کد خبر: 744175
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
تبصره اسلام‌ستيزي مدعيان حقوق بشر
بالاخره نخستين هواپيماي حامل پيكرهاي مطهر شهداي ايراني در فاجعه منا روز گذشته بر زمين نشست و 11 روز از وقوع اين واقعه تكان دهنده در عربستان سعودي گذشت اما سكوت بهت آور رسانه‌هاي غربي در قبال اين بي‌كفايتي و فاجعه بزرگ كماكان ادامه دارد...
الناز خمامي‌‌زاده
بالاخره نخستين هواپيماي حامل پيكرهاي مطهر شهداي ايراني در فاجعه منا روز گذشته بر زمين نشست و 11 روز از وقوع اين واقعه تكان دهنده در عربستان سعودي گذشت اما سكوت بهت آور رسانه‌هاي غربي در قبال اين بي‌كفايتي و فاجعه بزرگ كماكان ادامه دارد؛ سكوت رسانه‌هاي غربي به جانبداري عربستان سعودي از روز دوم بعد ازوقوع اين حادثه آغاز شده است و اين سؤال جالب را مطرح مي‌كند كه در صورت معكوس بودن شرايط، نحوه پرداخت اين رسانه‌ها به چنين حادثه‌اي به چه شكل مي‌توانست باشد.
پيكر بيش از 100 زائر ايراني جان باخته در عربستان سعودي روز گذشته به تهران رسيد آن هم به فاصله 10 روز بعد از فاجعه‌اي كه تنش ميان تهران و رياض را تشديد كرد و دو كشور را به جنگ نيابتي كلمات واداشت. مقامات عربستان سعودي اعلام كرده‌اند كه تعداد 769 زائر در اين فاجعه جان باخته‌اند اين در حالي است كه منابع پزشكي در گفت‌وگو با شبكه الجزيره گفته‌اند كه آمار كشته‌شدگان در اين حادثه بسيار بيشتر از اعداد و ارقامي است كه از سوي مقامات سعودي اعلام مي‌شود. آمار كشته شدگان قطعاً بيش از 1000 نفر است.
در اين بين آمار 464 كشته در ميان زائران ايراني حج تمتع امسال نشان مي‌دهد كه ايران در بين ساير كشورها بيشترين قرباني را دارد. رسانه‌هاي كشورمان از روز وقوع اين حادثه به انتشار اخبار آن پرداختند؛ روزنامه‌ها نيز با دو روز تأخير و همزمان با آغاز هفته كاري اخبار تكميلي مربوط به فاجعه منا را از روز شنبه چهارم مهرماه منتشر كردند اما شيوه پرداخت رسانه‌هاي غربي و عربي به اين فاجعه بزرگ و نادر 25 سال گذشته جهان اسلام متفاوت بوده است.
اخبار رسانه‌ها معمولاً تازه‌هايي فراتر از آنچه كه چشم‌ها ديده را پيش رو مي‌گذارد و از داستاني بزرگ‌تر پرده بر مي‌دارد. برخي حوادث خاص اما وجود دارند كه وقتي مردم به دنبال پوشش رسانه‌اي آنها مي‌گردند به چيز تازه‌اي دست پيدا نمي‌كنند. فاجعه‌اي كه در مكه و منا رخ داد نمونه‌اي از آن دست حوادثي است كه مردم جهان غرب نمي‌توانند اطلاعات تكميلي مربوط به آن را از طريق رسانه هايشان دريافت كنند. اين اخبار در اين رسانه‌ها بايكوت شده است.
در 24 سپتامبر برابر با دوم مهر سال جاري اما دنياي اسلام با بزرگ‌ترين فاجعه 25 سال گذشته خود مواجه شده است. همين عبارت براي بيان بزرگي ابعاد اين فاجعه و اهميت اخبار مربوط به آن كافي است. از يك سو خبرنگاران مي‌گويند كه حق دسترسي آنها به صحنه وقوع حادثه در منا تا هفت ساعت بعد از وقوع فاجعه نقض شده است. داستان بزرگ‌تر اما مربوط به مسائل ژئوپليتيك منطقه خاورميانه و هويدا شدن واقعياتي است كه ممكن است به يك رقابت سياسي و منطقه‌اي ميان تهران و رياض پايان دهد. اينكه از نظر علوم سياسي ايران ام القراي جهان اسلام است يا عربستان؛ كدام يك صلاحيت و كفايت بيشتر را دارد. رسانه‌هاي غربي كه معمولاً در پوشش مهم‌ترين اخبار روز دنيا كمتر خبر مي‌خوردند و در بازتاب و انعكاس تازه‌ترين‌هاي حوزه خبر جا مي‌ماندند؛ اكثر اين رسانه‌ها در روزهاي دوم يا سوم مهر دست به انتشار خبر وقوع اين فاجعه زدند اما به رغم بزرگي ابعاد آن از انتشار اخبار تكميلي مربوط به آن در روزهاي بعد خودداري كرده‌اند. سكوتي خيره كننده، معنادار و منزجركننده كه نشان مي‌دهد چگونه رسانه‌هاي غربي و فعاليت آنها مي‌تواند در زمين بازي‌هاي سياسي هدف خودسانسوري قرار بگيرد. اين خودسانسوري هماهنگ و ناشيانه به واسطه حمايت كشورهاي غربي از حكومت آل‌سعود بوده و اين در حالي است كه معمولاً اين رسانه‌ها در بازتاب و انعكاس اخبار مربوط به بي‌برنامگي‌ها و نقص‌ها و بي‌كفايتي‌هاي مربوط به بخش مديريت انساني كشورها و حكومت‌هاي اسلامي همواره پيشرو هستند و به هيچ وجه از انعكاس اين گونه اخبار عقب نمي‌مانند.
حالا آنها صلاح را در اين ديده‌اند كه در جريان درج اطلاعات روز دنيا عقب بمانند. صحنه‌هاي دلخراش انباشته شدن اجساد زائران مسلمان در منا و حمل دسته جمعي آنها هم كه مي‌توانست خوراك اين روزهاي اين رسانه‌ها باشد صلاح نيست كه از سكوي رسانه‌اي آنها به دنيا نمايش داده شود؛ اين تصاوير مي‌توانست هم جهت با تلاش آنها براي نمايش چهره‌اي بي‌نظم و آنارشيست از دنياي اسلام باشد اما اين بار صلاح، اسلام ستيزي و ماهي گرفتن از آب گل آلود براي رسانه‌هاي غربي به تبصره‌اي نادر و عجيب برخورده است؛ استثنايي به نام عربستان سعودي، كشوري كه رسانه‌هاي غربي پيشتر هم در قبال نقض حقوق زنان و نقض بسياري ديگر از حقوق بدوي شهروندي در سيستم اجتماعي آن سكوت اختيار كرده‌اند تا مبادا بي‌كفايتي‌هاي مديريتي شريكشان در خاورميانه پيش روي ديدگان جهان هويدا شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
تا بوده همین بوده عربستان همیشه با دلار نفتی از بحرانها با حمایت غرب وامریکا عبور کرده ودر فاجعه منا نیز با همین دلارهای نفتی بازهم خودرا خادم حرمین معرفی خواهد کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار