کد خبر: 742671
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
پشت به عزاي عمومي، پيش به سوي اهداف انتخاباتي
اينكه «خواسته‌هاي حزبي جماعت تجديدنظرطلب با مطالبات اجتماعي جامعه هميشه در تضاد باشد» را بايد يكي از اصول كنوني فضاي سياست كشور دانست، آنچنان كه بارها اتفاق افتاده كه رهبران و رسانه‌هاي اين طيف بدون درك و توجه به دغدغه‌هاي مردمي روي مباحثي متمركز شده‌اند كه گرهي از مشكلات و نيازهاي جامعه باز نكرده بلكه در تقابل با آنها بوده است.
سعيد همتي
اينكه «خواسته‌هاي حزبي جماعت تجديدنظرطلب با مطالبات اجتماعي جامعه هميشه در تضاد باشد» را بايد يكي از اصول كنوني فضاي سياست كشور دانست، آنچنان كه بارها اتفاق افتاده كه رهبران و رسانه‌هاي اين طيف بدون درك و توجه به دغدغه‌هاي مردمي روي مباحثي متمركز شده‌اند كه گرهي از مشكلات و نيازهاي جامعه باز نكرده بلكه در تقابل با آنها بوده است.
در شرايطي كه درخواست‌هاي عمومي براي محاكمه آل‌سعود به دليل بي‌كفايتي عامدانه در كشتار منا، در بين جامعه شكل گرفته و مردم در سوگ كشته شدن دهها تن از حجاح ايراني هستند، روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طيف مدعيان اصلاحات همچنان درصدد هستند تا بدون توجه به چنين فضايي در كشور دغدغه‌هاي انتخاباتي خود را برجسته كنند.
به عنوان نمونه روزنامه شرق با ارائه يك بيوگرافي انتخاباتي از سيدحسن خميني در گزارشي با عنوان «خميني ِنسل سوم» تلاش كرده بار ديگر وي را به عنوان يكي از نامزدها در انتخابات خبرگان آينده معرفي كرده و از سيدحسن بهره‌برداري انتخاباتي كند.
اين روزنامه در بخشي از گزارش خود مي‌نويسد: «سيدحسن خميني بي‌آنكه در طلبش بوده باشد، عنوان «يادگار امام» را از پدر به ارث گرفت. حالا او از تبار خميني، نسل سوم روحاني است كه در ميانه دهه ٩٠ با همه شاخصه‌هاي آن، سعي دارد در عصر مدرنيته و دنياي مجازي امانت‌دار گفتمان نسل‌هاي قبل خود باشد.»
اين روزنامه در ادامه به ذكر جنبه‌هايي از زندگي وي مي‌پردازد كه بيشتر شبيه به رپرتاژ آگهي زودهنگام انتخاباتي است: «سيدحسن، اوقات فراغت خود را با تماشاي فيلم‌هاي روز دنيا البته با زبان اصلي سپري مي‌كند. شب‌ها قبل از خواب معمولاً فرصت مناسبي براي اين كار است. يكي ديگر از برنامه‌هاي موردعلاقه سيدحسن پرداختن به ورزش كوهنوردي است. او اغلب در تابستان كه كلاس‌هاي درس و بحث تعطيل است و البته چند هفته يك‌بار كوهنوردي مي‌كند. تصاوير متعددي از كوهپيمايي سيدحسن همراه فرزندش و البته برخي از بستگان و دوستان آنها در فضاي مجازي توسط سيداحمد منتشر شده است. نوه امام، به صورت روزانه يك ساعت در منزل پياده‌روي مي‌كند كه حين آن يا مقاله‌اي مي‌خواند يا ذكري مي‌گويد.»
شرق در پايان هدف خود را از نوشتن اين گزارش به صورت صريح بيان كرده و اينطور مي‌آورد: «اين، چهره نسل‌سومي است كه فاصله‌اش را با مخاطبانش كم كرده تا آنها فرزندانش را بشناسند. او را پشت لپ‌تاپ يا در حال رانندگي يا كوهنوردي بدون عمامه‌اي يا عبايي ببينند، نسل‌سومي كه مي‌خواهد هرچه‌بيشتر به مخاطبان امروزي خود نزديك شود، بي‌آنكه بخواهد از سنت پدرانش عبور كند. سيدحسن، نسل سوم خميني است.»
 
 پس از فتنه 88 توجه به سيدحسن زياد شد
رسانه‌هاي وابسته به طيف تجديدنظرطلب چند صباحي است تلاش مي‌كنند در قالب‌هاي مختلف سيدحسن خميني را مورد تفقد و تمركز قرار دهند كه شروع چنين فرآيند سياسي را بايد پس از فتنه 88 دانست كه چهره واقعي رهبران اين طيف براي عموم جامعه روشن شده بود و اين جريان ناچار بود براي حفظ مشروعيت سياسي خود برخي از چهره‌هاي معتدل يا وابسته به طيف مقابل را مورد توجه قرار دهد.
نخستين باري كه يك روزنامه از سيدحسن خميني به نام «خميني جوان» ياد كرد همين روزنامه شرق بود كه روز يك‌شنبه مورخ 89/4/6 تيتر «معيشت مردم دغدغه خميني جوان» را برجسته كرد آن‌هم در شرايطي كه تيتر يك اكثر روزنامه‌هاي آن روز سخنان رهبري در ديدار با جمعي از مردم بوشهر بود.

   تمركز بر سيدحسن خميني
سير توجه تجديدنظرطلبان به سيدحسن خميني را بايد طي هفته‌هاي اخير بسيار پرشيب دانست؛ آنجايي كه يك روز در ميان يكي از روزنامه‌هاي اين طيف اظهارات يا زندگينامه سيدحسن خميني را مورد توجه قرار مي‌دهند چراكه اين طيف گزينه مطرحي براي ورود به مجلس خبرگان نداشته و مشروعيت لازم را براي ورود به عرصه رقابت ندارد.
در يك نمونه ديگر روزنامه آرمان ماه گذشته در يكي از دهها مطلب تبليغاتي خود در جهت اصلاح‌طلب ناميدن سيدحسن خميني مي‌نويسد:«مجلس خبرگان نيازمند نيروهاي جوان است. اين جمله موضوعي است كه علاوه بر آيت‌الله هاشمي، بسياري از صاحبنظران و حتي اعضاي مجلس خبرگان بر آن اتفاق نظر دارند... بي‌ترديد سيدحسن خميني حاميان بي‌شماري در بين اقشار مختلف كشور اعم از جوانان و اقشار دانشگاهي دارد و حضور و طرح ديدگاه‌هاي او در مجلس خبرگان مي‌تواند بر ميزان تمايل به اطلاع از عملكرد اين مجلس در نسل جديد بيفزايد. وي با بيان شيوا و دلنشين خود مي‌تواند آرمان‌ها و اهداف امام(ره) را در مجلس خبرگان بيش از هميشه پررنگ كند و اين موضوع مورد توجه افكار عمومي است. همه حامي او هستند!
اين تلاش‌ها در حالي است كه هفته گذشته اظهارات سيدحسن خميني را كه به‌صورت تلويحي اشاره به حضور در عرصه انتخابات داشت تجديدنظرطلبان به فال نيك گرفته و از آن نهايت بهره برداري را كردند چراكه سيدحسن خميني بيان مي‌كند: وي با اشاره به وصيت امام راحل به يادگار گرامي شان مرحوم حجت الاسلام و المسلمين حاج سيداحمد خميني، در جمع اصلاح‌طلبان مازندران گفته است: امام به ابوي ما وصيت كردند كه«نمي‌گويم در جمهوري اسلامي كاري را قبول نكن، اگر لازم شد همه كار بكن و هر مسئوليتي را قبول كن اما اگر ديگران هستند بگذار آنها انجام دهند.»
بنابراين اگر روزي لازم شد كه من كاري را انجام دهم در اينجا شانه خالي كردن كار غلطي است، زيرا مصلحت‌سنجي شخصى و عافيت‌طلبي با انديشه امام و آرمان‌هاي ما سازگار نيست. سيدحسن خميني تصريح كرده است: وقتي عده‌اي جان و مال خود را در راه انقلاب فدا كردند، در صورت لزوم انسان بايد در اين مسير آبرو و همه سرمايه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولي اگر كساني هستند كه مسئوليت را بهتر انجام دهند، بگذاريم آنها انجام دهند.
 
  اعتباربخشي به خود با نام خميني
 همانطور كه اشاره شد اصلاح‌طلبان قصد دارند در راستاي برجسته‌سازي و اعتبار بخشي به سيدحسن خميني، با استفاده ابزاري از قداست حرم امام راحل و همچنين خطاب قرار دادن وي با عناويني همچون يادگار امام و آيت الله، درصدد ايجاد يك پايگاه معنوي همسو با خود به منظور تحقق اهداف احتمالي در آينده باشند. آنها معتقدند حركت در چنين مسيري مي‌تواند آراي بسياري را به سوي عناصر اين طيف در انتخابات پيش رو سرازير كرده و مقبوليت و مشروعيت از دست رفته را ترميم ببخشد.

   اولويت دغدغه‌هاي مردم نيست
همان‌طور كه اشاره شد جماعت تجديدنظرطلب از هم‌اكنون تلاش دارد آوردگاه مجلس خبرگان را هشت ماه زودتر وارد فضاي جامعه كرده و ضمن حساسيت‌بخشي به اين انتخابات، آن را يكي از موضوعات اصلي جامعه نشان دهد، آن هم در شرايطي كه مردم همچنان منتظرند شعارهاي انتخاباتي و تبليغاتي خرداد 92 رنگ تحقق به خود بگيرد، وضعيت كسب و كار و اشتغال به سرو ساماني برسد، تورم و رشد فزاينده قيمت‌ها كنترل شود و اوضاع داخلي بهبود يابد.
اتخاذ چنين رويكردي از سوي رسانه‌هاي جريان مدعي اصلاحات هرچند نشان‌دهنده اين موضوع است كه رهبران و منسوبان به اين طيف با دغدغه‌هاي روز مردم فاصله‌اي بس طولاني دارند اما نشان‌دهنده اين موضوع هم است كه اصلاح‌طلبان چاره اوضاع متشنج سياسي خود را قرار گرفتن زير چتر شخصيت‌هايي نظير هاشمي‌رفسنجاني يا سيدحسن خميني مي‌بينند؛ چتري كه مي‌تواند آنها را از بي‌سر و ساماني و فقدان رهبريت نجات داده و به آينده سياسي اميدوارشان كند.
تعريف و تمجيد‌هاي بي‌حد و حصر ماه‌هاي اخير روزنامه‌هاي وابسته به اين جريان از شخصيت سياسي و رويكرد سيدحسن خميني هم به همين دليل مي‌تواند باشد. مرور سخنان سعيد حجاريان، تئوري‌پرداز اين جريان هم مي‌تواند گزاره فوق را تأييد كند، وي ابراز مي‌كند: «اصلاحات بي‌سر است.» اما آنچه در پايان بايد بدان اشاره كرد اين است كه اصلاح‌طلباني كه بارها با رفتار و رويكردشان تلاش داشته‌اند افكار و آراي حضرت امام را به موزه تاريخ بسپارند، چگونه مي‌توانند وجود نوه ايشان را به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلي خود بپذيرند جز آنكه از وي به عنوان پلي براي رسيدن به قدرت استفاده مي‌كنند و پس از عبور از شرايط اضطرار از وي عدول كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
0
اصلاح طلبان "همانند غریقی را دارند"که برای
نجات خود "می توانند به هر وسیله ای چنگ
بیاندازد.اما انچه که مهم ست"واکنش طرف
مقابل ست "که چگونه واکنش نشان دهد"تا اجازه استفاده از خود"بشکل ابزاری "برای رسیدن به هدف را"به گروهی ندهد.
خادم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
اگر امام در دل مردم جای داشت و اگر مردم به فرمان امام سر از پا نمی شناختند بیش از همه بواسطه مردمی بودن امام بود .
حالا این آقایان که برنامه سفرهای خارجی آنها و استفاده بی حساب و کتاب از بیت المال چه سنخیتی با امام (ره) دارد؟
طاووس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
0
پسر نوح با بدان بنشست خاندان.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار