کد خبر: 737375
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
پوتين: مي‌خواهيم ائتلاف بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي ايجاد كنيم
مسكو كه اين روزها ابتكار عمل ديپلماتيك براي حل بحران سوريه را به دست گرفته و تلاش مي‌كند با احتياط ابتكار عمل نظامي جهت مقابله با تروريسم در آن كشور را نيز به دست بگيرد، به همين دليل ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه با اشاره به اينكه هنوز زود است درباره اقدام نظامي كشورش عليه تروريسم بحث شود تأكيد كرد مسكو گزينه‌هاي مختلف را در نظر گرفته است.
محمد بابایی
مسكو كه اين روزها ابتكار عمل ديپلماتيك براي حل بحران سوريه را به دست گرفته و تلاش مي‌كند با احتياط ابتكار عمل نظامي جهت مقابله با تروريسم در آن كشور را نيز به دست بگيرد، به همين دليل ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه با اشاره به اينكه هنوز زود است درباره اقدام نظامي كشورش عليه تروريسم بحث شود تأكيد كرد مسكو گزينه‌هاي مختلف را در نظر گرفته است.
در طول دو هفته گذشته مسكو كانون رفت و آمدهاي مقامات سياسي و امنيتي كشورهاي خاورميانه بود. مهم‌ترين محور اين ديدارها بحران سوريه و مبارزه با تروريسم بوده است. تحليلگران معتقدند روسيه تلاش مي‌كند از طريق نزديك كردن حاميان مخالفان و متحدان دمشق به ويژه ايران و عربستان زمينه را براي حل بحران سوريه فراهم آورد. رسانه‌هاي روسيه حضور قابل توجه سران عربي از جمله عبدالفتاح السيسي رئيس‌جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن، محمد بن زايد آل‌نهيان و وليعهد امارات در مسكو را اينگونه تفسير كردند كه «پوتين در حال تبديل كردن روسيه به عنوان يك بازيگر مركزي در امور خاورميانه است و به ويژه طرح‌جديدي براي سوريه تدارك ديده است.» به نظر مي‌رسد مهم‌ترين برنامه مسكو در اولويت قرار دادن مبارزه با تروريسم از طريق تشكيل ائتلافي از كشورهاي منطقه است؛ مسئله‌اي كه رئيس‌جمهور اين كشور روز گذشته بار ديگر خواستار آن شد. ولاديمير پوتين روز جمعه در حاشيه نشست مجمع اقتصادي شرق به خبرنگاران گفت: «ما واقعاً مي‌خواهيم چنين ائتلاف بين‌المللي را براي مبارزه با تروريسم و افراط گرايي ايجاد كنيم و در اين راستا با شركاي امريكايي خود رايزني‌هايي كرده‌ايم- من شخصاً با اوباما درباره اين موضوع گفت‌وگو كرده‌ام.» اين درخواست پوتين در حالي است كه امريكايي‌ها پيش از اين ائتلافي از كشورهاي منطقه براي مبارزه با داعش در عراق و سوريه ايجاد كرده است اما اين ائتلاف به دليل سياست‌هاي دوگانه خود علناً مشروعيت خود را از دست داده است، به همين دليل پوتين به شدت از حملات هوايي امريكا عليه داعش انتقاد كرد و آن را ناكارآمد خواند. رئيس‌جمهوري روسيه گفت: تاكنون اثربخشي اينگونه حملات هوايي بسيار اندك بوده است.
   
واكنش احتياطي
رئيس‌جمهور روسيه روز جمعه همچنين افزود: « ما هر احتمالي را در نظر مي‌گيريم، اما در حال حاضر هنوز موضوع مشاركت روسيه در عمليات نظامي عليه داعش در دستور كار ما قرار ندارد.» به نظر مي‌رسد اين اظهارات پوتين واكنشي احتياطي به گزارش‌هايي بود كه اخيرا در بعضي محافل صهيونيستي مبني بر اينكه روسيه نقش مستقيم نظامي خود عليه داعش در سوريه را افزايش داده است، مطرح شده بود. به موجب اين گزارش ها، روسيه تجهيزات لازم براي اجراي اين حملات را به سوريه منتقل كرده است.
كاخ سفيد روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه با دقت گزارش‌هايي مبني بر اينكه روسيه در حال اجراي عمليات‌هاي نظامي در سوريه است، نظارت مي‌كنيم. واشنگتن با هشدار نسبت به چنين اقداماتي گفته است كه اگر اين اقدام ثابت شود، مي‌تواند بي‌ثبات كننده و ناكارآمد باشد. اما پوتين با اشاره به اينكه «هنوز وقت آن نرسيده است كه بگوييم براي اين اقدام [مبارزه مستقيم با داعش] آماده‌ايم» تأكيد كرد: «اما هم اكنون از سوريه جدي‌تر از قبل حمايت مي‌كنيم و كمك‌هاي تجهيزاتي و آموزشي بيشتري در اختيار آنها قرار مي‌دهيم.» ولاديمير پوتين همچنين گفت كه ارسال تجهيزات نظامي به سوريه در واقع اجراي كامل قرارداد‌هاي نظامي‌اي بوده است كه مربوط به پنج تا هفت سال گذشته مي‌شود. در همين حال روز جمعه گزارش شد كه دو كشتي جنگي روسيه روز پنج شنبه از تنگه بسفر عبور كرده و عازم بندر طرطوس سوريه هستند. تحليلگران معتقدند كه روسيه گام به گام و با احتياط به دنبال تشكيل ائتلافي جديد براي مبارزه با تروريسم است كه در آن غرب نقش كمرنگي دارد، به همين دليل رئيس‌جمهور روسيه تصريح كرد، مسكو گام‌هايي براي ايجاد يك ائتلاف بين‌المللي ضدتروريسم برداشته است و نتايج اوليه اين تلاش‌ها نشان مي‌دهد به طور كلي ايجاد چنين ائتلافي امكانپذير است.
   
اسد قدرت را تقسيم مي‌كند
يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پوتين براي ترغيب كشورهاي حامي مخالفان سوريه جهت تشكيل ائتلافي عليه تروريسم سرنوشت بشار اسد است. عربستان سعودي و غربي‌ها اصرار دارند كه اسد نبايد هيچ نقشي در آينده سوريه داشته باشد اما به نظر مي‌رسد روسيه به دنبال راه ميانه‌اي است كه بر اساس آن قدرت بين طرف‌هاي مختلف سوري تقسيم شود. پوتين در صحبت‌هاي روز جمعه خود تأكيد كرد كه بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه آماده است تا انتخابات پارلماني زودهنگام برگزار كند و قدرت را با اپوزيسيون «سالم» تقسيم كند. وي افزود: ما با شركاي خودمان در سوريه همكاري مي‌كنيم. به صورت كلي، تلاش‌ها براي مبارزه با تروريسم بايد با يكسري روندهاي سياسي در خود سوريه همراه شود. رئيس‌جمهوري سوريه با اين مسئله موافق است كه انتخابات زودهنگام پارلماني برگزار شود و تماس‌هايي با اپوزيسيون سالم وجود داشته باشد و آنها هم به دولت بيايند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار