کد خبر: 742908
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
لاک‌پشت‌هاي بوشهر و هرمزگان جايي براي زندگي ندارند
همين چند وقت پيش بود که بحث آلودگي‌هاي خليج‌فارس داغ شد. هنوز مشکل مرجان‌هاي اين منطقه تموم نشده، پاي لاک‌پشت‌ها هم با ادامه يافتن مشکلات به وسط کشيده شد. لاک‌پشت‌هايي که همه ما ‌آنها را به جان‌سختي مي‌شناسيم هم نمي‌توانند با آلودگي‌هاي آب‌هاي اين منطقه کنار بيايد و حياتشان به خطر افتاده است. ..
* ميترا شهبازي

علاوه بر آلودگي‌هاي نفتي، افزایش فعالیت‌های صیادی، کشتی‌های تجاری و صنعتی، وجود پسماند‌های شناور در دریا و همچنين وجود تورهای صیادی سرگردان، حالا تورهای اسقاطی نیز باعث تولید پسماند و گیر افتادن و تلف شدن انواع جانوران دريايي شده است. هر چندوقت يکبار‌ کساني که به ساحل خليج‌فارس و درياي عمان مي‌روند انواع لاشه‌هاي جانواران دريايي را مي‌بينند. مشاهده اين صحنه ها هشداری به مسئولان شیلات است تا نسبت به کاهش ذخائر و درنهایت مرگ و میر پستانداران دریایی در معرض خطر انقراض، توجه بيشتري از خود نشان دهند.

*****

همين مشکلاتي که در چند سطر ابتدايي خوانديم، نشان‌دهنده اين موضوع‌است که مرجان‌ها، دلفين‌ها‌، لاک‌پشت‌ها و ديگر جانوران دريايي ساکن خليج فارس‌ ديگر جاي امني براي ادامه حيات ندارند. بنابراين اگر متوليان راهي براي جلوگيري از اين اتفاقات نيابند، به زودي با فاجعه انقراض جانواران آبزي روبه‌رو مي‌شويم.

* تنوع زيستي خليج فارس و درياي‌عمان

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به زيست گونه‌هاي مهم دريايي در خليج‌فارس و درياي عمان مي‌گويد: خلیج فارس و دریای عمان با حضور انواع پستانداران دریایی، لاک‌پشت‌های دریایی، انواع ماهی‌ها، میگوها، پرنده‌های آبزی و کنار آبزی، انواع پلانکتون‌ها، بنتوزها و ماکروبنتوزها، جلبک‌ها، علف‌های دریایی، آبسنگ‌های مرجانی زیستگاه مانگرو (حرا) با دو گونه حرا و چندل، زیست بوم‌های حساس ساحلی و دریایی غنی به حساب مي‌آيد.داوود میرشکار در ارتباط با تعداد هريک از اين گونه‌هاي دريايي ارزشمند در خليج‌فارس و درياي عمان مي‌افزايد: بیش از 1600 گونه ماهی، 15 گونه میگو، 10 گونه پستانداران دریایی، پنج گونه لاک پشت دریایی، بیش از 50 گونه آبسنگ‌های مرجانی و بیش از 60 گونه پرنده در مناطق ياد شده، گزارش شده است. بنابراين با توجه به اطلاعات به دست آمده از تعداد و تنوع زيستي موجودات دريايي خليج‌فارس و درياي عمان به اهميت اين موضوع پي مي‌بريم که براي حفظ اين منابع ارزشمند، مردم و مسئولان بايد براي جلوگيري از آلودگي اين زيستگاه مهم تلاش بسيار کنند. اما با توجه به شواهد و اطلاعات بدست آمده، اين محل‌ ميزبان آلودگي‌هاي نفتي، فعالیت‌های صیادی بي‌شمار و غيراصولي، ورود کشتی‌های تجاری و صنعتی، وجود پسماند‌های شناور در دریا و همچنين وجود تورهای صیادی سرگردان و اسقاطی است که باعث گیر افتادن و تلف شدن انواع جانوران دريايي به ويژه لاک‌پشت‌ها مي‌شود. به گفته مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، لاک‌پشت‌هاي دريايي از جمله گونه‌هاي در معرض خطر انقراض هستند. متاسفانه شرايط نامساعد اين مناطق عرصه حيات را بر بسياري از جانوران تنگ کرده است.

میرشکار، با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده براي حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی مي‌گويد: هر ساله پایش این گونه‌ها در سه استان جنوبی شامل هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد و برای اینکه درصد بقای تخم‌های لاک‌پشت‌ها را بالا ببریم سایت‌هايي ایجاد مي‌کنيم تا در مقابل تهدیدهايي از جمله شکارچیان طبیعی و آبگرفتی از آنها محافظت کنيم.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر هم با اشاره به افزایش بي‌رويه فعالیت‌های صیادی، کشتی‌های تجاری و صنعتی، مي‌گويد: منطقه نای‌بند به یکی از مناطق پرتردد دریایی تبدیل شده که متاسفانه گاهي شاهد تلفات موجودات دریایی مانند نهنگ، دلفین و لاک‌پشت در این منطقه هستیم. حسین دلشب با اشاره به عامل مرگ و میر بیشتر این لاک‌پشت‌ها مي‌افزايد: علاوه بر آلودگي‌هاي نفتي و پساب‌هاي ميکروبي وارده شده به اين مناطق، افتادن لاک‌پشت‌ها در تورهای صیادی از جمله دلايل تلف شدن بي‌شمار اين جانواران است و جاي تاسف دارد که هیچ گونه نظارتی روی صیادی در شهرستان عسلویه وجود ندارد. در یک ماه گذشته بیش از15 لاشه لاک پشت که بیشتر از گونه سبز هستند در آبهای خلیج نای‌بند دیده شده است.

* جلوي ورود فاضلاب‌ها گرفته شود

عضو شورای شهر بندرعباس هم به پساب‌ خروجي فاضلاب به خليج‌فارس معترض بوده و در اقدامي مقابل خروجی لوله فاضلاب قرار گرفت. کیانوش جهانبخش در توضيح اين اقدامش مي‌گويد: متاسفانه معضل ريخته‌شدن فاضلاب‌هاي ميکروبي یکی از چالش‌های مهم است. ما در قبال نسل آینده مسئول هستیم. در صورتی که ورود آلودگی‌های میکروبی به دریا ادامه یابد و برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشود، به‌زودی باید ‌روی ساحل و دریا تابلوهایی با عناوین «ورود ممنوع» نصب شود. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای ‌شهر بندرعباس ادامه مي‌دهد: مسئولان آب و فاضلاب در مقاطع مختلف اين را مي‌گويند که پساب وارد شده به دریا هیچگونه آلودگی میکروبی ندارد. اما اين موضوع با توجه به شواهد و نتایج آزمایشگاهی، آلودگی پساب فاضلاب را تایید می‌کند. متاسفانه تذکرات و پیگیری‌هاي انجام شده تاکنون نتیجه‌ای نداشته و مسئولان دست‌روي دست گذاشته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار