کد خبر: 744125
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
نوشيعه‌اي از كشور سودان:
شايد اگر ماجراي سقيفه اتفاق نمي‌افتاد امروز همه دنيا شيعه شده بودند و تحت لواي حكومت ائمه اطهار زندگي مي‌كردند.
معصومه طاهري
شايد اگر ماجراي سقيفه اتفاق نمي‌افتاد امروز همه دنيا شيعه شده بودند و تحت لواي حكومت ائمه اطهار زندگي مي‌كردند. اين را چندي پيش يكي از دانشمندان انگليسي به صراحت عنوان كرده، اما تاريخ تشيع بعد از رحلت پيامبر تاريخي پر فراز و نشيب بوده است؛ تاريخي كه گاه ترس حكام از قدرت بي‌رقيب اين آيين غرق در خون و وحشت بوده اما همواره به اتكاي فرامين اهل بيت با موج شيفتگان و شيعه‌شدگان در سراسر جهان رو به روست. اين موج البته پس از انقلاب اسلامي و حضور پربركت امام خميني(ره) جاني دوباره گرفته و جهاني را حيران خود نموده است. در همين راستا با همكاري انجمن اسلامي شهيد ادواردو آنيلي با رهيافته‌اي از كشور سودان گفت‌وگو داشتيم. دكتر محمد احمد زاكي فرزند سيد عثمان زاكي از كشور سودان است كه در منطقه‌اي نزديك خارطوم بزرگ شده است.

در ابتدا بفرماييد چطور به مذهب تشيع مشرف شديد؟
من اول دبيرستان بودم كه مستبصر شدم؛ البته اول عمويم بعد برادربزرگم سپس عموي دومم شيعه شدند و به نوعي بستر تشيع در خانواده ما فراهم گرديده بود كه همه در شيعه شدن من اثر داشت؛ البته مطالعه كتاب‌هاي مختلف به‌خصوص كتاب المراجعات و مباحثه با شيعيان شناخت من را بيشتر كرد. در حال حاضر هم داراي دكتري اديان ابراهيمي گرايش قرآن و اهل بيت هستم و در اين مسير مشغول فعاليت علمي و تحقيقاتي مي‌باشم.

شناخت و نگاه مردم سودان درباره مذهب تشيع چگونه است؟
راستش مستقيم و غيرمستقيم به‌قدري درباره شيعيان نسبت‌هاي ناروا و غيرمنصفانه زده مي‌شود كه اغلب شناختي ناقص و غلط دارند و تصور مي‌كنند شيعيان افرادي دروغگو و جاهل هستند كه از دين اسلام بيرون رفته‌اند براي همين حاضر نمي‌شوند با آنها مرتبط باشند.

با اين وجود چه چيز تشيع شما را بيشتر تحت تأثير قرار داد تا به تشيع بگرويد؟
هميشه حس كنجكاوي نسبت به مسائل داشته‌ام براي همين هم روايت پيامبر اسلام (ص) كه مي‌فرمايد پس از من 12 پيشوا خواهد بود برايم قابل توجه بود زيرا مي‌ديدم اين روايت نبي اكرم درتمام منابع اهل سنت هم وجود دارد، اما يك نفرهم در طول 14 قرن پيدا نشد تا يك تفسير منطقي بر اساس روايت ارائه دهد و تطبيق كند. همواره سؤالي كه در ذهن داشتم اين بود كه اگر امرا خليفه باشند ما چهارخليفه داريم اما ملاكي كه براساس آن بتوانيم حديث پيامبر را توجيه كنيم نيست. ما خلافت‌هاي فاسد هم داشتيم كه با هم مي‌جنگيدند و همديگر را مي‌كشتند براي همين سؤال داشتم و قانع نمي‌شدم در حالي ‌كه اگر از يك كودك شيعه سؤال مي‌كرديم به سادگي امامان معصوم را نام مي‌برد؛ اماماني كه نه تنها با هم رقيب يا دشمن نبودند، بلكه همديگر را هم تصديق و تأييد مي‌كردند.

با توجه به اين مسئله براي آگاه كردن مردم وظايف شما سنگين‌تر است؟
بله، البته اين را هم بگويم مردم اطلاعي ندارند يا شناختشان كافي نيست، اگر متوجه شوند حتماً مي‌پذيرند آنها هيچ دشمني با اهل بيت ندارند ما بايد سيره و منش اهل بيت را برايشان باز كنيم و ارائه دهيم تا اين گوهرهاي ناب را بشناسند؛ بنابراين مقصر اول ما هستيم.  نبايد انتظار داشته باشيم افرادي كه از اهل بيت دور بودند بيايند و آنها را به‌طور حقيقي معرفي كنند ما و حوزه‌هاي علميه در اين رابطه خيلي بايد تلاش كنيم تا مردم را متوجه سازيم.

در سودان فرقه ضاله وهابيت تا چه اندازه مجال فعاليت تبليغي دارند؟
آنها به دليل حمايت‌هاي مالي و معنوي عربستان و دولت سودان خيلي فضاي كار دارند. ده‌ها سايت و نمايشگاه و انجمن‌هاي تبليغي راه انداخته‌اند و 4 هزار مسجد دارند كه اگر در هر مسجد يكي دو نفر مبلغ هم باشد خودش آمار بالايي است و كارهاي خدماتي زيادي انجام مي‌دهند.

پس در جذب مردم موفق هستند؟
خوشبختانه نه. چون آنها خشونت دارند يعني هركس كه وهابي نباشد را كافر و مشرك مي‌دانند. در ارائه عقايدشان بسيار تند و افراطي هستند براي همين مردم از آنها بيزارند و قبولشان نمي‌كنند به‌خصوص بعد از حملات داعشي‌ها به سوريه و عراق و كشتارهايي كه داشته‌اند اين گريز مردم از آنها بيشتر شده است، ولي درهرحال آنها فعاليت خود را دارند.

تاكنون براي شيعيان مشكلي ايجاد كرده‌اند؟
به آن صورت نه ولي در كل به دليل حمايت‌هايي كه مي‌شوند آزادند و دستشان باز است.

شيعيان سودان رسانه‌اي هم در دست دارند؟
آنها هيچ رسانه‌اي ندارند. ما حتي اجازه ورود كتاب‌هاي شيعه را هم به كشور نداريم فقط يك حسينيه در خارطوم بود كه آن را هم دولت تعطيل كرد؛ البته اين را هم بگويم دولت قبلاً به اين شدت مخالفت نداشت ولي الان كه عربستان در كشورهاي منطقه خاورميانه شكست خورده گويا نمي‌خواهد حالا در سودان هم جايگاهي نداشته باشد و دولت هم تابع آنهاست. گفته‌ ما به‌هيچ وجه نمي‌پذيريم فعاليتي كه منجربه تشكيل گروهايي مثل حزب‌الله لبنان باشد و تحويل گرفتن هرگونه منابع مالي از بيگانه ممنوع است البته تنها شيعيان.

شما به‌عنوان مبلغ شيعه شرايط سختي را بايد داشته باشيد؟
بله مشكلات زيادي وجود دارد ولي مي‌توان به اين خاطر كار تبليغ اسلام را دنبال كرد. من سه بار دستگير شدم يك‌باربه دليل تشيع و بعد از آن تصور كردند فعاليت سياسي داشته‌ام و بازجويي دو - سه ساعته شدم.

با توجه به اين اوضاع، گرايش مردم سودان به كدام سو است؟
اين يك اصل است كه هرچه فشارها بيشتر بشود كنجكاوي و گرايش بيشتر مي‌شود. در سودان هم هرچه دولت فشارهاي خود را نسبت به تشيع بيشتر مي‌كند متقابلاً مردم نسبت به وضعيت حاكم و اين محدوديت‌ها كنجكاوتر مي‌گردند؛ بنابراين آنها ناخواسته به نفع ما عمل كرده و خودشان تبليغ ما را مي‌كنند. البته وجود كتاب و منابع مطالعاتي اهميت زيادي دارد، زيرا شناخت و معرفت انسان را عمق مي‌بخشد ولي نبايد از فضاي رسانه‌هاي مجازي هم غافل ماند كه مي‌تواند اثرگذار باشد. رسانه‌ها تنها سؤال در ذهن ايجاد مي‌كند ولي كتاب آن را عميق پاسخ مي‌دهد.
خود شما با وجود اين شرايط وقتي شيعه شديد خانواده نگران نشدند تا مانع شوند؟
اول مخالفت‌هاي زيادي شد ولي به لطف خدا و عنايت اهل‌بيت و امام زمان(عج) كم‌كم موافقت كردند. همسرم هم شيعه شد و با هم ازدواج كرديم.

نگاه مردم سودان به ايران چگونه است؟
بحث ايستادگي و مقاومت ايراني‌ها را در برابر ظلم و ستم همه سوداني‌ها دوست دارند. آنها سيد حسن نصرالله را به‌عنوان نماد مقابله با ظلم و ستم قبول دارند كه در سخنراني‌هايشان به دليل عربي بودن پيام جمهوري اسلامي را بهتر دنبال مي‌كنند. امام خميني و امام خامنه‌اي و احمدي‌نژاد را مظهر ايستادگي، سادگي و تواضع مي‌دانند و براي آنان قابل احترام هستند. آنها را قهرمان مي‌دانند و هميشه علامت اوكي را با نام ايران مي‌آورند.

پس وقتي شما براي تحصيل به ايران آمديد خيلي‌ها نگران شدند؟
البته آن زمان ديگر خانواده قبول كرده بودند و بستر تشيع فضاي خانواده ما كمي فراهم شده بود حتي با وجود فشارها و سختي‌هايي كه نسبت به شيعيان در سودان است آنها متوجه شدند كه ايران امن‌تر است و خيالشان هم راحت بود، ولي جو بدبيني مردم نسبت به ايران كم و بيش وجود دارد و آن هم به دليل همين موج ايران‌هراسي رسانه‌هاي غربي است مثلاً يكي از طلاب مي‌گفت وقتي در فرودگاه بودم تا به ايران بيايم يكي از من پرسيد به كجا مي‌روي گفتم ايران. با تعجب پرسيد چرا ايران همه جاي دنيا هست؟ اين ترس از ايران بين مردم به دليل رسانه‌هاست كه ايران را ناامن مي‌دانند ولي بايد قبول كنند ايران كشوري پيشرفته در عرصه‌هاي مختلف است.

خاطره‌اي هم از ايران داريد؟
بعد از فتنه 88 درايران با يكي از استادان برجسته اهل سنت صحبت مي‌كردم چون مي‌دانست من ايران مي‌آيم گفت آمدم بگويم ايران تنها رژيمي است كه حاكمانش صددرصد دنبال قدرت نبوده‌اند. امام خميني و امام خامنه‌اي هر دو ساده‌زيست هستند كه هرگز به دنبال مال‌اندوزي و كسب قدرت و منافع شخصي نبوده‌اند تنها الگو و مرجعي كه داريم ايران است به ايراني‌ها بگوييد اين الگو و تصوير متعالي را خراب و خدشه‌دار نكنند. تو رو خدا نگذاريد ما نااميد شويم كه تنها رژيم اسلامي و انقلابي مطلوب را از دست ندهيم تا ما هم بتوانيم بگوييم يك چيز داريم. با هم به خاطر دنيا نجنگند و تصوير قشنگ ما را خراب نكنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار