کد خبر: 742733
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
دكترسيدرضا ميرطاهر
قدرت‌افكني چين در سوريهپايگاه خبري «دبكا» متعلق به رژيم صهيونيستي مدعي شده يك ناوهواپيمابر چيني به‌همراه يك رزمناو براي كمك به روس‌ها در بندر طرطوس سوريه پهلو گرفته است؛ خبري كه ايگور موروزوف، سناتور روس در گفت و گو با خبرگزاري روسي پراودا نيز آن را تأييد كرده است. چين اكنون فقط يك ناو هواپيمابر دارد. ناو هواپيمابر «ليائونينگ» چين مجهز به موشك‌هاي هدايت‌شونده، روز شنبه سوم مهر در بندر طرطوس سوريه پهلو گرفته است. به ادعاي دبكا فايل، اين ناو 22 سپتامبر يعني يك روز بعد از نشست «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم‌صهيونيستي و «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه، از كانال سوئز عبور كرده است. در اين گزارش آمده: پوتين در ديدار با نتانياهو هيچ اشاره‌اي به ورود اين ناو چيني به مديترانه و مقصد آن نكرده است. به نظر مي‌رسد چين با اعزام ناو هواپيمابر خود قصد دارد نه تنها محدوده عمل نظامي خود را به مناطق بسيار دور از مرزهاي خود گسترش دهد بلكه در عمل نشان مي‌دهد قصد همراهي با روسيه در عرصه بحران سوريه و انجام عمليات مشترك عليه داعش را دارد.
 در واقع ورود اين ناو هواپيمابر باعث بر هم خوردن موازنه قواي موجود در سوريه شده ودر عين حال بحران سوريه را تبديل به بحراني با ابعاد بين‌المللي مي‌كند. تحليلگران اسرائيلي مي‌گويند كه نيروهاي چيني به دنبال حضور طولاني‌مدت در سوريه هستند. بدين ترتيب جنگنده‌ها و بالگردهاي چيني براي استقرار بر عرشه اين ناو هواپيمابر تا اواسط نوامبر 2015 به اين ناو انتقال مي‌يابند. در اين راستا چيني‌ها اسكادراني از جنگنده‌هاي جي - 15را احتمالاً در اواسط نوامبر به سوريه اعزام خواهند كرد كه بخشي از آنها براي استقرار روي عرشه اين ناوهواپيمابر است و مابقي در پايگاه هوايي روسيه در استان لاذقيه مستقر خواهند شد. چيني‌ها همچنين بالگردهاي ضدزيردريايي زد- 18 اف و بالگردهاي مجهز به سيستم هشداردهنده زد- 18 جي به سوريه اعزام خواهند كرد. علاوه بر اين، چين يك هزارنفر تفنگدار دريايي خود را براي جنگ با گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش، به همراه نيروهاي روسي به سوريه اعزام خواهد كرد.
اقدام چين را مي‌توان از چند بعد مورد توجه قرار داد: نخست اينكه چين موازي با افزايش قدرت اقتصادي خود كه اكنون دومين قدرت اقتصادي در جهان محسوب مي‌شود، به‌دنبال تقويت نظامي و ارتقاي هر چه بيشتر توانمندي نظامي خود است. در واقع چين در سال‌هاي اخير، گام‌هاي بلندي نيز براي مدرنيزه كردن نيروهاي نظامي‌اش برداشته است. اين اقدام چيني‌ها هم براي مقابله با برتري جويي منطقه‌اي امريكا، مقابله با تهديدات احتمالي از جانب همسايگان و از همه مهم‌تر كسب پرستيژ بين‌المللي براي چين صورت گرفته است. چيني‌ها تمركز زيادي بر گسترش توانمندي‌هاي استراتژيك خود در ابعاد موشكي، دريايي و هوايي دارند. به ويژه دراين ميان توانايي انجام عمليات نظامي در مناطق بسيار دور مورد توجه استراتژيست‌هاي چيني بوده است و در اين راستا شاهد عملياتي شدن نخستين ناو هواپيمابر اين كشور هستيم كه شايد بتوان گفت نخستين آزمون واقعي خود را اكنون در صحنه سوريه بايد صورت دهد.
مسئله دوم، نگراني فزاينده چين از افزايش شمار تكفيري‌ها و گسترش دامنه عمليات آنها به سوي آسياي مركزي ودر مرحله بعد غرب چين يعني ايالت سين كيانگ است. اكنون مقامات امنيتي چين به طور روزمره با افراطي‌ها در اين ايالت برخورد دارند و مسلماً باز شدن پاي عوامل داعش در چين مي‌تواند به توسعه هر چه بيشتر عمليات تروريستي در اين كشور منجر شود، به ويژه اينكه چيني‌ها سياست سختگيرانه‌اي عليه مسلمانان اين ايالت در پيش گرفته‌اند و همين سركوب مداوم و به‌رسميت نشناختن حقوق مسلمانان باعث افزايش افراط گرايي بين جوانان مسلمان اين ايالت شده است، به ويژه اينكه مقامات چيني به‌طور روزافزوني مبادرت به انتقال چيني‌ها از ديگر ايالت‌ها به سين كيانگ به‌منظور برهم زدن توازن جمعيتي آن مي‌كنند. اكنون چيني‌ها قصد دارند همانند روس‌ها، با داعش در لانه خود يعني سوريه مبارزه كنند.
مسئله سوم، نمايش هماهنگي و همراهي چين با روسيه در ايستادگي در برابر غرب است. تاكنون چيني‌ها به‌همراه روسيه مانع ازصدور قطعنامه‌هاي ضد سوري در شوراي امنيت شده‌اند. اكنون كه روسيه آشكارا سياست جديدي در قبال سوريه در پيش گرفته كه مبتني بر افزايش حمايت تسليحاتي و نظامي از دولت سوريه و از سوي ديگر حضور نظامي اعم از زميني و هوايي در سوريه براي انجام عمليات عليه داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري است، چيني‌ها نيز براي نمايش همراهي خود با روسيه، مبادرت به اعزام تنها ناوهواپيمابر خود به طرطوس گرفته‌اند، ضمن اينكه نيروي دريايي روسيه قرار است به‌زودي رزمايش دريايي بزرگي در مديترانه شرقي و در مجاورت سواحل سوريه برگزار كند. به احتمال زياد ناوهاي چيني نيز در اين رزمايش شركت خواهند كرد تا ضمن ارتقاي توانمندي رزمي خود، به هماهنگي بيشتر با ناوهاي روسي براي انجام عمليات احتمالي در سوريه بپردازند. در سال 2014 نيز ناوهاي چيني به همراه ناوهاي روسي رزمايش مشتركي در مديترانه شرقي برگزار كردند كه نگراني آشكار ناتو را در پي داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار