کد خبر: 742343
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
شرافت كاركنان ايراني بي‌بي‌سي فارسي كيلويي چند؟!
شبكه تلويزيوني دولتي انگليس باز هم چهره ضد‌ايراني خود را در قالب برنامه فارسي زبان خود به نمايش گذاشت، اين بار هدف بي‌بي‌سي توجيه اهمال عربستان در فاجعه منا و البته مقصر دانستن حجاج ايراني در به وجود آمدن آن حادثه است!
شبكه تلويزيوني دولتي انگليس باز هم چهره ضد‌ايراني خود را در قالب برنامه فارسي زبان خود به نمايش گذاشت، اين بار هدف بي‌بي‌سي توجيه اهمال عربستان در فاجعه منا و البته مقصر دانستن حجاج ايراني در به وجود آمدن آن حادثه است!
اگر تلاش رسانه‌هاي متصل به خانواده سلطنتي سعودي را در دفاع از دولت عربستان نوعي انجام وظيفه بدانيم بايد گزارش‌هاي بي‌بي‌سي فارسي و تحليل‌‌هاي اين شبكه انگليسي را در پوشش فاجعه انساني كه سعودي‌ها در منا به وجود آوردند نوعي خوش رقصي انگليسي در برابر دلار‌هاي نفتي عربستان دانست. اين شبكه تلاش دارد برخلاف آنچه اكثر شبكه‌هاي مهم دنيا در حال مخابره آن هستند و بي‌كفايتي عربستان را مسئول اصلي واقعه منا مي‌دانند، ايران را مقصر به وجود آمدن اين فاجعه عنوان كند!
  
قضا و قدر الهي!
دولت عربستان هر ساله در قبال برگزاري مراسم حج درآمد هنگفتي را به صورت مستقيم و غير مستقيم به دست مي‌آورد و البته جايگاه سياسي و معنوي‌اي را كه عنوان خادمين حرمين شريفين براي سردمداران رژيم سعودي به همراه مي‌رود، نيز نمي‌توان در اين بين ناديده گرفت. در قبال همه منافعي كه حج براي عربستان دارد، دولت اين كشور در چند سال اخير با توسعه فعاليت‌هاي ساختماني و ايجاد مراكز خريد متعدد در حاشيه اماكن متبركه، فضاي لازم براي اعمال واجب حج را محدود نمايد. اقدامي كه با بي‌تدبيري اين دولت در مديريت خيل انساني حاضر در حج باعث بروز حوادث متعددي شد كه در نهايت به فاجعه انساني روز عيد قربان انجاميد؛ حادثه‌اي كه مفتي اعظم سعودي آن را قضا و قدر الهي و غير قابل اجتناب عنوان مي‌كند و در مقابل اعتراض ايران به بي‌كفايتي عربستان در مديريت مراسم حج كه بزرگ‌ترين مناسك ديني در سراسر جهان است، شبكه انگليسي بي‌بي سي، بر خلاف همه شواهد و قرائن موجود، اين حادثه را صرفاً ناشي از عدم رعايت معيار‌هاي ايمني از سوي حجاج و البته حجاج ايراني مي‌داند! گزارش‌هايي كه اين شبكه از حادثه مكه منتشر كرده است با گزارش‌هايي كه ديگر شبكه‌هاي مهم تلويزيوني منتشر كرده‌اند يك تفاوت اساسي دارد و آن استفاده از به اصطلاح كارشناساني است كه با تطهير عربستان تلاش دارند تحليل‌هايي شاذ از ماجرا ارائه دهند.
حتي اگر بر فرض احمقانه و البته بر فرض بي‌بي سي! كه احتمال وقوع آن در حد صفر است، عواملي به غير از سعودي‌ها در به وجود آمدن اين فاجعه دخيل بوده‌اند، آيا چيزي از مسئوليت مديريت حج كه اكنون در دست دولت سعودي است كم مي‌شود؟ آيا اگر فرض همان طور كه بي‌بي سي با فروش خود به دلارهاي سعودي مدعي است گروهي مي‌خواستند در مراسم اخلال به وجود بياورند، آيا مأموران دولت سعودي هيچ مديريتي براي پيشگيري از حوادث اينچنين ندارند؟
بي بي‌سي فارسي در همان روز وقوع حادثه خط تبليغاتي خود را براي نشانه گرفتن ايران به عنوان مقصر آغاز كرد. اين شبكه كه پيش از اين در مواردي مانند «اسيدپاشي» اصفهان خط تبليغاتي وسيعي را به راه انداخته و تلاش كرده بود مردم را نسبت به آسيب ديدن چند هموطن به واكنش وادارد و در آن بين دولت ايران را به ناتواني در ايجاد امنيت متهم كند، اما اكنون و در موضوع فاجعه منا كه مردم و حاكميت در يك راستا هستند و شهادت حجاج ايراني را يك فاجعه ملي و عزاي عمومي مي‌دانند، اين شبكه در نقطه مقابل مردم قرار گرفته و مي‌كوشد حسي را كه مردم ايران نسبت به همنوعان خود دارند با تحليل‌هاي جهت‌دار، منحرف كند. ترسي كه بي‌بي‌سي از همراهي مردم و حاكميت دارد را مي‌توان در مواضع اين شبكه مشاهده كرد. علاوه بر آن ايران هم اكنون پرچمدار اعتراض به سيستم غلط مديريت حج توسط سعودي‌ها است، بي‌بي‌سي دوست ندارد موضعي كه ايران اتخاذ كرده است به موفقيت دست پيدا كند و متحد سنتي انگليس در منطقه تنها بماند، از اين رو مي‌كوشد افكار عمومي در ايران را نسبت به مواضع رسمي دولت در خصوص فاجعه مكه دچار شك كند.
  
شرافت‌هاي مانده در اين سوي آب
اكثر خبرنگاران و مجريان شبكه بي‌بي سي فارسي پيش از آنكه در اين شبكه انگليسي مشغول شوند مدتي را در داخل كشور فعاليت حرفه‌اي داشته‌اند، برخي هم مثل مسعود بهنود ساليان متمادي در ايران فعاليت داشته و خود را صاحب نظر و قلم مي‌دانند. همكاران فارسي زبان بي‌بي سي كه سعي مي‌كنند خود را هنوز ايراني بدانند و حتي براي نشان دادن حمايت از دولت البسه‌شان را با رنگ انتخاباتي دولت «ست» مي‌كنند، گويا همان طور كه در هنگام خروج از ايران وسايل غير ضروري شان را رها كرده‌اند، شرافت قلم خود را نيز جا گذاشته اندكه در عزاي عمومي مردم ايران و ماتم از دست دادن شمار زيادي از هموطنانشان حتي از يك ابراز همدردي ساده نيز دريغ مي‌كنند. در مقابل نيز با خوش رقصي براي سعودي‌هايي كه پيش از اين در مواردي چون «قوانين شريعت»، «حقوق زنان» و «پايين بودن آزادي‌هاي مدني در عربستان» اين دولت را مورد نقد‌هاي استهزا گونه قرار مي‌دادند، اين بار مانند مدافعان يك تيم فوتبال كه كاپيتاني آن را صادق صبا بر عهده دارد سعي مي‌كنند از آبروي رفته سعودي محافظت كنند و حتي به كساني كه عربستان را در مديريت حج بي‌لياقت مي‌دانند حمله كنند. سياستي كه بي‌بي سي فارسي در قبال مردم كشورمان پيش گرفته است، بي‌سابقه نبوده و در آينده نيز تكرار خواهد شد. فرقي نمي‌كند كسي كه شرف قلم خود را فروخته است در العربيه قلم بزند يا در بي‌بي سي! چشم‌هايي كه روي فجايع دولت سعودي در يمن، حمايت از داعش در كشتار مسلمانان كشور‌هاي سوريه و عراق و بي‌كفايتي در مديريت حج، بسته شده است، قطعاً رو به دلار‌هاي نفتي سعودي باز خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
0
اینها از انسانیت بویی نبرده اند
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
0
لعنت خدا بر آل سعود(بخوانید آل ابوسفیان) و روباه پیر و شیطان بزرگ.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
0
کاش این تیتر با بزرگترین فونت تیتر اول صفحه اول روزنامه ها شود

کاش این تیتر به پوستر تبدیل شود
کاش این تیتر در پلاکاردهای نماز جمعه بالا برده شود

کاش این تیتر..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
0
همه مثل هم هستید جوان تو هم مشکل داری!!چون نیک بنگری همه تزویر می کنند!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار