کد خبر: 741780
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
غرور، بي‌برنامگي و ناهماهنگي كار دست شاگردان كواچ داد
شكست شاگردان كواچ به استراليا پايان اقتدار واليبال ايران در آسيا بود. در شرايطي كه انتظار مي‌رفت با غلبه بر استراليا واليبال جاني دوباره بگيرد با باخت 3 بر صفر مقابل كانگروها كلاف پيچيده اين روزهاي تيم ملي واليبال پيچيده‌تر از قبل شد.
شيوا نوروزي
شكست شاگردان كواچ به استراليا پايان اقتدار واليبال ايران در آسيا بود. در شرايطي كه انتظار مي‌رفت با غلبه بر استراليا واليبال جاني دوباره بگيرد با باخت 3 بر صفر مقابل كانگروها كلاف پيچيده اين روزهاي تيم ملي واليبال پيچيده‌تر از قبل شد. نمايش ديروز مردان واليبال ثابت كرد انتقادهاي اخير، چندان هم غيرمنطقي نبوده و در صورتي كه هرچه زودتر فكري براي برون‌رفت از اين بحران نشود، شاهد سقوط آزاد واليبال ايران خواهيم بود.
استراليا نهمين حريف ايران در جام جهاني ژاپن بود، رقابت‌هايي كه حكم كسب سهميه المپيك ريو را داشت. اما شكست‌هاي متوالي قهرمان آسيا نه‌تنها رؤياي رسيدن به المپيك را نقش برآب كرد بلكه دنياي واليبال را در شوك افت شديد ايران فرو برده است. كانگروها همان تيمي بودند كه سال گذشته و در جريان رقابت‌هاي قهرماني جهان شكست 3 بر صفر را مقابل ما پذيرفت. حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه استراليا در اين يك سال دگرگون شده يا واليباليست‌هاي كشورمان در جام جهاني اسير غروري كاذب شده‌اند؟!
  
انگيزه گم شده
از زماني كه خوليو ولاسكو روي نيمكت ايران نشست و كنترل واليبالمان را به دست گرفت، انگيزه‌اي مضاعف به تيم ملي تزريق شد. تا جايي كه همه كارشناسان پيروزي تاريخي ايران مقابل ايتاليا را ثمره انگيزه زياد شاگردان ولاسكو دانستند. حال همين بازيكنان با كمترين تغيير به ميدان مي‌روند اما با از دست دادن يك سرويس يا يك امتياز طوري اعتماد به نفس‌شان را از دست مي‌دهند كه گويا براي اولين بار است كه پا به ميدان جهاني گذاشته‌اند. يكي، دو امتياز عقب افتادن از حريف انگيزه را از تيم كواچ مي‌گيرد تا جايي كه هواداران ايراني حين تماشاي بازي‌ها از جعبه جادويي تصور مي‌كنند بازيكنان براي باخت و به پايان رسيدن بازي لحظه‌شماري مي‌كنند.
  
سمي به نام غرور كاذب
واكنش‌هاي بازيكنان از ديد دوربين‌هاي تلويزيوني دور نمي‌ماند. در بازي‌هاي گذشته بارها شاهد بوديم كه ملي‌پوشان پس از پيشي گرفتن چند امتيازي از حريف با غرور به هم لبخند مي‌زنند، لبخندي كه اشباع شدن آنها را نشان مي‌دهد. برخلاف آنچه انتظار مي‌رفت تيم ملي واليبال با غرور به جام جهاني رفت و به نظر مي‌رسد همين موضوع آفت تيم شده است. در حالي كه قرار بود هيچ تيمي در ژاپن دست‌كم گرفته نشود در همان بازي اول بازيكنان كشورمان وقتي ست اول را به سختي از آرژانتين بردند به جاي آنكه در ادامه ششدانگ حواسشان را به شكست تيم ولاسكو دهند، مغرورانه به توپ ضربه زدند و اولين باخت خود را در جام جهاني تجربه كردند.
  
از كواچ حساب نمي‌برند
سرمربي در تيم حرف اول را مي‌زند. اين قانون براي تمامي تيم‌ها، چه باشگاهي و چه ملي صدق مي‌كند. با اين وجود شواهد نشان مي‌دهد كه برخي از واليباليست‌هاي كشورمان ديگر مثل گذشته به دستورات تاكتيكي اسلوبودان كواچ گوش نمي‌كنند. در تايم‌اوت‌ها كاپيتان معروف يا به حرف‌هاي سرمربي اعتنا نمي‌كند يا ترجيح مي‌دهد به صحبت‌هاي دستيار او گوش كند. بدون شك اگر ملي‌پوشان از كواچ حساب مي‌بردند، پس از باخت به حريف جرئت خنديدن نداشتند!
  
كواچ در مخمصه
سرمربي تيم ملي واليبال پيش از رويارويي با كانگروها از سه امتحان مهم حرف زده بود. در حالي كه كواچ در اولين امتحان نمره قبولي نگرفته و با اين شرايط بعيد است كه در دو امتحان بعدي(مصاف با كانادا و مصر) نمره خوبي بگيريم. او ديروز پس از متحمل شدن ششمين باخت باز هم حرف از مشكل ذهني بازيكنانش زد. كواچ به نكته خوبي اشاره كرده، مشكل ذهني همان مخمصه‌اي است كه علتش همچنان ناشناخته باقي مانده و سرمربي تيم را حسابي در مخمصه فرو برده است.
  
هيچ تيمي را دست‌كم نگيريم
كارشناس واليبال كشورمان نيز بر دست‌كم گرفتن حريفان از سوي بازيكنان تأكيد دارد. مصطفي كارخانه اما بر اينكه بهترين‌هاي جهان را در اختيار داريم، صحه مي‌گذارد: «متأسفانه يك غروري بر فضاي واليبال ايران حاكم شده كه بايد بشكند. گاهي برخي از حريفان را دست‌كم مي‌گيريم و اين موضوع به ما آسيب مي‌زند. بايد قبول كنيم كه نتايج و عملكرد خوبي در جام جهاني نداشتيم و ضعف‌ها را برطرف كنيم. من هنوز هم معتقدم كه ما بهترين بازيكنان و تيم ملي واليبال را داريم اما نبايد در باد بردهاي قبلي تيم ملي بخوابيم و از اشكال‌ها غافل شويم.»
  
كم‌كاري هرگز
شكست‌هاي پي‌در‌پي كار را به جايي رسانده كه حتي شايعاتي مبني بر كم‌كاري بازيكنان نيز سر زبان‌ها افتاده است، موضوعي كه كارخانه به شدت آن را رد مي‌كند: «قبول نمي‌كنم كه بازيكني در تيم ملي نخواهد خوب بازي كند و تعمدي در اين كار باشد. چهار نفر از بازيكنان تيم ملي در تيم بانك سرمايه با من هستند و به خوبي آنها را مي‌شناسم. ساير بازيكنان واليبال ايران را هم مي‌شناسم. اصلاً چنين فضايي در واليبال ايران نيست.»
  
مربي را قرباني نكنيد
برخلاف منتقدان پرشمار كواچ، مصطفي كارخانه معتقد است سرمربي همه تلاشش را براي موفقيت ايران انجام مي‌دهد: «نمي‌دانم چرا برخي تقصير‌ها را فقط گردن مربي مي‌اندازند. در بازي با استراليا مگر كواچ چكار مي‌توانست انجام دهد كه نكرد. واقعاً استراليا بهتر از ايران سرويس زد و پاسور اين تيم يك روز استثنايي را پشت سر گذاشت. تيم ايران هم جنگندگي و شادابي هميشگي را نداشت. بعد از اينكه چند بازي باختيم بازيكنان نتوانستند به شرايط معمولي برگردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار