کد خبر: 742928
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
پرواز هواپيما در فرودگاه مسجد سليمان پس از 108سال!
در سال 1287همزمان با اکتشاف نفت در منطقه مسجد سليمان خوزستان و به منظور تسهيل در تردد فعالان ميادين نفتي اين منطقه، فرودگاه مسجد سليمان به عنوان اولين فرودگاه خاورميانه احداث شد و بلافاصله شرکت هاي هواپيمايي مختلف براي فعاليت در اين فرودگاه اعلام آمادگي کردند و مسيرهاي متعددي را در دست گرفتند. تا سالیان سال اين فرودگاه مورد استفاده صنعت نفت بود و با کمرنگ شدن فعالیت های اين صنعت و پیروزی انقلاب اسلامی اين فرودگاه تغيير کاربري يافت و به هوانيروز واگذار شد. تا اينکه بالاخره چندي پيش مسئولان لزوم بازگشايي آن را احساس کردند و با تصویب طرح بازگشایی مجدد فرودگاه مسجدسلیمان توسط هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران عملیات بهسازی و اصلاح باند پروازی فرودگاه در دستور کار قرار گرفت.
مريم احمدي

اواسط سال 1387 همزمان با سالروز بهره برداري از نخستين فرودگاه خاورميانه براي مرمت و بازگشايي اين فرودگاه اعتباري در نظر گرفته شد تا بتواند علاوه بر تسهيل فعاليت هاي نفتي در اين منطقه، از بار فرودگاه اهواز به عنوان تنها فرودگاه استان خوزستان بکاهد فاصله 125 کيلومتري اين فرودگاه با فرودگاه اهوازمي تواند در کاهش مسافرت های اجباری کارشناسان، فعالان اقتصادی، اساتید و افرادی که برای مسافرت هوایی مجبور هستند این مسافت طولانی را طی کنند نقش بسیار مهمی ايفا کند.

اصلاح باند اولين اقدام براي راه اندازي

از آنجا که در زمان راه اندازي اين فرودگاه اهداف محدودي براي بهره برداري از آن در نظر گرفته شده بود ايجاد فضايي براي يک باند کفايت مي کرد اما بعدها که مسئولان تصميم به بازگشايي مجدد آن گرفتند اصلاح و تعريض باندهاي اين فرودگاه در دستور کار قرار گرفت. اوايل سال گذشته در بازديد فرماندار شهرستان مسجدسلیمان و مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان به همراه معاونین و کارشناسان فرودگاه اهواز از فرودگاه مسجدسلیمان تصميماتي براي آماده سازي اين فرودگاه جهت برقراري پرواز اتخاذ و قرار شد طي چند روز مجوز هاي لازم اخذ و در سريع ترين زمان ممکن فرودگاه مسجد سليمان راه اندازي شود. در اين بازديد ناصر صفاری مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان، راه‌اندازی فرودگاه مسجدسلیمان را منوط به بهره‌مندی از دو باند پروازی دانست و با اشاره به اینکه یکی از باندهای این فرودگاه قابل استفاده نیست گفت: باند دوم به اصلاحاتی نظیر بهسازی نیاز دارد. همچنين بهسازی سطوح پروازی، بهسازی ترمینال یک‌هزار مترمربعی، تخصیص دو دستگاه خودروی فوم‌پاش و پرسنل آموزش دیده به آتش‌نشانی، احداث مرکز سوختگیری، تجهیز سالن ترمینال به دو دستگاه بازرسی ایکس‌ری و گیت‌وی، اختصاص خودرو جهت جابجایی مسافران در محوطه ایرساید، تامین تجهیزات فرودگاهی برای سرویس‌دهی مناسب به هواپیما، برقراری ارتباط برج مسجدسلیمان با برج فرودگاه اهواز و مرکز کنترل فضای کشور به عنوان نیازهای فرودگاه مسجدسلیمان برای راه‌اندازی و بهره‌برداری در دستور کار قرار گرفت. قرار شد اقدامات به سرعت انجام شود تا در خرداد ماه همان سال(93) اين فرودگاه مجددا افتتاح شود اما ظاهرا برنامه ها آنگونه که بايد پيش نرفت و وعده ها تحقق نيافت.

اعلام زمان نهايي

يک سال گذشت و بالاخره در اوايل سال جاري معاون عمرانی استاندار خوزستان اعلام کرد : فرودگاه مسجدسلیمان نیمه نخست سال 94 افتتاح می شود. احمد سیاحی با بيان اينکه عملیات بازسازی و اصلاح باند فرودگاه با عرض 40متر و طول 2000متر هم اکنون در حال انجام است گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال بازسازی باند به اتمام برسد. وی افزود: اعتبار مورد نیاز جهت بازسازی و بهره برداری از فرودگاه مسجدسلیمان 20میلیاردتومان است که خوشبختانه از نظر تامین این اعتبار مشکلی نخواهیم داشت ازاين رو در نيمه نخست سال جاري مي توانيم شاهد بهره برداري از اين فرودگاه باشيم. بنا به گفته معاون عمرانی استاندار فرودگاه با تجهیزات کاملا جديد به بهره برداري خواهد رسيد. چندي پيش سرپرست اداره مهندسی و ساختمان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نيز در تشریح آخرین وضعیت راه اندازی فرودگاه این شهر از جدی بودن عزم مدیریت مناطق نفت خیز جنوب جهت راه اندازی این فرودگاه خبر داد و گفت: روند اصلاح باند پرواز فرودگاه مسجدسلیمان با نظارت مهندسین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با جدیت در حال انجام است .

مهرداد آقابیگی افزود: با پایان یافتن مرحله مطالعات و طراحی باند پرواز مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشور، پیمانکار اجرایی طرح نیز با طی مراحل اداری انتخاب و عملیات اصلاح باند هم اکنون در حال اجرا است.آقابیگی ادامه داد:فاز نخست پروژه فرودگاه مسجدسلیمان که شامل بهسازی و ترمیم عوامل پروازی است با اعتبار بیش از 23 میلیارد ریال در حال اجرا است.بالاخره ماه گذشته فرماندار مسجد سليمان اعلام کرد: پروژه احداث فرودگاه مسجدسلیمان پیشرفت خوبی دارد و امیدواریم که در ابتدای سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.علیرضا گوروئی در خصوص روند احداث فرودگاه مسجدسلیمان گفت: در حال حاضر علمیات احداث باند این فرودگاه در مراحل پایانی قرار دارد و فقط آسفالت آن باقی مانده است. بناب ه گفته اين مسئول زیرساخت‌های باند فرودگاه ایجاد شده است و تا پایان مهرماه عملیات احداث باند به پایان می‌رسد .

فرماندار مسجد سليمان با اشاره به اينکه کار پیگیری تامین تجهیزات به خوبی در حال انجام است اعلام کرد: تلاش می‌شود در اردیبهشت سال آینده اولین پرواز از فرودگاه مسجدسلیمان انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار