کد خبر: 743714
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
دبير سومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي ويدئويي ياس در گفت‌و‌گو با «جوان»:
از هفته آينده سومين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي ياس در استان مازندران برگزار خواهد شد.
محمدصادق عابديني
از هفته آينده سومين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي ياس در استان مازندران برگزار خواهد شد. جشنواره‌اي كه امسال عنوان بين‌المللي نيز يافته و برگزاري‌اش به صورت دوره يكساله منظم در آمده است. جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي ياس كه ديگر بايد آن را متعلق به استان مازندران دانست، تلاش دارد تا فيلم‌هاي ساخته شده براي عرضه در شبكه خانگي نمايش را معرفي و زمينه رقابت آنها را فراهم كند. براي اطلاع بيشتر از برگزاري سومين دوره جشنواره ياس، گفت‌و‌گويي با حسين مسافر آستانه، دبير اين جشنواره انجام داده‌ايم.

جناب آقاي آستانه! پيش از پرداختن به موضوع جشنواره، به مناسبت اينكه شما دومين سالي است كه مديريت مؤسسه رسانه‌هاي تصويري را بر عهده گرفته‌ايد و اين مؤسسه متولي جشنواره ياس نيز است، درباره اقداماتي كه در اين دو سال انجام داده‌ايد، توضيح دهيد.
حوزه نمايش خانگي در فعاليت‌هاي سينمايي حوزه‌اي بسيار حساس و با اهميت است. زيرا بيشترين تعداد مخاطب را دارد و طبيعتاً تهيه فيلم‌هاي مناسب با شأنيت فرهنگي خانواده‌هاي ايراني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و نقش بسزايي در فرهنگ‌سازي جامعه بر عهده خواهد داشت. پيش از اين شاهد بوديم فيلم‌هايي نه چندان خوش اقبال در اين شبكه عرضه شد. به دليل بازه اقتصادي زيادي كه شبكه خانگي دارد شاهد سوءاستفاده‌هايي بوديم كه فيلم‌هاي كم ارزش در شبكه خانگي نمايش زياد شده و بازگشت سرمايه‌هاي خيلي خوبي داشته است. به همين دليل اعتماد مردم نسبت به شبكه خانگي نمايش كاهش يافته بود. در زماني كه من به شبكه خانگي آمدم اين شبكه با ركودي ناشي از عرضه آثار كم ارزش روبه‌رو بود. در عوض فيلم‌هاي خارجي مطلوب يا نامطلوب با استقبال خوبي روبه‌رو شده بودند. اين فيلم‌هاي خارجي عمدتاً بدون رعايت حقوق قانوني عرضه مي‌شدند. در دوره ما با هماهنگي با سازمان بازرسي كل كشور از پخش اين فيلم‌هاي غير قانوني جلو‌گيري شد. سعي كردم فيلم‌هاي ارزشمند فرهنگي را تحت حمايت قرار دهم و كيفيت را فداي كميت نكردم. فعاليت ديگرم ارائه فيلم‌هاي سالم فرهنگي حتي براي محافل خارج از كشور بود و در ماركت‌هاي بين‌المللي براي فروش فيلم‌هاي خارجي شبكه خانگي تلاش كرديم كه خوشبختانه با استقبال خوبي روبه‌رو شد.

آقاي آستانه شما دومين دوره دبيري جشنواره ياس را بر عهده گرفته‌ايد، چه تغييراتي را در اين دوره نسبت به سال پيش در جشنواره اعمال كرده‌ايد؟
جشنواره بين‌المللي فيلم ويدئويي ياس يكي از جشنواره‌هاي تأثيرگذار در عرصه نمايش خانگي است كه براي ايجاد انگيزه در بين توليدكنندگان فيلم براي شبكه خانگي ايجاد شده است. اهميت برگزاري اين جشنواره بسيار بالاست و از اين رو تصميم گرفته شده تا برگزاري آن به صورت منظم باشد. هر ساله شاهد عرضه آثار زيادي در شبكه خانگي هستيم و نياز بود تا ارزيابي‌اي نسبت به آنها صورت گيرد و اين لازمه باعث ايجاد جشنواره ياس شد. در دوره جديد با توجه به برگزاري دوره‌هاي قبل به ويژه دوره دوم به اين نتيجه رسيديم كه يكي از نيازها و علاقه‌مندي‌هاي شبكه خانگي نمايش فيلم‌هاي آسيايي است و ما در دو دوره گذشته تأكيد ويژه‌اي روي آثار آسيايي نداشتيم. به اين دليل در بخش بين‌المللي قسمتي را به صورت جداگانه با عنوان چشم انداز آسيا تعريف كرديم كه هم توجه و تأكيد بر آثار آسيايي و هم جذب اين آثار به شبكه خانگي نمايش به بهانه برگزاري اين جشنواره بود. آثار خوبي از كشورهاي هند، كره، چين، تاجيكستان، ژاپن و خيلي ديگر از كشورهاي آسيايي ديگر به جشنواره رسيده است. آثار برگزيده اين بخش در شبكه خانگي نمايش عرضه مي‌شوند. ما در بخش مسابقه ايران بخش فيلم اولي‌ها را ايجاد كرديم. تعداد كساني كه براي اولين بار در حوزه نمايش ويدئويي، فيلم توليد مي‌كنند نسبت به ساير حوزه‌هاي توليد فيلم بسيار بيشتر است. مي‌توانم بگويم تقريباً دو برابر فيلم اولي‌هاي سينما در حوزه فيلم‌هاي ويدئويي فيلمساز داريم. توجه به كارگردانان فيلم اولي طبيعتاً توجه به بازيگران اين فيلم‌ها و تشويق تهيه‌كنندگاني كه به كمك فيلم اولي‌ها آمده‌اند، مجموعه دلايلي بود كه ما را بر آن داشت تا بخش فيلم اولي‌ها را در جشنواره ياس به صورت جداگانه برگزار كنيم.

بخش عمده‌اي از فيلم‌هاي عرضه شده در شبكه خانگي نمايش فيلم‌هاي سينمايي هستند كه در جشنواره‌هاي مهم داخلي و خارجي شركت كرده، ارزيابي نيز شده‌اند و اكران عمومي نيز داشته و در نهايت سر از شبكه خانگي نمايش در آورده‌اند، براي اين فيلم‌ها در جشنواره ياس جايگاهي درنظر گرفته شده است؟
جشنواره مختص فيلم‌هايي است كه براي شبكه خانگي نمايش توليد شده‌اند نه همه فيلم‌هايي كه در شبكه خانگي نمايش عرضه مي‌شوند. فيلم‌هاي سينمايي كه در شبكه خانگي نمايش عرضه شده‌اند، اگر اقلام تبليغاتي مختص شبكه خانگي نمايش توليد كرده باشند، آن اقلام را در بخش اقلام تبليغاتي جشنواره ياس مورد داوري قرار مي‌دهيم وگرنه خود فيلم‌ها قبلاً در جشنواره‌هاي ديگر ارزيابي شده‌اند.

انيميشن‌ها هم بخش قابل توجهي از آثار شبكه خانگي نمايش را تشكيل مي‌دهند، براي اينگونه آثار در جشنواره چه تمهيداتي انديشيده‌ايد؟
بخش انيميشن به عنوان بخشي مجزا از دوره گذشته وارد جشنواره شده و انيميشن بخشي مهم، تأثيرگذار و پر اقبال در حوزه نمايش خانگي است. يعني آمار فروش فيلم‌هاي انيميشن به دليل رغبتي كه هم فرزندان خانواده‌ها و هم اولياي خانواده‌ها به اين محصولات دارند، ميزان فروششان نسبت به بسياري از فيلم‌هاي ديگر بالاتر است. امسال فكر مي‌كرديم تعداد آثار عرضه شده در جشنواره به حدي نباشد كه بخش مجزايي را براي انيميشن‌ها در نظر بگيريم اما ديديم تعداد آثار رسيده قابل قبول است و مانند دوره گذشته اين بخش را برگزار خواهيم كرد.

نمي‌خواهيد براي تقويت انيميشن بخشي را مانند فيلم اولي‌ها براي انيميشن ساز‌ها نيز در نظر بگيريد؟
تعداد توليدات بخش پويانمايي ما آنقدر زياد نيست كه بتواند شامل بخش‌هاي مختلفي شود. اگر روزي به اين سطح از توليدات رسيديم كه در طول سال حداقل 20 اثر انيميشن داشته باشيم كه كار اول كارگردانانشان باشد حتماً بخش جداگانه‌اي براي آنها در نظر مي‌گيريم اما اكنون اين تعداد فيلم را نداريم. بنابراين همه انيميشن‌ها را در يك بخش برگزار مي‌كنيم.

در خصوص محل برگزاري جشنواره، دوره اول در تهران بود و به نام جشنواره ياس تهران نامگذاري شد، دوره دوم در مازندران بود و عنوان «تهران» حذف شد. در دوره سوم نيز جشنواره در مازندران برگزار مي‌شود، به دليل اين جشنواره‌ها معمولاً به نام محلي كه در آن برگزار مي‌شوند، شناخته مي‌شوند، آيا نمي‌خواهيد عنوان جشنواره را به چيزي مانند «ياس مازندران» تغيير دهيد؟!
به دليل سياست تمركززدايي كه دولت در پيش گرفته و ابلاغ كرده است جشنواره ياس از تهران رفت كه اتفاق بسيار درستي نيز بود. شخصاً اميدوارم روزي برسد كه هر كدام از استان‌ها جشنواره‌اي در سطح ملي در حوزه‌هاي مختلف هنري داشته باشند. برگزاري يك جشنواره فرهنگي و هنري در استان هم به لحاظ فرهنگي و هم به لحاظ اقتصادي مواهب بسيار زيادي را براي آن استان به همراه خواهد داشت. چقدر خوب است ما شاهد آن باشيم كه همه استان‌هاي كشور از برگزاري جشنواره‌هاي هنري استقبال كنند. از سوي ديگر ميزباني جشنواره داراي شرايطي است. از شرايط فرهنگي و امنيتي گرفته تا شرايط زيرساختي و سخت افزاري، مانند تعداد سالن‌هاي سينما و محل‌هاي اقامت. علت اينكه دو سال پياپي جشنواره ياس در استان مازندران برگزار مي‌شود انگيزه بالاي مديران استان به ويژه استاندار محترم استان است. به نظرم اين از امتيازات استان مازندران است كه استاندارش تا اين حد به مسائل فرهنگي علاقه دارد. يك بسيج عمومي در ميان مديران استان مازندران براي برگزاري هر چه بهتر جشنواره ياس وجود دارد. همه اينها ما را تشويق مي‌كند تا اصرار بر برگزاري ياس در مازندران داشته باشيم. اما فعلاً امكان اينكه جشنواره در يك شهر ثابت استان برگزار شود، وجود ندارد. اما نام استان مازندران پيوست نام جشنواره ياس خواهد بود و اگر شرايط لازم براي برگزاري اين جشنواره در يك شهر ثابت در استان به وجود آيد عنوان جشنواره را به نام آن شهر تغيير خواهيم داد.

آيا طرحي هست كه مي‌خواستيد براي جشنواره اجرا كنيد كه به اين دوره نرسيد اما ممكن است از دوره‌هاي بعدي اجرايي شود؟
جشنواره ياس قابليت‌هاي زيادي براي برگزاري گسترده دارد، از سال گذشته اقداماتي را شروع كرديم كه به برگزاري جشنواره در يك شهر بسنده نكنيم. امسال سعي كرديم اين طرح را تعميم دهيم و از فرمانداران محترم شهر‌هاي ساحلي استان مازندران درخواست كرديم تا در فضاهاي باز و به ويژه فضاهاي ساحلي نمايش فيلم داشته باشيم. توريست‌هاي داخلي و خارجي در استان حضور دارند تلاش مي‌كنيم اكران فيلم‌ها را در محل‌هايي كه توريست‌ها بيشتر هستند نيز اكران داشته باشيم. جشنواره ياس به دليل اينكه شبكه خانگي نمايش را در بر مي‌گيرد و اين شبكه همه شهر‌ها و روستا‌هاي كشور را شامل مي‌شود بنابراين مي‌خواهيم همين بعد گسترده را در جذب مخاطب داشته باشيم. امسال سعي كرديم اكران‌ها را بيشتر كنيم و اميدوارم در آينده در تمامي بخش‌هاي استان مازندارن اكران فيلم داشته باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار