کد خبر: 743876
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
با شروع حملات هوايي روسيه رسانه‌هاي غربي و عربي جنگ رواني گسترده‌اي عليه اين حملات آغاز كرده و تصميم مسكو را «اشتباه بزرگ» خوانده‌اند و سوريه را به «افغانستان» اتحاد جماهير شوري سابق توصيف مي‌كنند
محمد بابایی
با شروع حملات هوايي روسيه رسانه‌هاي غربي و عربي جنگ رواني گسترده‌اي عليه اين حملات آغاز كرده و تصميم مسكو را «اشتباه بزرگ» خوانده‌اند و سوريه را به «افغانستان» اتحاد جماهير شوري سابق توصيف مي‌كنند اما روند تحولات نشان مي‌دهد متحدان دمشق براي اجراي عمليات نظامي خود در سوريه به خوبي برنامه‌ريزي و تقسيم وظايف كرده‌اند و پس از حملات روسيه از آسمان، نوبت به نيروهاي مقاومت بر روي زمين مي‌رسد تا كار تروريست‌ها را در مناطق عملياتي يكسره كنند.
حملات جنگنده‌هاي روسي عليه مواضع گروه‌هاي مسلح در مناطق مختلف سوريه روز جمعه نيز ادامه يافت. اين حملات با تصويب رسمي پارلمان روسيه از روز چهارشنبه شروع شده است. روز گذشته سرگئي شايگو وزارت دفاع روسيه گفت كه از روز پنج شنبه جنگنده‌هاي اين كشور 18 سورتي حمله عليه 12 موضع داعش انجام داده‌اند. وي خاطر نشان كرد «جنگنده‌هاي سوخو- 34 نيروي هوايي روسيه روز اول اكتبر با حمله به مواضع داعش در اطراف شهر الرقه يك پست فرماندهي و يك كمپ آموزشي اين گروه تروريستي را منهدم كردند.» بنابر گفته وزير دفاع روسيه در جريان اين حملات، جنگنده‌هاي سوخو 34، سوخو 24- ام و سوخو 25، مناطقي در حلب، ادلب، رقه و حما را هدف قرار داده‌اند. وزارت خارجه سوريه نيز اعلام كرده حملات جنگنده‌هاي روسي به مواضع داعش، با هماهنگي و همكاري ارتش سوريه انجام گرفته است. منابع خبري هم گزارش دادند در پي اين حملات شبه‌نظاميان داعش در حال فرار هستند. وبگاه خبري «النشره» لبنان به نقل از منابع محلي حاضر در رقه گزارش داد شمار زيادي از خانواده‌هاي عناصر خارجي داعش، رقه را به مقصد عراق ترك كرده‌اند.
  
خشم حاميان تروريست‌ها
اما با آغاز حملات روسيه كه ناظران آن را «تغيير‌دهنده‌» تحولات ميداني سوريه عنوان كرده‌اند رسانه‌ها و مقامات غربي و بعضي كشورهاي منطقه‌اي جنگ رواني گسترده‌اي عليه مسكو به راه‌انداخته‌اند. رسانه‌هاي غربي و عربي از كشته شدن عده‌اي غيرنظامي در اين حملات خبر دادند، اين در حالي است كه مناطقي كه جنگنده‌هاي روسيه هدف قرار داده‌اند در خارج از شهرها، مناطق غيرمسكوني و مقر تروريست‌هاست. به نظر مي‌رسد هدف قرار گرفتن مواضع تروريست‌ها به مذاق بعضي كشورها خوشايند نبوده است. وزارت خارجه تركيه روز جمعه در بيانيه‌اي مشترك با امريكا، آلمان، انگليس، فرانسه، قطر و عربستان به حملات هوايي روسيه در سوريه واكنش نشان داده و خواهان توقف فوري اين حملات شدند. در اين بيانيه آمده است: «نگراني شديد خود را نسبت به حضور نظامي روسيه در سوريه، به ويژه نسبت به حمله‌هاي جت‌هاي جنگنده روسيه در مناطق «حما»، «حمص» و «ادلب» كه باعث كشته شدن غيرنظاميان شد و مواضع داعش را هدف قرار نداد، ابراز مي‌كنيم.» از زمان جدي شدن حضور نظامي روسيه، غربي‌ها و متحدان آنها در منطقه تلاش زيادي كردند تا بين داعش و ساير گروه‌هاي مسلح در سوريه تمايز ايجاد كنند. آنها مي‌گويند كه به جز داعش بقيه گروه‌ها حتي جبهه النصره شاخه القاعده در سوريه «ميانه‌رو» محسوب مي‌شوند و نبايد روسيه آنها را هدف قرار دهد. اما روسيه اعلام كرده هر گروهي كه منش و رفتار تروريستي داشته باشد بدون توجه به نام و نشان آنها تروريست محسوب مي‌شود و هدف حملات جنگنده‌هاي روسيه قرار خواهند گرفت. يكي از اين گروه‌ها كه از حمايت عربستان سعودي، قطر و تركيه برخوردار است، «جيش الفتح» نام دارد. گروه تروريستي «جيش الفتح» در ماه مارس گذشته با ائتلاف گروهك تروريستي «جبهه النصره» و برخي گروهك‌هاي كوچك‌تر از جمله «جندالاقصي»، «لواء الحق»، «جيش السنه»، «اجناد‌الشام» و «فيلق‌الشام»  با ائتلاف عربستان، تركيه و قطر تشكيل شد. بنابر گزارش‌رسانه‌ها جنگنده‌هاي روسيه بيش از 30 موضع آنها را در ادلب هدف قرار دادند. همچنين سناتور «جان مك‌كين» رئيس كميته نيروهاي مسلح سنا مدعي شد حملات روسيه در سوريه، نيروهاي ارتش آزاد در سوريه را كه توسط سازمان سيا آموزش ديده‌اند هدف قرار مي‌دهد.

واكنش روسيه
در واكنش به جنجال رسانه‌هاي غربي و عربي درباره كشته شدن غيرنظاميان در حملات هوايي روسيه، «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور اين كشور با «نادرست» خواندن اين ادعاها تأكيد كرد، پيش از آنكه جنگنده‌هاي روسيه به پرواز درآيند و حملات روسيه به تروريست‌ها در سوريه آغاز شود، عده‌اي از كشته شدن نظاميان در اين كشور سخن گفته‌اند. به نظر نمي‌رسد روس‌ها به بيانيه مشترك كشورهاي حامي مخالفان اسد مبني توقف حملات هوايي اهميتي بدهند. رئيس كميته روابط خارجي پارلمان روسيه اعلام كرد حملات هوايي جنگنده‌هاي روسي عليه داعش در خاك سوريه ممكن است سه تا چهار ماه به طول بينجامد. وي همچنين از تشديد اين حملات طي روزهاي آينده خبر داد.  علاوه بر اين، بعضي رسانه‌ها و مقامات غربي با ايجاد جنگ رواني به روسيه هشدار داده‌اند كه سوريه ممكن است به افغانستان اتحاد جماهير شوروي تبديل شود و حتي بعضي‌‌تحليلگران با اشاره به اينكه حملات هوايي ائتلاف امريكايي نتوانست داعش را شكست بدهد گفته‌اند حملات هوايي روسيه هم نمي‌تواند تغييري در جنگ با داعش ايجاد كند.
 
مقاومت روي زمين
 اما گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد روسيه حملات عليه تروريست‌ها را در سوريه به تنهايي پيش نمي‌برد و از هماهنگي و حمايت كامل محور مقاومت به رهبري ايران برخوردار است و حملات به خوبي برنامه‌ريزي و تقسيم وظايف شده و همين نقطه تفاوت حملات امريكا و روسيه در سوريه است. رويترز روز پنج‌شنبه به نقل از منابع لبناني گزارش داد كه طي 10 روز گذشته هزاران نيروي عراقي، ايراني و لبناني وارد سوريه شده‌اند تا يك عمليات زميني بزرگ را آغاز كنند. الياج مغاير تحليلگر مسائل امنيتي و سياسي منطقه در روزنامه الراي كويت با اشاره به اينكه «ايران و حزب‌الله در حال گسيل نيروهاي بيشتري به سوريه هستند»، نوشت: «روسيه تمامي اقدامات نظامي و جمع‌آوري اطلاعات در سوريه و عراق را با هماهنگي حزب‌الله و ايران انجام مي‌دهد.» وي پيشتر نيز از تقسيم وظايف در سوريه بين ايران، سوريه و حزب‌الله خبر داده بود.  از سوي ديگر يك وبگاه خبري لبناني با اشاره به حضور نيروهاي حزب الله در كنار ارتش سوريه اعلام كرد قرار است به‌زودي اين نيروها با پشتيباني هوايي روسيه بزرگ‌ترين عمليات زميني را براي به دست‌گيري كنترل شمال سوريه آغاز كنند. به گزارش فارس، وبگاه خبري «لبنان 24» با انتشار گزارشي به بررسي جزئيات عمليات زميني نيروهاي سوري به همراه روسيه در شمال سوريه پرداخت و نوشت: اولويت‌هاي تهران و دمشق با اولويت‌هاي روس‌ها در سوريه مطابقت دارد زيرا اگر دولت سوريه پس از به دست‌گيري كنترل استان‌هاي مركزي (دمشق، حمص و حماه) و استان‌هاي ساحلي (لاذقيه و طرطوس) بتواند كنترل حلب را به دست گيرد، نيروهاي روسي نيز از طريق ضعيف كردن گروه تروريستي «جيش الفتح» ‌در ادلب سعي خواهند كرد امنيت خط ساحل را تأمين كنند. لبنان 24 در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: نيروهاي ويژه حزب‌الله و نيروهايي كه در بمباران هوايي و توپخانه‌اي متخصص هستند در اين عمليات شركت خواهند داشت و روسيه نخست بمباران مقدماتي و پس از آن بمباراني را با عمليات زميني آغاز خواهد كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
ماشاءالله حزب الله
به پیش که تا نابودی کفر جهانی ، فاصله ای اندک در پیش رو داریم .
و باید پیروزی نهایی را نصیب جهان اسلام کنیم و شیطان بزرگ را در همین منطقه دفن نماییم .
رزمندگان دلاور اسلام به پیش .
حق یارتان .
یا الله .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
1
به امید نابودی داعش و حامیانشان.
عطا غلامی معلم بازنشسته شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
1
چطورترکیه عربستان قطرازداعش ومخالفان سوریه حمایت می کننداماروسیبه وایران ازسوریه حمایت نکنند به نظرم این حملات سالهاقبل باید صورت می گرفت
ابوالفضل حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
1
جنگ نیابتی باید خاتمه پیدا کند. چطور؟ موقعیکه مزدوران خارجی برای جنگ نیابتی مجبور شوند بین پول و جانشان یکی را انتخاب کنند. این سیاست کثیف که به یک عده مزدور پول بدهی تا بکشد و قتل عام کند باید خاتمه یابد. سعودیها و ... اگر مردند(که هرگز نبوده اند) خودشان بروند و بجنگند و بدانند نمیتوانند فقط بکشند ممکن است خودشان به هلاکت برسند. وقت آن رسیده تروریستها قلع و قعم شوند تا نقشه های نظام سلطه بر ملا شود.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
پوتین واسد"بعد از 4سال به این نتیجه رسیدید "که لازم ست واکنش شدید به رقتارهای غیرمعقول وغیرموجه غربی ها بدهید.دلسوزان امروزی غیر نظامیان دمشق
"همان حامیان تروریست ها ی داعش هستند"که ملت سوریه را پاره پاره کرده"
کشتند واواره کردند.درود بی پایان برشما"
و بر نیروی مقاومت درمنطقه.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
باید تمام آدم کش های جانی در سوریه را قتل عام کرد همه آن جانوران ، مستحق حضور در جهنم هستند از روسیه متشکریم بالاخره یک اقدام عملی از آنان دیدیم درود بر ایران و حزب الله امیدواریم به زودی چین نیز به این ائتلاف بپیوندد و صد البته اشتباه بزرگ را شیطان بزرگ با حمایت از داعش و وهابی های کثیف و خبیث می کند
ایزدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
1
آمریکاازآن طرف دنیادرخاورمیانه چه غلطی می کند.!؟!؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار