کد خبر: 744199
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
سردار جعفري: سپاه همه ظرفيت‌ها را براي انتقام سخت از سعودي‌ها آماده كرده است
روحاني: لازم باشد از اقتدارمان استفاده مي‌كنيم/ بيانات صريحي كه موضع عربستان را تغيير داد/ موضوع به تذكر شديد رهبر معظم انقلاب به سران رژيم آل‌سعود مربوط مي‌شود.
جعفر تكبيري
بيانات صريحي كه موضع عربستان را تغيير داد. موضوع به تذكر شديد رهبر معظم انقلاب به سران رژيم آل‌سعود مربوط مي‌شود كه پس از فاجعه غمبار منا و كشته شدن هزاران زائر خانه خدا به دليل بي‌كفايتي در مديريت كنگره عظيم حج، سعي مي‌كردند با فرافكني روي اين افتضاح عظيم خود سرپوش بگذارند. اين روند تا آنجا پيش رفت كه حكام عربستاني كارشكني‌هاي گسترده‌اي را در رسيدگي به وضعيت مصدومان و انتقال پيكر مطهر شهدا به خرج دادند و موجي از نگراني را در داخل كشور در خصوص وضعيت حجاج ايراني به وجود آوردند. روند كارشكني‌هاي سعودي‌ها در خصوص اين فاجعه عظيم تا آنجا پيش رفت كه حتي حاضر به ارائه رواديد سفر به وزراي دولت كه قصد رسيدگي به وضعيت زوار ايراني را داشتند، نشدند تا چالش با جمهوري اسلامي ايران در خصوص اين واقعه غمبار را وارد فازي جدي كنند. اين در حالي بود كه عادل الجبير، وزير امور خارجه در اقدامي توهين‌آميز قبل از پيام مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص اين فاجعه عنوان كرد كه ايراني‌ها و رئيس‌جمهورشان آخرين كساني هستند كه مي‌توانند درباره سلامت حجاج يا دموكراسي سخن بگويند.

‌تغيير يك روند

اما ادبيات خودخواهانه، غيرمسئولانه و تهاجمي مقامات سعودي پس از گفته‌ها و تذكر شديداللحن رهبر معظم انقلاب تغيير محسوسي كرد و مقامات اين حكومت پس از عذرخواهي از مقامات كشورمان، روند همكاري‌هاي خود در خصوص رسيدگي به وضعيت جان‌باختگان و مصدومان ايراني را آغاز كردند. اين در حالي بود كه وزير بهداشت و درمان نيز به نمايندگي از دولت توانست براي پيگيري وضعيت حادثه‌ديدگان به عربستان سفر كند.
رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگي، تحليف و اعطاي سردوشي دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي ايران خطاب به مسئولان سعودي با اشاره به حضور دهها هزار نفر از حجاج ايراني در مكه و مدينه هشدار دادند: «اگر كشور ما و ملت ما بخواهد در مقابل عناصر اذيت‌كننده و موذي عكس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خويشتنداري كرديم. در قضاياي متعددي خويشتنداري كرديم؛ دست ايران اسلامي از خيلي‌ها بازتر است، توانايي‌هاي ما، امكانات ما از خيلي‌ها بيشتر است؛ مي‌دانند كه اگر بخواهند هماوردي كنند با نظام جمهوري اسلامي، در هيچ صحنه‌اي حريف نمي‌شوند. ما رعايت ادب اسلامي، رعايت حرمت برادري در امّت اسلامي را نگه داشتيم؛ ما مي‌توانيم عكس‌العمل نشان بدهيم. اگر بنا شد عكس‌العمل نشان بدهيم، عكس‌العمل‌هاي ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»
اين گفته‌ها در حالي باعث تغيير رويكرد محسوس عربستاني‌ها شد كه اين گفته‌ها در سطح دنيا نيز بازتاب‌هاي فراواني داشت و در حالي كه مقامات كشورهاي حادثه‌ديده در برابر رفتارهاي زشت حكام سعودي سكوت كرده بودند، مردم اين كشورها موجي از مطالبات عمومي در خصوص اين واقعه غمبار را آغاز كردند.
‌ ‌
فرمانده سپاه: آماده واكنش هستيم
اما پس از اين گفته‌هاي رهبر معظم انقلاب در خصوص واكنش سخت و خشن به اقدامات حكام سعودي، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري نيز از آمادگي سپاه پاسداران براي عمل به منويات فرمانده كل قوا خبر داد. بر اين اساس، سردار جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حاشيه جلسه قرارگاه دريايي خاتم‌الانبيا(ص) اظهار كرد: سپاه همه ظرفيت‌هاي ممكن براي واكنش سريع و خشن ايران در راستاي تحقق اراده رهبر عظيم‌الشأن انقلاب اسلامي، براي پاسخگو كردن آل‌سعود به فاجعه هولناك منا و اعاده حقوق زائران قرباني شده در مذبح منا را آماده كرده و در انتظار اجراي دستوريم.
وي افزود: سپاه قاطعانه و مقتدرانه در صورت ضرورت براي هر اقدامي، در هر زمان و هر منطقه، براي دفاع از عزت مسلمين و حرمت آنان به ويژه مردم انقلابي ايران در مقابل حكام ظالم و جاهل آل‌سعود، آماده است و انتقام سخت اين جنايت هولناك را از آل‌سعود خواهد گرفت.
فرمانده كل سپاه با اشاره به جنايت‌ها و خباثت‌هاي رژيم آل‌سعود عليه امت اسلامي تصريح كرد: جهان اسلام از خيانت‌ها و جهالت‌هاي ابولهب‌گونه آل‌سعود نظير كشتار مردم يمن، آواره‌سازي مردم عزيز سوريه، سركوب مردم بحرين، كشتارهاي فرقه‌اي در عراق و ايجاد تفرقه‌هاي قومي و تروريسم‌پروري در همه جا به ستوه آمده و قريباً در خشم مسلمانان ذوب خواهند شد.

لازم باشد از زبان اقتدار استفاده مي‌كنيم
دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور نيز كه ديروز در كنار سران قواي مقننه و قضائيه براي استقبال از پيكر مطهر شهداي حادثه منا به فرودگاه مهرآباد رفته بود هم عنوان كرد كه اگر لازم باشد عليه عربستان از زبان اقتدار استفاده خواهيم كرد.
رئيس‌جمهور در اين مراسم با اشاره به تلاش دولت براي انتقال پيكرهاي شهداي اين حادثه به كشور و تلاش براي شناسايي آنان اظهار كرد: در مراحل بعد اقدامات ديگري كه بايد در قبال اين حادثه انجام شود اين است كه روشن شود افرادي در اين حادثه مقصر بودند يا خير و اگر ثابت شود عده‌اي از مأموران در اين حادثه تقصير داشتند ما به هيچ عنوان از خون عزيزانمان نخواهيم گذشت. روحاني سپس با تكرار تلويحي گفته‌هاي رهبر معظم انقلاب در خصوص واقعه منا تأكيد كرد كه زبان ما در اين حادثه زبان عواطف، برادري و ادب بود و در جاي لازم نيز از زبان ديپلماسي استفاده شده و اگر هم لازم باشد جمهوري اسلامي ايران از زبان اقتدارش استفاده خواهد كرد.
رئيس دولت يازدهم ادامه داد: اين فاجعه يك آزمون بزرگي براي همه يعني دولت، ملت ايران و خانواده اين عزيزان و همچنين آزموني براي دولت عربستان و سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي اسلامي بود.
روحاني با تأكيد بر اينكه واقعيت اين فاجعه بايد به طور كامل براي ما روشن شود، گفت: بايد از طريق كميته حقيقت‌ياب همه ملت‌هاي اسلامي ‌ بدانند چرا اين فاجعه رخ داد و بايد مطمئن شوند كه در سال‌هاي آينده چنين فاجعه‌هايي به وقوع نمي‌پيوندد.
وي ادامه داد: بنده همچنين از پيگيري وزير كشور بابت هماهنگي‌هايي كه در اين زمينه انجام داد و از رؤساي قواي مقننه و قضائيه و به ويژه همه ما از رهبر انقلاب تشكر مي‌كنيم به خاطر درايت‌شان و به خاطر بيان مقتدرانه ايشان در اين فاجعه، اميدواريم اين وحدت و اتحاد و همبستگي را ما شاهد باشيم.  رئيس‌جمهور تأكيد كرد: دولت همچنان پيگير فاجعه خواهد بود و نتيجه را به اطلاع ملت خواهد رساند.

ايران و عربستان رقباي منطقه‌اي
اما اين عقب‌نشيني علني سعودي‌ها از اظهارات و عملكرد خود در فاجعه منا پس از گفته‌هاي صريح مقام معظم رهبري در حالي بود كه حكام اين كشور، مدت‌هاست از «صبر اسلامي» جمهوري اسلامي ايران در برابر يك كشور مسلمان سوءاستفاده مي‌كنند و در چندين نوبت گفته‌هايي عليه كشورمان مطرح كرده‌اند كه برخلاف حسن همجواري دو كشور مسلمان است. كشوري كه همواره ايران را رقيبي جدي براي خود در منطقه مي‌داند و بيشترين سود را از تحميل انزوا به ايران طي چندين سال گذشته برده است اما حالا با افزايش قدرت ديپلماسي ايران در جهان، عربستان نگران‌تر از هر زمان ديگري به هر تلاشي براي تضعيف ايران دست مي‌زند.
ايجاد نا‌امني در عراق به عنوان يكي از شركاي استراتژيك جمهوري اسلامي، حمايت از تروريست‌هاي سوري براي نابودي حكومت قانوني سوريه كه يكي از همپيمانان صميمي ايران در منطقه خاورميانه است و همچنين ايجاد نا‌امني در لبنان براي تضعيف حزب‌الله به عنوان يكي از گروه‌هاي جهادي كه در مقابل توسعه‌طلبي رژيم صهيونيستي قد‌علم كرده است و در نهايت تلاش براي سركوب انقلابيون يمن، تنها گوشه‌اي از اقدامات عربستان عليه منافع جمهوري اسلامي است.
حال شايد اين سؤال پيش بيايد كه مهم‌ترين نگراني عربستان از اقتدار جمهوري اسلامي چيست؟ پاسخ به اين سؤال را مي‌توان در دو حوزه مورد بررسي قرار داد. حوزه نخست موضوع بيداري اسلامي است. جمهوري اسلامي از زمان شكل‌گيري نخستين جرقه‌هاي بيداري اسلامي در منطقه همواره به عنوان الهام‌دهنده اين حركت در جهان اسلام شناخته شده است؛ بيداري‌اي كه به عنوان تهديدي جدي براي منافع عربستان سعودي محسوب مي‌شد. حالا عربستان بار ديگر نگران است كه با بازگشت جمهوري اسلامي به عرصه ديپلماسي جهاني با ديگر كشورها، كشورهاي اسلامي تحت نفوذ معنوي جمهوري اسلامي و با الگو‌گيري از انقلاب اسلامي، عليه حاكمان خود خروج كنند.  نگراني دوم عربستان سعودي، نزديكي و مؤدت جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي اسلامي منطقه‌ است كه روزي جولانگاه حكام عربستان بود و حالا با شكستن انزواي تحميلي عليه ايران به شركاي اصلي جمهوري اسلامي در سطح منطقه تبديل شده‌اند و باعث تضعيف نفوذ عربستاني‌ها در منطقه شده است.  از اين‌رو مي‌توان گفت كه مواضع مقتدرانه رهبر معظم انقلاب نه‌تنها مي‌تواند پاياني بر كارشكني‌ سعودي‌ها در موضوع فاجعه منا باشد، بلكه در آينده نيز مانع از تكرار گزافه‌گويي‌هاي حكام فرتوت سعودي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
1
دمت گرم دمت گرم دمت گرم
یار علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
1
وای اگر سید علی حکم جهادم دهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار