کد خبر: 742663
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
باید دید مسئولان ایرانی که در چنین شرایطی وظیفه پیگیری امور مربوط به حج را بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد گذاشته‌اند، می توانند پیگیری های لازم را انجام داده و بالاخره ویزای مورد نظر را بگیرند تا با حضور در عربستان گره ای حتی اندک از مشکلات حجاج ایرانی باز کنند؟

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت چهار روز از فاجعه غم انگیز منا و کشته شدن بیش از 130 نفر از حجاج ایرانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اخبار ساعت 15 شبکه خبر در خصوص اقدامات وزارت خارجه درباره فاجعه منا توضیحاتی را ارائه داد.

 

در حالی که هیئت ایرانی برای پیگیری مشکلات حجاج هنوز نتوانسته است خود را به عربستان برساند و علت اصلی این موضوع هم عدم صدور ویزا از سوی عربستان برای این هیئت ویژه بوده است.

 

وی در خصوص عدم صدور روادید برای هیأت ویژه ایرانی از سوی عربستان به منظور سفر به این کشور نیز گفت: ما از ابتدای قضیه هم با مسئولان سفارت در تماس بودیم که روز گذشته 4 بار با سفارت تماس گرفته شده و موضوع حجاج ایرانی پیگیری شد.

 

در حالی که سه روز از این فاجعه تأسف بار در منا می گذرد و بیش از 2000 نفر به نشانه بی تدبیری دولت عربستان جان خود را از دست دادند، مسئولان عربستانی به وضح از ورود هیئت های ایرانی به این کشور جلوگیری می کنند.

 

این در حالی است که وزارت خارجه در حال حاضر کاری به جز احضار کاردان عربستان انجام نداده و سهم ایران از این فاجعه عظیم، بیش از 136 کشته، زخمی شدن صدها تن و ناپدید شدن 325 نفر است.

 

با این حال وزارت خارجه کشور همچنان به دنبال صدور روادید برای تیم ایرانی است و این در حالی است که طی دو سال گذشته تنها تمرکز سیاست خارجه ایران مذاکرات بوده و از عرصه های دیگر غافل شده‌ایم.

 

در حالی که دولت یازدهم همواره به دنبال ارتباط با تمام دنیا بودند و باج های زیادی را به واسطه این ارتباط داده‌اند، اما همچنان وزارت خارجه نتوانسته است تیمی را به این کشور اعزام کند و حجاج ایرانی با مشکلات زیادی در عربستان مواجه شده اند.

 

شب گذشته نیز، قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه دولت عربستان هنوز ویزای هیات ویژه جمهوری اسلامی را برای سفر به این کشور و پیگیری حادثه منا، صادر نکرده است.

 

وی افزود: همچنان منتظریم و پیگیری می‌کنیم که در اولین فرصت و به محض صدور ویزا، عازم عربستان شویم.

 

این در حالی است که بر اساس قراردادها و تفاهم نامه های همکاری میان عربستان، مقامات عربستانی بایستی در مسائل این چنینی نهایت همکاری را با ایران داشته باشند.

 
قشقاوی با اشاره به قراردادهای مودت میان ایران و عربستان گفت: قرداد دیگری میان ایران و عربستان به نام قرارداد 1346 منعقد شده که پیرامون مسائل فرهنگی دو کشور در تعامل و هماهنگی بین دو کشور در مسئله حج است.
 
 
وی با اشاره به این که قرارداد امنیتی میان ایران و عربستان در سال‌های اخیر تدوین شده است ادامه داد: در درجه اول کمیته‌های حقیقت یاب از همکاری و تعامل دو جانبه آغاز می‌شود.
 
 
معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به عهدنامه محکم دو جانبه میان دو کشور خاطر نشان کرد: این عهدنامه‌ها را می‌توان اجرایی کرد اما اکنون بحث اصلی تعیین تکلیف در مورد وضعیت مفقودین و بازگشت سریع جان‌باختگان به کشور است.
 
باید دید مسئولان ایرانی که در چنین شرایطی وظیفه پیگیری امور مربوط به حج را بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد گذاشته‌اند، می توانند پیگیری های لازم را انجام داده و بالاخره ویزای مورد نظر را بگیرند تا با حضور در عربستان گره ای حتی اندک از مشکلات حجاج ایرانی باز کنند؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
2
وقتی مسئولین عربستان "اهمیتی برای
مسئولین کشورمان قائل نیستند"باید سوال
شود.چرا؟ کشورمان در مقابل عربستان
کوتاه می اید؟ دوستی با زور معنا دارد؟ وقتی
انها دوستی ایرانی جماعت را نمی خواهند"
بچه دلیل مسئولین ما دم از اظهار دوستی با
انها می زنند؟
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
راه حلش فقط جنگه
آقا ما جنگ ميخوايم به كي بگيم اينو
جنگ يه نعمته براي ما كه تو اين چندساله مغفول مونده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار