کد خبر: 742014
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
نامه نگاري سينماگران جريان شبه روشنفكري براي بايكوت جشنواره‌اي فيلم مجيدي
انتشار جزئياتي از يك گفت‌و‌گوي خصوصي با مجيد مجيدي نشان داده كه سنگ‌اندازي‌ها در مسير اكران جهاني فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» از مدت‌ها قبل از پذيرفته شدن اين فيلم در جشنواره مونترال كانادا كليد خورده است...
الناز خمامي‌زاده
انتشار جزئياتي از يك گفت‌و‌گوي خصوصي با مجيد مجيدي نشان داده كه سنگ‌اندازي‌ها در مسير اكران جهاني فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» از مدت‌ها قبل از پذيرفته شدن اين فيلم در جشنواره مونترال كانادا كليد خورده است؛ صحبت از تلاش‌هاي سينماگران جريان روشنفكري براي ممانعت از پذيرفته شدن فيلم «محمد رسول‌الله(ص)»‌ در جشنواره مونترال و نيز جشنواره‌هاي مختلف جهاني است؛ تلاش‌هايي كه از نيمه راه به بن‌بست خورده و حالا كشورهاي مختلف دنيا متقاضي نمايش فيلمي هستند كه جزو 10 نامزد سينماي ايران براي رفتن به اسكار 2016 است.
مجيدي اين روزها خوشحال است. فيلم او در ميان 10 نامزد سينماي ايران براي اسكار قرار گرفته اما «مثلث آنلاين»، سايت متعلق به مجله «‌مثلث‌» به تازگي از نامه نگاري برخي سينماگران ايراني با رئيس جشنواره مونترال كانادا و تلاش آنها براي ممانعت از پذيرفته‌شدن اين اثر سينمايي در اين جشنواره خبر داده، اتفاقي كه مجيدي را به ابراز گلايه واداشته است. او در يك گفت‌و‌گوي خصوصي از برخي سينماگران ايراني و نيز از بي‌توجهي برخي رسانه‌ها و روشنفكران گلايه كرده است.
داستان ساخته شدن فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» از آنجا نشئت گرفت كه مقام والاي پيامبر اسلام بارها هدف حمله و توهين رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت؛ بنابراين وقتي كه مجيدي آستين‌هايش را براي ساخت اين فيلم بالا زد مي‌دانست كه چه كار دشواري را پيش‌رو دارد؛ او بايد اثري را مي‌ساخت كه در اصطلاح سينماي غرب در رده آثار «بيگ پروداكشن» قرار مي‌گرفت؛ فيلمي با بودجه توليد و ساخت بالا تا بتواند به هدف بزرگي كه مجيدي در پي آن بود برسد. بخش خصوصي توان تأمين اين سرمايه را نداشت. در نتيجه فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» با بودجه دولتي ساخته شد تا هيچ كم و كسري نداشته باشد. مگر سينماي ايران در طول تاريخ خود قرار است چند بار فيلمي با چنين موضوع مهم و حساسي را توليد كند؟! به اين ترتيب مجيدي «محمد رسول‌الله(ص)» را ساخت؛ آن هم با نيت اصلاح چهره ترسيم شده از پيامبر در دنيا اما ظاهراً حمايت‌هاي دولتي براي ساخت اين پروژه سينمايي خاري شده در چشم برخي سينماگران ايراني به ويژه سينماگران جريان روشنفكري.
اين اظهارات جديد هنگامي مصداق عيني پيدا مي‌كنند كه بدانيم ماه‌ها پيش جشنواره بين‌المللي فيلم برلين از پذيرفتن فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» مجيدي سرباز زد و در مقابل فيلم سطحي «تاكسي» اثر جعفر پناهي را پذيرفته و حتي به آن جايزه اهدا كرده است. حالا صحبت از نامه‌نگار‌هاي برخي سينماگران ايراني به رئيس جشنواره مونترال كاناداست؛ اين سينماگران توهمات سياسي خود را به اين اثر هنري پيوند زده‌اند و در نامه‌شان از اينكه جشنواره مونترال فيلم مجيدي را پذيرفته و به نمايش گذاشته است گلايه كرده‌اند. آنها به مدير جشنواره مونترال گفته‌اند: «شما به يك سينماگر حكومتي اجازه فعاليت داده‌ايد. اين فيلم متعلق به حكومت ايران است.»
ظاهرا اين سينماگران اين رفتار را با لابي فراوان در بين مسئولان جشنواره‌هاي مختلف جهاني تكرار كرده‌اند. يكي از اين جشنواره‌ها مي‌تواند همان برليناله يا جشنواره فيلم برلين باشد كه فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» را رد كرده بود. همين موضوع موجب ناراحتي مجيد مجيدي شده است.
از اينكه كدام كارگردان و سينماگر ايراني در اين نامه‌نگاري‌ها مشاركت داشته اطلاعي در دست نيست؛ سياست كلي اين جريان ناديده گرفتن و بايكوت فيلم مجيدي بوده است كه مي‌توان حدس زد كدام نام بزرگ سينمايي در داخل و خارج از ايران در اين اقدام سهم داشته است؛ بزرگ از آن بابت كه نامه‌نگاري با مديران جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي دنيا نياز به اسامي بزرگ و شناخته شده سينمايي در قسمت فرستنده سربرگ نامه دارد؛ اسامي كه سابقه حضور در اين جشنواره‌ها از جمله جشنواره فيلم مونترال را داشته باشند.
با وجود اين سنگ‌اندازي‌ها، فيلم اخير مجيدي به عنوان فيلم افتتاحيه جشنواره مونترال كانادا به نمايش در آمد، مورد استقبال گسترده مخاطبان اين جشنواره قرار گرفت و جلب رضايت اين مخاطبان، سانس‌هاي فوق‌العاده را براي نمايش اين فيلم طلبيد. مدير جشنواره فيلم مونترال خود از جمله چهره‌هايي بود كه از نمايش «محمد رسول‌الله(ص)»  به عنوان فيلم افتتاحيه اين جشنواره در پوست خود نمي‌گنجيد؛ احتمالاً او خود در ديدار مستقيم با مجيدي به او خبر داده كه در پشت پرده برخي سينماگران ايراني اينگونه سعي كرده‌اند تمام پنبه‌هايي را كه او طي سه سال تلاش مستمر تهيه كرده رشته كنند؛ چه بسا شايد اگر نام و آوازه مجيدي براي جشنواره مونترال كانادا مهم نبود اين جشنواره نيز تحت‌تأثير اين نامه‌نگار‌ها قرار مي‌گرفت اما اين تلاش‌ها به بن بست خورد؛ «محمد رسول‌الله(ص)» از سكوي جشنواره مونترال ارتباطش با جهان را سرانجام برقرار كرد و حالا اين اثر تاريخي از نقاط مختلف دنيا تقاضاهاي زيادي براي نمايش دارد و حتي در ليست 10 نامزد سينماي ايران براي حضور در اسكار 2016 قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار