کد خبر: 744186
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
واكنش رئيس سابق ستاد ارتش رژيم‌صهيونيستي به عمليات انصارالله
با گذشت بيش از شش ماه از حملات عربستان سعودي به يمن جبهه جديدي از همكاري­‌هاي عبري- عربي براي تسلط بر تنگه راهبردي باب‌المندب تشكيل شده و جنگنده‌هاي اسرائيلي در كمك به نيروهاي ائتلاف عربي مواضع انصارالله در يمن را بمباران مي‌كنند.
با گذشت بيش از شش ماه از حملات عربستان سعودي به يمن جبهه جديدي از همكاري­‌هاي عبري- عربي براي تسلط بر تنگه راهبردي باب‌المندب تشكيل شده و جنگنده‌هاي اسرائيلي در كمك به نيروهاي ائتلاف عربي مواضع انصارالله در يمن را بمباران مي‌كنند. رئيس سابق ستاد ارتش مشترك اسرائيل گفته است باب‌المندب و مسيرهاي دريانوردي، از برنامه هسته‌اي ايران براي اسرائيل نگران كننده­‌تر هستند.
هر روز كه مي‏گذرد نشانه‌هاي بيشتري از اشتراك منافع و اولويت‌ها بين رژيم صهيونيستي و عربستان در منطقه به چشم مي­‌خورد. شايد صحبت در مورد منافع مشترك اسرائيل و عربستان سعودي تازه و غافلگيركننده نباشد، اما شرح اين منافع اهميت ويژه‌­اي در فاش شدن ماهيت و پيامدهاي حمله عربستان سعودي به يمن دارد. علاوه بر سوريه، لبنان و عراق، منافع رژيم‌هاي صهيونيستي و سعودي در يمن نيز تلاقي پيدا كرده و دو رژيم براي تسلط بر شاهراه‌هاي دريايي يمن با يكديگر همكاري مي­‌كنند. عربستان سعودي و اسرائيل كه در كشتار مردم بي‌­گناه از يكديگر سبقت مي­‌گيرند، اين بار يمن را براي تكرار جنايات خود انتخاب كرده‌­اند.  عربستان و متحدانش كه به تازگي حمله زميني به يمن را آغاز كرده­‌اند، اكنون از پشتيباني رژيم صهيونيستي نيز برخوردار هستند و جبهه عبري – عربي براي مقابله با انصارالله و ارتش يمن تشكيل شده است. در روزهاي اخير جبهه جنگ از استان عدن در جنوب يمن به تنگه باب‌­المندب در استان تعز در جنوب غربي اين كشور انتقال يافته و درگيري در اين تنگه راهبردي بين ارتش و كميته‌هاي مقاومت مردمي انصارالله و نيروهاي طرفدار عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن و ائتلاف عربي همچنان ادامه دارد.
  
اهميت باب‌المندب براي اسرائيل
تنگه باب‌المندب از موقعيت استراتژيك و حياتي براي عربستان و اسرائيل برخوردار است و حفظ سيطره بر اين تنگه يكي از اهداف رياض در تجاوز اخير به يمن محسوب مي‌­شود.  به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، شبكه تلويزيوني المسيره روز شنبه گزارش داد: «نيروهاي متجاوز براي سيطره بر باب‌المندب به پيشروي به سمت آنجا  ادامه مي‌­دهند. اين درحالي است كه ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در آمادگي كامل به سر مي‌­برند. عمليات سيطره بر باب‌المندب در درجه اول عملياتي اسرائيلي است، زيرا اسرائيل از تهديداتي كه موقعيت راهبردي يمن براي اين رژيم دارد به شدت نگران است.»   بندر الهتار ديروز در گزارشي گفت: بني گانتس، رئيس سابق ستاد كل ارتش اسرائيل گفته است باب‌المندب و مسيرهاي دريانوردي، از برنامه هسته‌­اي ايران براي اسرائيل نگران كننده‌­تر هستند. وي با اين جمله نگراني اسرائيل را از وجود كشوري قوي و مستقل كه اداره اين گذرگاه مهم را در دست داشته باشد و نيز تهديدات مستقيمي كه براي اسرائيل دارد، نشان داد.  در ادامه گزارش آمده است: «اين سخنان تنها اظهارات مقامات صهيونيستي نيست بلكه بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز پيش از اين با ايراد سخناني نگراني خود را از سيطره ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي بر باب‌المندب اعلام كرده بود.» نتانياهو گفته است: «به شدت نگران حوادث يمن و سيطره حوثي‌­ها بر مناطق وسيعي از اين كشور و ادامه پيشروي آنها به سمت تنگه باب­‌المندب هستيم كه از نظر سيطره بر مسيرهاي بين‌المللي حمل و نقل نفت اهميت راهبردي زيادي دارد.»  تنگه باب‌المندب مدخل ورودي به درياي سرخ و دسترسي به درياي مديترانه مي‌­باشد و آسيا را از راه دريا به دو قاره آفريقا و اروپا متصل مي­‌كند. همچنين از منظر استراتژيك، تجاري و همچنين به لحاظ جريان انرژي از اهميت فوق‌العاده‌­اي برخوردارند و تسلط بر اين شاهراه دريايي براي كشورها از جمله قدرت‌هاي بزرگ اهميت ويژه‌اي دارد.  
سايت صهيونيستي «واللا» چند ماه پيش در گزارشي نوشت: «باز ماندن تنگه باب‌­المندب جزو منافع حياتي اسرائيل و عربستان به شمار مي‌رود، اين طرح نيز اهميت ويژه‌اي براي اسرائيل دارد، چراكه براي عبور كالاهاي خود به سمت آسيا در صورت بروز چالش در مناسبات تجاري اين رژيم با اروپا به علت اختلافات موجود در زمينه آرمان فلسطين به آن نياز اساسي دارد.»   به باور برخي ناظران، عمليات متجاوزان براي سيطره بر باب­‌المندب در اصل عملياتي صهيونيستي است كه از نگراني‌­هاي اين رژيم نشئت مي­‌گيرد. به باور اين ناظران، اگر ترانزيت دريايي در باب‌المندب مسدود شود، كشتي‌ها براي اتصال بين آسيا و اروپا مجبورند از دماغه اميد نيك در سواحل صخره‌اي آفريقاي جنوبي عبور و مرور كنند. در اين صورت كانال سوئز ارزش خود را از دست خواهد داد و ۱۴روز به‌طول زمان دريانوردي كشتي­‌ها افزوده خواهد شد، بنابراين عربستان واسرائيل تسلط بر اين منطقه را در دستوركار قرار داده‌­اند.  صهيونيست‌ها سقوط منافع عربستان در يمن را سقوط منافع خود دانسته و گسترش سيطره جنبش انصارالله در اين كشور را توسعه نفوذ ايران در يمن خوانده و تبعات ناشي از آن را خطرناك‌تر از برنامه هسته‌­اي ايران توصيف مي­‌كنند.  اين نظريه زماني اهميت بيشتري پيدا مي­‌كند كه بدانيم ديويد بن گوريون، اولين نخست‌وزير رژيم صهيونيستي چند ماه بعد از اعلام موجوديت اين رژيم اشغالگر اعلام كرد رژيمش براي ارتباط با جهان خارج مجبور است از درياي سرخ و تنگه باب‌­المندب عبور كند و اين تنگه براي تل‌­آويو بسيار حياتي است.
  
نگراني يمني‌­ها
محمدعلي الحوثي، رئيس كميته انقلاب يمن در نامه‌اي به بان كي‌مون، دبير كل سازمان ملل جامعه جهاني و كشورهاي عضو ائتلاف عربي را مسئول پيامدهاي اشغال تنگه «باب‌المندب» دانست. نيروهاي منصور هادي روز جمعه بخش­‌هاي زيادي از تنگه باب‌المندب را با حمايت رژيم صهيونيستي اشغال كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري المشهد اليمني، الحوثي در اين خصوص گفت: «من از جامعه جهاني مي‌خواهم كه به مسئوليت‌هاي خود در قبال يمن عمل كرده و جنگ عليه يمن را متوقف كند.» الحوثي ادامه داد: «اقدامات ائتلاف عربي در باب‌المندب به مثابه تهديدي براي صنعت دريانوردي يمن و تعطيلي آن در اين منطقه فوق‌العاده حساس براي يمن و جهان است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار