کد خبر: 743463
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
سعودي‌ها همچنان در انتقال پيكرهاي كشته‌شده‌ها كارشكني مي‌كنند
سخنگوي وزارت ارشاد: دو سوم مفقودين جزو كشته‌شده‌ها هستند. معاون وزير بهداشت عربستان از افزايش تعداد قربانيان فاجعه منا به 4هزار و 173 نفر خبر داد. گرچه اين خبر بعدا از سوي وزارتخانه عربستان تكذيب شد.
محمدرضا هاديلو
معاون وزير بهداشت عربستان از افزايش تعداد قربانيان فاجعه منا به 4هزار و 173 نفر خبر داد. گرچه اين خبر بعدا از سوي وزارتخانه عربستان تكذيب شد. اين در شرايطي است كه آخرين آمار اعلام شده از سوي سازمان حج و زيارت حاكي از جان باختن 239 حاجي ايراني و مفقود شدن 241 نفر از آنها در فاجعه منا است. با اين حال و در بلاتكليفي بسياري از خانواده‌هايي كه نام مسافران‌شان در ليست مفقودين قرار دارد، سخنگوي وزارت ارشاد معتقد است بيش از دو‌سوم مفقودين جزو جان‌باخته‌ها هستند و به همين دليل از افزايش آمار كشته‌شدگان ايراني به بيش از 400 نفر خبر مي‌دهد.
بعداز‌ظهر ديروز سازمان حج و زيارت سه فهرست جديد از كشته‌شدگان، مفقودين و همچنين مجروحين بستري در بيمارستان‌هاي سعودي منتشر كرد كه بر اساس آن 239 نفر از حجاج ايراني در فاجعه منا جان باختند.  سازمان حج و زيارت همچنين فهرست 241 مفقودي را كه پس از گذشت شش روز از وقوع حادثه هنوز از سرنوشت‌شان اطلاعي در دست نيست، اعلام كرد.  همچنين دبير ستاد اطلاع‌رساني حادثه‌ديدگان منا با اعلام اسامي مجروحان ايراني كه در بيمارستان‌هاي سعودي بستري هستند، گفت: «در حال حاضر 28 زائر ايراني در بيمارستان‌هاي سعودي تحت درمان قرار دارند.» اما هنوز دقايقي از اعلام آمار از طرف مقامات ايراني نگذشته بود كه معاون وزير بهداشت عربستان از افزايش تعداد قربانيان فاجعه منا به 4هزار و 173 نفر خبر داد. «حمد‌بن محمد الضويلع» از دريافت عكس 4 هزار و 173 نفر از حاجياني خبر داد كه روز پنج‌شنبه گذشته در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند. اتاق عمليات وزارت بهداشت سعودي، علت اين فاجعه را گرماي شديد هوا و دچار شدن حجاج به حالت خفگي به سبب هل دادن يكديگر اعلام كرد!
بر پايه اين گزارش، آمارهاي اوليه اعلام شده توسط پرسنل ميداني از جان باختن 769 تن خبر داده بودند، اما به استناد پيكرهايي كه تا ديروز به وزارت بهداشت عربستان تحويل داده شده، شمار جان‌باختگان به 4 هزار و 173 نفر رسيده است. با اين حال وزارت بهداشت عربستان هرچند به درگذشت بيش از 4 هزار و 100 حاجي در حادثه منا اعتراف كرد اما صفحه توئيتر اين وزارتخانه اين خبر را تكذيب و سپس آن را از خروجي خود حذف كرد.
 
كشته‌شدگان از 239 نفر تا 400 نفر
رئيس سازمان حج و زيارت جديدترين شمار قربانيان فاجعه مكه را 239 نفر اعلام كرد و گفت: «با توجه به سرعت يافتن روند شناسايي اجساد در سردخانه مكه، از تعداد مفقودين ايراني نيز كاسته شده است. تعداد زائران مفقودشده ايراني (تا عصر ديروز) به 241 نفر رسيده است.» سعيد اوحدي با اشاره به انتقال 14 مجروح ايراني به كشور و پيگيري درمان آنها با شدت بهتري افزود:« 16 نفر از مجروحان ايراني همچنان در بيمارستان‌هاي مكه تحت درمان هستند و امكان انتقال آنها با توجه شرايط جسمي كه دارند، فعلاً وجود ندارد.» وي درباره روند شناسايي اجساد در سردخانه مكه اظهار كرد: «تريلي‌هاي جديدي وارد سردخانه مكه شده و اجساد را تخليه كرده‌اند كه روند شناسايي آنها ادامه دارد. به محض اينكه اجساد زائران كشورهاي ديگر را براي دفن از سردخانه خارج كنند و اجساد ايراني را به ما تحويل دهند، تريلي‌هاي ديگر امكان تخليه اجساد خود را در آن سردخانه پيدا مي‌كنند.» اوحدي همچنين با اعلام اينكه تشريفات قانوني براي انتقال تعدادي از اجساد به كشور انجام شده است، افزود: «مشكل جزئي در پرواز هواپيماي در نظر گرفته شده براي انتقال اجساد وجود دارد كه اميدواريم اين مشكل امروز برطرف شود.» در شرايطي رئيس سازمان حج و زيارت از كشته شدن 239 نفر از هموطنانمان خبر داد كه سخنگوي وزارت ارشاد با اعلام اينكه بيش از دو‌سوم مفقودين جزو جان‌باختگان هستند، از افزايش جان‌باختگان ايراني به بيش از 400 نفر خبر داد.
حسين نوش‌آبادي گفت: «لحظه به لحظه آمار جان‌باختگان تغيير مي‌كند، يعني از حجم مفقودين كاسته شده و به آمار كشته شده‌ها اضافه مي‌شود. متأسفانه بيش از دو سوم مفقودشده‌ها جزو جان‌باختگان هستند كه به‌تدريج مشخص مي‌شود.» وي ادامه داد: «اگر قرار بود اين افراد زنده باشند، بايد در اين چند روز به كاروان‌هايشان برمي‌گشتند يا اينكه جزو مجروحان و مصدومان شناسايي مي‌شدند، بنابراين بيش از دو‌سوم مفقودين جزو جان‌باختگان هستند و اگر فرض را بر اين بگذاريم، تعداد كشته‌شده‌ها بالغ بر 400 نفر است.»
 
بررسي ابعاد حقوقي و قضايي حادثه در دادستاني
وقتي خبرهايي از درون عربستان درز كرد مبني بر اينكه مقامات سعودي تلاش مي‌كنند پيكرهاي قربانيان را به كشورها باز‌نگردانند و آنان را به طور دسته‌جمعي دفن كنند، رئيس دستگاه قضا سريعاً به دادستان كل كشور دستوري دادند با هماهنگي وزارت امور خارجه و رايزني با كشورهاي مسلماني كه عده زيادي از شهروندان خود را در اين حادثه از دست داده‌اند، حادثه اخير را تا حصول نتيجه نهايي پيگيري كند. همچنين معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه اعلام كرد: «قوياً به مقامات عربستان پيام داديم تا يكايك مفقودين ما تعيين تكليف نشوند و به ايران بازنگردند جمهوري اسلامي ايران با جديت موضوع مفقودين را پيگيري مي‌كند و تماس‌هاي ديپلماتيك براي اين منظور جريان دارد.»
بر همين اساس و با توجه به دستور رئيس قوه‌قضائيه در رابطه با پيگيري حادثه اخير منا و بررسي ابعاد حقوقي و قضايي اين حادثه با رويكردي حقوقي در راستاي شفاف شدن ابعاد ‌آن صبح ديروز جلسه‌اي به رياست حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي دادستان كل كشور و با حضور نمايندگان معاونت حقوقي بين‌المللي وزارت امور خارجه، معاونت حقوقي رياست جمهوري، نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، سازمان حج و زيارت، شوراي عالي امنيت ملي، وزارت اطلاعات، اداره كل امور بين‌الملل قوه قضائيه و وزارت كشور در محل دادستاني كل كشور برگزار شد.
در اين جلسه با توجه به زواياي حادثه عيد قربان بيت‌الله‌الحرام و سرزمين مقدس منا و به منظور احقاق حقوق اتباع ايراني در جوار حرم امن الهي كه منجر به جان‌باختن و مجروح شدن جمع زيادي از هموطنان عزيز شد، راهكارهاي بررسي ابعاد دقيق حقوقي بين‌المللي و چگونگي پيگيري آن در مجامع حقوقي و بين‌المللي داخلي و خارجي مطرح و تصميماتي اتخاذ شد.
 
ديدار وزير با مصدومان در مكه
خبرها حكايت از اين دارند كه در كل كشور بيمارستان‌هايي مشخص شده تا به حجاج خدمات‌رساني كنند ضمن اينكه طبق اعلام سازمان حج و زيارت 22 مصدوم از حادثه منا به كشور وارد خواهند شد كه 10 نفر از آنان صبح ديروز وارد شدند و توسط اورژانس به بيمارستان‌ها انتقال يافتند.  در همين راستا وزير بهداشت كه بامداد ديروز وارد مكه شده بود با حضور در يكي از بيمارستان‌هاي مكه ضمن عيادت از مجروحان فاجعه منا، از نزديك در جريان روند درماني آنها قرار گرفت.  به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت دكتر سيد حسن‌هاشمي كه سرپرستي هيئت ايراني اعزامي به مكه را عهده‌دار است با حضور در يكي از بيمارستان‌هاي مكه ضمن عيادت از بيماران و مصدومان ايراني بستري در اين بيمارستان از نزديك در جريان روند درمان اين بيماران قرار گرفت. وزير بهداشت وضعيت عمومي مجروحان و بيماران بستري  را رضايت بخش عنوان كرد.
 
امروز مراسم تشييع برگزار نمي‌شود
با اينكه رئيس مركز پزشكي سازمان حج و زيارت اعلام كرده بود مراسم تشييع جان‌باختگان حادثه منا امروز در تهران برگزار مي‌شود، دبير شوراي اطلاع‌رساني استانداري تهران با بيان اينكه زائران تهراني كشته شده در فاجعه منا از مقابل دانشگاه تهران تشييع مي‌شوند، از نامشخص بودن برگزاري اين مراسم خبر داد.  پيام برازجاني با بيان اينكه زمان تشييع جان‌باختگان فاجعه منا هنوز مشخص نيست، گفت: «قطعاً مراسم تشييع امروز (چهارشنبه) برگزار نمي‌شود و ما همچنان منتظر انتقال پيكرهاي حجاج به كشورمان هستيم.» وي افزود: «استانداري تهران مأموريت يافته كه پيكرهاي جان‌باختگان ساير شهرستان‌ها را تحويل بگيرد و آنها را به شهرستان‌ها منتقل كند تا مراسم تشييع آنها برگزار شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار