کد خبر: 744307
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
روستاييان ورزقان از کمبود سوخت زمستاني نگرانند
امسال هم مانند سالهاي گذشته با رسيدن اولين سوز پاييزه و نزديک شدن روزهاي زمستان، اهالي روستاهاي شهرستان ورزقان آذربايجان شرقي رسيدن فصل جديد را با هزاران نگراني و بيم سپري مي کنند. فصلي که به دليل محروميت ها و محدوديت هاي اين مناطق، همواره يادآور روزهاي سخت براي اهالي اين روستاهاست و نبود امکانات گرمايشي و سوخت، گذراندن اين روزهاي سرد را برايشان طاقت فرسا مي کند. حالا ديگر وعده و وعيدهاي هميشگي مسئولان شهرستان و استان هم نمي تواند آنها را به داشتن زمستاني بي دغدغه دلگرم کند...
مريم احمدي

به دليل موقعيت جغرافيايي شهرستان ورزقان، هر سال سرما زودتر از موعد به اين منطقه مي رسد و اهالي به ويژه روستاييان را با دغدغه هاي زمستانه درگير مي کند. نبود سوخت و امکانات گرمايشي از جمله مهمترين مشکلاتي است که هر سال روستاييان ورزقان با آن دست و پنجه نرم مي کنند. مشکلي که وجود راه هاي جنگلي و صعب العبور رفع آن را سخت تر مي کند و با وجود تکرار مداوم اقدام اساسي براي حل انجام نشده است.

***

از چند ماه مانده به فصل زمستان، روستاييان ورزقان ذخيره سازي نفت مايع و گازوئيل را آغاز مي کنند اما به دليل وجود امکاناتي براي نگه داري سوخت هاي ذخيره شده، در اواسط زمستان بي سوخت مي مانند. از طرفي به دليل صعيب العبور بدن جاده دسترسي اين روستاها عمليات سوخت رساني به اين مناطق در ماه هاي سرد زمستان با مشکل اساسي روبرو مي شود. اين در حالي است که عمليات گازرساني به اين روستاها هم چند سالي است مغفول مانده است.

کمبود سوخت جنگل ها را به آتش مي کشد

کمبود سوخت مورد نياز براي سيستم هاي گرمايشي در زمستان از جمله مشکلاتي است که نه تنها روستاهاي استان آذبايجان شرقي را درگير مي کند بلکه بسياري از شهرستان هاي اين استان از جمله اهر و ورزقان ،که نامشان براي هميشه در ليست مناطق محروم ثبت شده ، هم با اين معضل روبرو هستند و با وزيدن اولين سوز سرماي پاييزه نگراني اهالي از گذراندن چندين ماه سخت به اوج خود مي رسد. در اين ميان شرايط براي روستاهاي جنگل نشين دشوارتر است چرا که با بارش برف و باران جاده هاي صعب العبور منتهي به اين روستاها مسدود شده و اهالي گاهي چندين هفته متوالي بدون سوخت و آذوقه در محل زندگي خود محبوس مي شوند. نبود راه مناسب و طولانی بودن فصل سرما در ین روستاها و عدم دسترسی به سوخت، بعضا باعث می شود که آنها برای تامین گرمایش خود به ناچار از درختان جنگلی استفاده کنند. از آنجا که بیش از چهار هزار نفر در 30 روستای جنگل نشین و صعب العبور ساکن هستند و در فصل زمستان با مشکل مذکور روبرو هستند، بي توجهي به تامين سوخت اهالي اين مناطق مي تواند روند تخريب و نابودي جنگل ها را تا حد غير قابل تصوري تسريع کند. مسئله اي که هر سال برخلاف هشدارهاي کارشناسان و مردم باز تکرار مي شود و تراژدي مرگ منابع طبيعي را رقم مي زند. امسال هم باز فرماندار شهرستان ورزقان با اشاره به سرد سیر بودن و زمستان زود رس قبل از شروع فصل سرما بر لزوم تامین سوخت زمستانی روستاهای جنگل نشین تاکيد کرد و از شرکت فراوردهای نفتی استان خواست تا نسبت به تامین نفت سفید اين مناطق از اوايل مهرماه اقدام کنند تا روستايیان با ذخیره اين ماده براي فصل سرما با مشکلات کمتري روبرو شوند.

اما ظاهرا امسال هم قرار است همچنان اين هشدارها و تاکيد ها در صورتجلسات و دستورالعمل ها جا خوش کند و مسئولان به تاکيدات بسنده کنند. چرا که طبق گزارش هاي رسيده با گذشت بيش از ده روز از مهرماه هنوز اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است و مسئولان شرکت فرآورده هاي نفتي در پاسخ به خبرنگاران اعلام مي کنند اقدامات لازم در دست بررسي است! محروميت ساکنان 20 روستاي جنگل نشين اين شهرستان از راه دسترسي مناسب هم موضوع ديگري است که در طي چندين سال مغفول مانده است. فرماندار ورزقان با تاييد اين موضوع مي گويد: به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن و پراکندگی، روستاهای جنگل نشین این شهرستان جاده دسترسی مطلوب ندارند و در مواقع وجود کولاک، برف و یخبندان خدمات رسانی به دو هزار نفر ساکن این روستاهابا مشکلات زیادی انجام می شود.

شايد تا زمستان گاز برسد!

در حالي که با نزديک شدن فصل سرما اهالي روستاهاي ورزقان از تکرار وضعيت هر ساله نگرانند مسئولان شرکت گاز استان از اتمام گازرساني به برخي مناطق خبر مي دهند. اگرچه عدم تناسب اظهارات مسئولان با مشاهدات عيني مردم نشان مي دهد که به اين زودي ها مشکل حل نمي شود اما برخي از اهالي همچنان اميدوارند. چندي پيش مدیرعامل شرکت گاز استان از گازرساني به 12 روستاي ورزقان تا پايان شهريور امسال خبر داد و اعلام کرد: پروژه گازرسانی به 12 روستای ورزقان شامل روستاهای لیجین، سیفار، آغ بلاغ، سیلاب جدید، سیلی خانی، آلوجه قشلاق، سرخه دیزج، مزرعه شادی، فرخران، بهربیگ ، لمبران و سردار کندی با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و تا پايان شهريور به تمام مي رسد! شهريور تمام شد و حالا با گذشت بيش از يک دهه از مهرماه هنوز عمليات گازرساني به روستاهاي اين شهرستان در همان نقطه پيشرفت 70 درصدي متوقف شده است! طبق اظهارات ولی اله دینی قرار بود عملیات گازرسانی به پنج روستای همای اولیا ، همای سفلی ، مزرعه سواره ، چلناب و روارانق هم بلافاصله شروع شود که به دليل پاره از مشکلات از جمله وجود معارضان محلي به تعويق افتاد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار