاسلام محمدی ری‌شهری به سخنرانی بپردازد.

همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این مراسم شرکت کرد.

راهنمایی و رانندگی از ساعات اولیه امروز در مناطق اطراف دانشگاه تهران طرح‌های ویژه‌ای را به اجرا گذاشته بود تا مشکل ترافیکی در این مناطق روی ندهد.

در دست عده‌ای از شرکت‌کنندگان در این مراسم پرچم‌های مشکی مشاهده می‌شد که روی آنها به فارسی و عربی نوشته شده بود «مرگ بر آل سعود» و «لعن الله علی آل سعود».

ورود بانوان شرکت‌کننده به این مراسم از درب خیابان 16 آذر دانشگاه تهران و مردان نیز از درب خیابان انقلاب انجام می‌شد.

نیروهای آتش نشانی و اورژانس نیز در اطراف محل برگزاری مراسم حضور داشتند تا در صورت نیاز، به خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان بپردازند.

ری شهری: این حادثه تخلف مسئولان رده بالای عربستان بود

حجت الاسلام محمدی ری شهری در مراسم تشییع پیکرهای جان باختگان حادثه منا با تسلیت به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار این جان باختگان گفت: این فاجعه از زاویه‌های مختلف قابل بحث و بررسی است از نظر نفس و اصل فاجعه بسیار دردناک و جانسوز است. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این فاجعه واقعا مصیبت بزرگی برای ملت بزرگ ایران است زیرا جمعی از مسلمانان حج گذار در حالت احرام خسته و تشنه از دنیا رفتند. بر همین اساس غم سنگین و دردناکی برای خانواده‌های این شهدا است اما خانواده‌های این شهدا عاشورایی هستند.

وی افزود: در آستانه ماه محرم و روز عاشورا هستیم و این فاجعه دردناک در منا رخ داد که جمعی از حجاج ایرانی جان باختند اما ما خدا را حمد و شکر می کنیم به خاطر پاداش عظیمی که برای این فاجعه بزرگ در انتظار عزیزان از دست رفته است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی در ادامه به ذکر چندین روایت برای تسکین خانواده های داغدار پرداخت و گفت: خداوند در سوره نسا و سوره حج به خانواده های این عزیزان بشارت داده است که کسی که به سوی خداوند هجرت کند و در این مسیر کشته شود یا بمیرد خداوند روزی نیکویی به وی عطا خواهد کرد. همچنین در روایت دیگری آمده است عزیزانی که در حالت احرام از دنیا رفتند در روز قیامت در حال لبیک‌گویی محشور می شوند و کسی که در راه مکه رفتن یا برگشتن از دنیا برود در روز قیامت غم و غصه ندارد.

محمدی ری‌شهری یاد‌آور شد: بی‌تردید مساله سهل انگاری مسئولان رده بالای دولت آل سعود منجر به این حادثه شد و این نیست که به خاطر تخلف چند مامور رده پایین این اتفاق افتاده باشد و با مجازات آنان مساله حل شود.

وی افزود: مسیر رمی جمرات بسیار حادثه‌خیز است به طوری که در سال‌های قبل نیز حادثه‌ای در این منطقه رخ داده بود اما یا حجاج ایرانی در آن حادثه حضور نداشتند و یا تعدادشان اندک بود، بنابراین دولت آل سعود باید پیش‌بینی چنین حوادثی را در این منطقه می‌کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ادامه داد: سوال ما از مسئولان آل سعود این است که شما که می‌دانید این مسیر حادثه‌خیز است پس چرا در حکومت ننگین آل سعود فکری به حال چنین حوادثی نکرده‌اید؟ چرا پس از وقوع حادثه منا به مصدومان و مجروحان رسیدگی و امدادرسانی نکردید؟

محمدی ری شهری تصریح کرد: اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود معلوم نبود که آیا همین تعداد جانباخته حادثه منا به کشور باز گردد یا خیر؟ مساله این است که دولت آل سعود برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیست زیرا اگر جان انسان‌ها برای این دولت ننگین مهم بود این همه کشته‌ها در یمن نمی‌کردند. همین چند روز پیش 100 کودک به دست اینها در یمن کشته شد.

وی یادآور شد: تصور می‌کنم جنایات حکومت ننگین آل سعود از جنایات صهیونیست‌ها در غزه بدتر است چون صهیونیست‌ها ادعای خادم الحرمین ندارند؛ آنها دشمن هستند اما شما ادعای مسلمانی دارید.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی تاکید کرد: کمترین کاری که آل سعود می‌تواند انجام دهد این است که با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا موافقت و همکاری کند تا با کمک ایران و کشورهای مسلمان ریشه این حادثه مشخص شود تا در آینده دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و این حادثه دیگر تکرار نشود.

محمدی ری شهری ادامه داد: دولت آل سعود هر تصمیمی بگیرد این ننگ تا ابد از دامن این خاندان پاک نخواهد شد. دولت آل سعود با انجام این جنایات در یمن و منا به پایان راه خود به اذن خداوند نزدیک شده است و امیدواریم هر چه زودتر خداوند به این حکومت ننگین پایان دهد.

بر اساس این گزارش، مردم پیش از آغاز سخنرانی ری شهری و بعد از آن یک صدا فریاد می‌زدند «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر آل سعود»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا».
 
شعارهای تشییع‌کنندگان علیه دولت سعودی

در شرایطی پیکرهای جان‌باختگان با آمبولانس از دانشگاه تهران تا چهارراه ولیعصر در حال تشییع بود تشییع‌کنندگان شعارهای تندی علیه دولت سعودی سر می‌دادند. این شعارها که توسط بلندگو‌های نصب شده روی تعدادی وانت سر داده شده و از سوی تشییع‌کنندگان تکرار می‌شد عبارتند از «آل سعود جنایت می‌کند، آمریکا حمایت می‌کند» ، «آل سعود بی‌کفایت، مروج اسلام اشرافیت» ، «مرگ بر این وهابی زائرکش» ، «آل سعود قاتل حاجیان است» ، «آل سعود خادم آمریکا و غاصب مکه و مناست» ، «آل سعود آل ابوسفیان است، فاجعه منا دلیل آن است» ، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر انگلیس».

در زمان خروج پیکرها از دانشگاه تهران، جمعیت تشییع‌کنندگان نسبت به ساعتی پیش افزایش یافته و خیابان انقلاب از دانشگاه تهران تا نزدیکی چهارراه ولیعصر مملو از جمعیت شرکت‌کننده در مراسم بود. در این مراسم مردم از همه اقشار گوناگون جامعه حضور داشتند.

یک فروند هلیکوپتر نیروی انتظامی بر فراز منطقه برگزاری مراسم تشییع در حال رفت و آمد بود.

بسیاری از زنان و مردان عزادار در این مراسم یک صدا شعار می‌دادند: «مرگ بر آل سعود خائن»، «مرگ بر آل جهود» ، «الوداع مهاجر الی الله، منا شده کربلا»، «بیا مهدی بیا مهدی بیا» و «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، مهدی صاحب زمان صاحب عزاست امروز».

مردمی که همراه با آمبولانس‌های حامل پیکر جان‌باختگان حادثه منا در حال حرکت به سمت چهار راه کالج بودند با شاخه‌های گل و عطر گلاب آنان را بدرقه می‌کردند. پیکرهای این حاجیان امروز در قطعه شهدای بهشت زهرا به خاک سپرده خواهند شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار