کد خبر: 741178
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
توليد مجموعه مستندي درباره وضعيت اقتصادي پيش رو
پس از توافق هسته‌اي اين فضاي رواني شكل گرفت كه شرايط اقتصادي كشورمان در مرحله‌اي از دگرگوني قرار گرفته است
هادي عسگري
پس از توافق هسته‌اي اين فضاي رواني شكل گرفت كه شرايط اقتصادي كشورمان در مرحله‌اي از دگرگوني قرار گرفته است. از اين رو مستندسازان جوان كشورمان در مركز سفير فيلم، مرور بخشي از تاريخ اقتصاد ايران را براي دريافت بهتر تجربيات و عدم تكرار اشتباهات گذشته در دستور كار خود قرار دادند. هم‌اكنون قسمت نخست از مجموعه مستند سه‌گانه «روزگار نوكيسگي» به روايت مجيد فضائلي منتشر شده است.
         
مجموعه سه قسمتي «روزگار نوكيسگي» با نگاهي به وقايع تاريخ اقتصادي معاصر، سعي در شناسايي هرچه بهتر رفتارهاي غلط اقتصادي در گذشته و نمايش آن در قالب تصوير دارد. قسمت نخست اين مستند با موضوع فروش مديريت نشده نفت در دوران پهلوي و حاصل پژوهش ميز اقتصادي سفيرفيلم ديروز منتشر شد. مجيد فضائلي، نويسنده و كارگردان اين اثر در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره ايده اوليه شكل‌گيري مستند مي‌گويد: «روزگار نوكيسگي» پس از توافق هسته‌اي شكل گرفت كه مي‌شد حدس زد ايران و غرب به توافقي دست يافته‌اند. در حالي كه در فضاي كارشناسي حوزه اقتصاد خوشبيني زيادي وجود داشت.

   شباهت دوران‌هاي تاريخي دستاويز مستند
فضائلي مي‌افزايد: ما به دنبال اين بوديم كه تصويري از چيزي كه در ادبيات رسانه‌اي به اقتصاد پساتوافق و پساتحريم مرسوم است، نمايش دهيم. يك ايده اين بود كه برويم يك مرور تاريخي كنيم و شرايط مشابهي كه در دل تاريخ وجود دارد را پيدا كنيم و بررسي كنيم. اگر خوب بود، تكرار كنيم و اگر بد بود، ديگر تكرار نكنيم.
اين كارگردان خاطرنشان مي‌كند: با بررسي دريافتيم در دو، سه حوزه شباهت زيادي وجود دارد. به عنوان مثال قرار است بعد از برداشت تحريم‌ها فروش نفت ايران آسان‌تر و بيشتر شود. سهم ما در بازار جهاني زياد شود و پول نفت راحت‌تر به دستمان برسد. فضائلي مي‌گويد: ما تجربه چنين اتفاقي را در اواخر دهه ۴۰ و اوايل ۵۰ داشته‌ايم؛ يعني فروش نفت ايران بالا رفته بود و ايران راحت پول نفت را مي‌توانست خرج كند. از اين بابت اين دو برهه تاريخي بسيار شبيه هم بودند.
كارگردان مستند «دوران نوكيسگي» مي‌افزايد: مورد ديگري كه در دوران پساتحريم خيلي مطرح است، ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران است. ما در دهه 50 نيز چنين تجربه‌اي داشتيم؛ اينكه سرمايه‌هاي خارجي كجا رفت و چه اتفاقي افتاد! اين دو مورد براي ما موردي تاريخي است كه قصد داريم در اين اثر آن را روايت كنيم. وي تأكيد مي‌كند: هردوي اينها نشان مي‌دهد بدون مديريت كردن اتفاقي نخواهد افتاد؛ نه ورود سرمايه‌گذار خارجي و نه فروش نفت به خودي خود به اقتصاد كمك نمي‌كند. تجربه تاريخي ما دقيقاً برعكس اين بوده است و تورم‌هاي نجومي و آسيب‌هاي جدي را سبب شده‌اند كه تجربه است. فضائلي كه خود دانشجوي حوزه اقتصاد است، معتقد است: حرفي كه در آن دوره مهم است و الان به درد ما مي‌خورد اين است كه حواسمان باشد هيچ‌كدامشان بدون مديريت كردن خود به خود مفيد نيست.

   واردات خاك گربه!
اين كارگردان درباره مراحل توليد فيلم «روزگار نوكيسگي» مي‌گويد: ما پس از رسيدن به پژوهش كافي در تاريخ اقتصاد ايران، فرآيند ساخت كار را آغاز كرديم و روزي كه توافق وين انجام شد و مشخص شد اين اتفاق رخ داده است، براي ما نيز مسجل شد كه اين مسئله تاريخي را بررسي كنيم. وي مي‌افزايد: اين دو روايت تاريخي را در قسمت‌هاي يك و دو توليد كرديم و قسمت سوم نيز به گونه‌اي است كه ما اشتباهاتي كه در گذشته اقتصاد ايران بوده را يادآوري كرديم. مثلاً جايي نبايد هزينه مي‌كرديم و كرديم و آسيب ديديم. اين مستندساز با اشاره به هزينه‌هاي بي‌موردي كه در سال‌هاي اخير انجام شده، مي‌گويد: به طور مثال ما در سال ۹۳ دو ميليون دلار واردات خاك گربه داشتيم كه براي بازي گربه استفاده مي‌شود.
فضائلي در ادامه مي‌گويد: يا در حوزه‌هايي سرمايه‌گذاري كرديم كه بازده‌اي براي ما نداشت. مثلاً كارخانه‌اي تأسيس كرديم و تجهيزات خريده شده و همه چيز مهيا بوده است، اما به دليل مشكلاتي كوچك اين كارخانه امروز فعاليتي نمي‌كند يا واردات مانع كار آن شده است. در قسمت سوم به چنين موضوعاتي مي‌پردازيم. اينكه مهم‌تر از مذاكرات و توافق، اتفاقاتي وجود دارد كه بايد بررسي دقيق شود.
كارگردان سه‌گانه «روزگار نوكيسگي» تصريح مي‌كند: در هر سه قسمت اشاره مشخص به مذاكرات و تصوير از آينده داريم، اما تحليلي كه ارائه مي‌كنيم از روي دولت فعلي نيست و قرار است كه از فضاي تاريخي بهره ببريم. در كل بازخواني تاريخي اولويت مهمي است. تاريخ آن هم لزوماً مربوط به قبل از انقلاب نيست و در همين چند سال گذشته هم موضوعاتي داشتيم كه بايد بررسي شود. معتقديم تاريخ بايد مرور شود و نقاط ضعف و قوت مشخص شود. وي درباره عوامل توليد مجموعه مستند «روزگار نوكيسگي» مي‌گويد: كارگردان كار بنده هستم. كار را بنده با كمك آقاي عبدالرضا مهري نوشته‌ايم. الان قسمت اول آن نهايي و منتشر شده است؛ قسمت دوم به پايان نزديك شده و قسمت سوم نيز در فضاي توليد است.
فضائلي در پايان تأكيد كرد: قالب هر سه كار تركيبي از تصاوير آرشيوي و موشن گرافيك است. مدت هر سه كار كوتاه است و عمدتاً هم هدف‌گذاري اوليه براي مخاطبين رسانه‌هاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي است. اما اگر شرايطش باشد مي‌توان در قالب يك اثر سه اپيزودي در صداوسيما پخش كرد. اما طراحي اوليه كار براي شبكه‌هاي اجتماعي است پس مجبور بوديم كه حجم كار را كم كنيم. مثلاً قسمت اول اين اثر كه ما در ۶ دقيقه آن را تهيه كرديم، مي‌توانستيم سه برابر اين زمان بسازيم ولي چون مخاطب‌هاي شبكه اجتماعي بودند ما كار را كوتاه كرديم و اين چيزي است كه داريم مي‌بينيم. علاقه‌مندان مي‌توانند قسمت اول از سه گانه «روزگار نوكيسگي» را از سفير فيلم تهيه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار