کد خبر: 742707
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
تورم 15/1 درصدي شهريور نشانه چيست؟
بانك مركزي گزارش تورم شهريور ماه را منتشر كرد و بر اساس شاخص قيمت‌هاي 12 گروه اصلي نرخ تورم در 12 ماه منتهي به شهريورماه 1394 نسبت به 12 ماه منتهي به شهريورماه 1393 معادل 1/15 درصد رشد داشت.
مهران ابراهیمیان
بانك مركزي گزارش تورم شهريور ماه را منتشر كرد و بر اساس شاخص قيمت‌هاي 12 گروه اصلي نرخ تورم در 12 ماه منتهي به شهريورماه 1394 نسبت به 12 ماه منتهي به شهريورماه 1393 معادل 15/1 درصد رشد داشت.
به گزارش «جوان» كارشناسان بر اين باورند كاهش شديد تقاضاي مؤثر و بي‌برنامه بودن دولت در حوزه اقتصاد باعث شده به خوبي نتوان از اين فضا به نفع توليد استفاده كرد وكاهش نرخ تورم و شكافتن هسته سخت تورم مزيتي براي بخش‌هاي مولد اقتصادي ايجاد نكرده با اين حال بانك‌ها و نرخ سود بانكي مانع جدي براي كاهش بيشتر نرخ تورم هستند.
بنابر اين گزارش، بيشترين نقش افزايش قيمت‌ها در بخش بهداشت و درمان، تفريح و امور فرهنگي و رستوران و هتل بوده است. اين گروه‌ها به ترتيب 23/3 درصد، 18/8 و 16/9 درصد افزايش داشته‌اند اما در مقابل نرخ تورم در دخانيات 4/2 درصد منفي بوده است.
همچنين آمار تورم در دو گروه اختصاصي كالا و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/9 و 15/7 درصد رشد نشان مي‌دهد كه بيانگر افزايش تورم از سوي بخش خدمات در ماه‌هاي اخير بوده و آهنگ افزايش قيمت كالا كند‌تر از بخش خدمات است.
به عبارت ديگر در فضاي كنوني اين آمار مي‌تواند علامتي براي تعميق ركود در بخش توليد باشد.
همچنين بر اساس نماگرهاي بانك مركزي آهنگ رشد تورم در ماه‌هاي اخير كاهش داشته است و مسير نزولي خود را آهسته اما پيوسته ادامه مي‌دهد، به طوري كه در شش ماهه اول امسال نرخ تورم به ترتيب در فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد و شهريور برابر 15/5، 15/5، 15/6، 15/6، 15/4 و 15/1 درصد بوده است.
اين در حالي است كه پيش از اين كارشناسان اقتصادي حامي دولت كاهش تورم را سخت عنوان و از آن به عنوان هسته سخت ياد كرده بودند كه گذر از آن نيز براي كارشناسان دولتي تأمل برانگيز است. به عبارت ديگر كاهش خارج از تصور دولت تورم فعلي در سايه بي‌پولي مردم بود. نه تدبير دولتي!
برخي كارشناسان منتقد درباره وضعيت فعلي اقتصاد بر اين باورند كاهش نرخ تورم تا اين اندازه به دليل تعميق ركود و كاهش شديد تقاضاي مؤثر و بي‌برنامه بودن دولت در حوزه اقتصادي است. فرشاد مؤمني استاد دانشگاه علامه طباطبايي در اين باره معتقد است: متأسفانه در دولت يازدهم بسيار تمايل دارند بگويند كه اوضاع زيادي خوب است ولي ركود به قدري است كه موجودي انبارها در بالاترين سطح خود در پنج سال اخير قرار دارد.
مؤمني ادامه مي‌دهد: در شرايطي كه كشور با بحران حاد در ميان توليدكنندگان روبه رو است، همين ميزان توليد نيز فاقد تقاضاي مؤثر است، بنابراين ايران در حال حاضر در شرايط بحران تقاضاي مؤثر به سر مي‌برد.
اين اقتصاددان با اشاره به نگاه غلط دولتمردان به برنامه‌ريزي در اقتصاد گفت: در دوران وفور درآمدهاي ارزي چه در دوران قبل انقلاب و چه بعد از انقلاب طوري درآمدهاي ارزي را مصرف مي‌كنيم كه همه مي‌گويند هر چه فرياد داريد، بر سر نفت بكشيد و در دوران كاهش درآمد نفتي نيز مي‌گوييم ما كه پول نداريم، پس براي چه بايد برنامه بريزيم.
مؤمني با انتقاد از بالا بودن نرخ سود بانك‌ها خاطرنشان كرد: كساني كه تورم را بهانه بالا بردن نرخ بهره كردند، الان كه تورم يك سوم شده چه منطقي را بهانه مي‌كنند؟ آنهايي كه قدرت جريان‌سازي در ايران دارند و ما خيلي محترمانه و در كليت به آنها غيرمولدها مي‌گوييم، در سال 91 موجي راه انداختند كه تمام گرفتاري‌ها در ايران به اين دليل است كه نرخ بهره در شرايطي كه تورم بالاست، پايين است و همان موقع در اوج آن بحران فشار آوردند و نرخ بهره را 10 درصد بالا بردند.
مؤمني بيان داشت: از نظر من اين برخورد سهل‌انگارانه كه زمان را از ما مي‌گيرد و منابع‌مان را هدر مي‌دهد، امروز نسبت به هر روز ديگر حتي در ربع قرن اخير برايمان بيشتر مسئله‌سازي مي‌كند و اميدوارم همه ما در حد توان خود بتوانيم دولت را متقاعد كنيم كه با اين برخورد نرم و غيرشفاف در زمينه برنامه‌گريزي، كشور، راه به جايي نخواهد برد.
 به گزارش «جوان» اما در مقابل اين نظر گودرزي كارشناس اقتصادي بر اين باور است كه نه تنها كاهش نرخ تورم در اين شرايط حاصل برنامه‌ريزي دولتي نيست بلكه از تبعات بي‌برنامه بودن دولت است.
وي با بيان اينكه ‌اگر چه نرخ تورم در ماه‌هاي اخير به دليل كاهش تقاضا كم شده و انبارها پر از كالاست، افزود: ما با شرايط عجيب بي‌تدبيري مواجهيم و سرنوشت اقتصاد را به دست بانك‌ها سپرده‌ايم.
وي با بيان اينكه متأسفانه بانك‌ها نيز حاضر به كاهش نرخ سود و تسهيلات نيستند، خاطر نشان مي‌كند: در صورت تجديد نظر در كاهش نرخ سود و تزريق نشدن سرمايه‌ها به بخش مولد وضعيت اقتصاد به مرحله بحراني نزديك مي‌شود به نحوي كه بخش‌هاي مختلف تصميمات خود‌سرانه خواهند گرفت و حتي ممكن است بانك‌ها را مجبور به دخالت در بازارها بكند كما اينكه شنيده‌ها حكايت از آغاز خريد مسكن توسط بخش هايي از بازار پولي – بانكي دارد.
گودرزي با اشاره به سخنان وزير اقتصاد مبني بر غيرقابل توجيه بودن توليد با نرخ سود تسهيلات 25 درصدي اضافه مي‌كند: در ماه‌هاي آتي ما با پديده‌هاي جديدي مواجه خواهيم بود كه يا منجر به ضررهاي سهامداران بانكي خواهد شد يا معاملات صوري براي رشد قيمت‌ها افزايش خواهد يافت كه نتيجه آن كاهش بيشتر تقاضاي مؤثر كل خواهد بود.
وي با انتقاد از عملكرد دولت و بانك مركزي ادامه داد:‌ متأسفانه دولت همچنان دل به توافقات برجام و دسترسي به ارزهاي خارجي بسته و به جاي برنامه‌ريزي و ساماندهي بازار پولي - بانكي به نفع توليد در حالت انتظار دلارهاي خارج از كشور قرار دارد.
وي هشدار مي‌دهد علائم كاهش نرخ تورم در اين ماه‌ها براي اقتصاد نشاط‌آور نيست و نشانه بارزي از خمودگي در بخش‌هاي واقعي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار