کد خبر: 744416
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از راه‌اندازی سامانه موسوم به «مایند» در تمامی مرزهای کشور خبر داد.
مهر: سردار مسعود رضوانی گفت: سامانه «مایند» یکی از ابزارهای مهم سازمان اینترپل است که حاوی حدود ۶۰ میلیون رکورد بوده که برای شناسایی گذرنامه‌های مسروقه و مفقود شده در بسیاری از کشورهای دنیا فعال است.

وی با اشاره به فعالیت این سامانه در طول شش ماه گذشته در برخی از مرزهای کشور، گفت: فعالیت این سامانه در تمامی نوار مرزی کشور آغاز شده و جزئیات عملکرد شش ماهه نخست امسال این سامانه بدین ترتیب است: بیش از ۷۵۰ هزار مورد استعلام از بانک اطلاعاتی FLTD در شش ماهه نخست امسال انجام شده است. همچنین بیش از ۱۴۰ گذرنامه مفقود شده و مسروقه در سطح کشور شناسایی شدند که به حدود ۱۵ کشور ارسال شده‌اند. همچنین دیپورت اکثریت استفاده‌کنندگان از گذرنامه‌های مفقود شده و مسروقه به کشورهای مبدا انجام شده است و اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران در بعضی از موارد خاص و استثنایی با توجه به عضویت کشورمان در سامانه «مایند» انجام پذیرفته است.

رضوانی درباره شناسایی و استرداد مجرمان نیز گفت: با راه‌اندازی این سامانه همکاری خوب و بیشتر کشورها با جمهوری اسلامی ایران در خصوص شناسایی و بازگرداندن مجرمان انجام می‌شود تا جایی که بیش از ۶۰ نفر از مجرمان ایرانی در خارج از کشور با همکاری خوب دیگر کشورهای عضو انجام شده و ۲۰ نفر از مجرمان در طول دو سال گذشته به کشور مسترد شدند و جمهوری اسلامی نیز ۱۵ نفر از اتباع خارجی مجرم را که به کشورمان پناه آورده بودند، شناسایی و به کشورهای متبوع بازگردانده است.

فرمانده پلیس بین‌الملل ناجا با اعلام اینکه در بحث استرداد مجرمان، با افغانستان و پاکستان روابط تنگاتنگی داریم، افزود: در طول سه ماه گذشته چند مجرم افغانی را که به ایران پناه آورده و دارای پرونده کیفری در دستگاه قضایی کشور افغانستان بودند، بعد از شناسایی، دستگیر و به مقامات کشور افغانستان تحویل دادیم.

وی در ادامه با اعلام اینکه فرد ایرانی که باعث ایجاد کشتار چند نفر در یکی از مراکز خرید کشور استرالیا شده بود، از متهمان سابقه‌دار ایرانی بود و این موضوع بارها به پلیس اینترپل استرالیا گزارش شده بود، افزود: متاسفانه پلیس استرالیا و دستگاه قضایی این کشور به هیچ کدام از هشدارهای پلیس اینترپل جمهوری اسلامی درباره این مجرم سابقه‌دار عمل نکرد و باعث ایجاد چنین حادثه وحشتناکی در یکی از مراکز خرید استرالیا شد. برای جلوگیری از تکرار این حوادث خشن، تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا به اعلام خطر کشورهای طرف قرارداد با پلیس اینترپل عمل کرده و گوش فرا دهیم، زیرا به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم امنیت تحسین‌برانگیز و مثال‌زدنی کشورمان با وجود متهمان و مجرمان سابقه‌دار کشورهای دیگر خدشه‌دار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار