کد خبر: 737173
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
با حمايت سي و چهارمين سناتور از برجام و تضمين شدن وتوي اوباما
سي و چهارمين سناتور امريكايي هم از توافق 1+5 با ايران حمايت كرد و به اين ترتيب، رئيس‌جمهور امريكا تعداد رأي لازم را براي تأييد اين توافق در كنگره امريكا، البته با استفاده از قدرت وتوي خود به دست آورد. وزير امور خارجه امريكا كه همزمان با قطعي شدن تأييد برجام سخنراني مي‌كرد، گفته كه نمي‌تواند با اطمينان پيش‌بيني كند در صورت رد توافق از سوي كنگره، ايران چه واكنشي نشان خواهد داد.
درست در ساعت و دقايقي كه جان كري وزير خارجه امريكا در حال سخنراني حمايتي از برجام در مركز ملي قانون اساسي در فيلادلفيا بود، باربارا ميكولسكي، به عنوان سي و چهارمين سناتور امريكايي حمايت خود را از توافق هسته‌اي 1+5 با ايران اعلام كرد. با اين رأي، باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا قادر خواهد بود با حق وتوي خود از سد رأي منفي احتمالي جمهوريخواهان به توافق بگذرد. اعلام اين خبر به قدري براي دولت اوباما مهم بود كه كري در سخنراني خودش در فيلادلفيا نيز به آن اشاره كرد: «‌اوباما حمايت كافي را براي گذراندن توافق هسته‌اي در كنگره به دست آورد.» پيش تر، سه‌شنبه شب هم دو سناتور دموكرات ديگر حمايت خود را از توافق هسته‌اي قدرت‌هاي بزرگ و ايران اعلام كرده بودند. جان كري، وزير امور خارجه امريكا معتقد است كه اگر توافق رد شود، ايران قطعاً بدون محدوديت شروع به توسعه برنامه‌اش مي‌كند، چراكه توافقي نيست كه محدوديتي اعمال كند. كري كه در مركز ملي قانون اساسي در فيلادلفيا سخنراني مي‌كرد، گفته كه نمي‌تواند با اطمينان پيش بيني كند در صورت رد توافق از سوي كنگره، ايران چه واكنشي نشان خواهد داد. او معتقد است كه اگر امريكا با ايران توافق نمي‌كرد، «تحريم عليه ايران ره به جايي نمي‌برد و سنگين‌ترين تحريم‌ها نيز مانع از پيشرفت فناوري اتمي در ايران نشده است.» كري مي‌گويد كه ما با ايراني روبه‌رو بوديم كه توانسته بود اورانيوم را غني‌سازي كند: «تا پيش از دولت باراك اوباما، امريكا نه فقط نتوانسته بود پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كند، بلكه حتي نتوانسته بود آن را كند كند.» كري معتقد است: «در نبود توافق، زمان گريز ايران حدود دو ماه بود، اما اين توافق آن را براي دست‌كم يك دهه، شش برابر مي‌كند، يعني حدود يك سال.»وزير خارجه اوباما گفت: «‌منطقي نيست كه به خاطر چيزي كه ممكن است، و البته تضميني هم نيست كه 15 سال ديگر اتفاق بيفتد، كل توافق را رد كنيم.» كري همچنين گفته كه تحريم‌ها فقط براي ايران هزينه نداشته بلكه براي امريكا نيز هزينه داشته است: «‌دوستان، تحريم تنها يك طرف را آزار نمي‌دهد، بلكه براي طرف ديگر نيز هزينه دارد.» به گفته كري، اين موافقتنامه مي‌تواند امريكا، اسرائيل و كشورهاي خليج فارس را امن‌تر سازد. وزير امور خارجه امريكا تأكيد كرد كه حتي سخت‌ترين محدوديت‌ها هم ضد ايران نتوانست جلوي پيشرفت برنامه هسته‌اي اين كشور را بگيرد: «‌تهديدات و تحريم‌ها نتوانست برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كند و تحريم‌ها به تنهايي براي متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران كافي نبوده است و بايد وارد مذاكره با ايران مي‌شديم.» كري گفت: «‌شنيدم كه گفتند بايد از تحريم‌ها استفاده كنيم و به ايران بگوييم بين اقتصاد و بمب يكي را انتخاب كند. اين ايده هيچ مبنايي در واقعيت ندارد.» كري همچنين گفته كه حمايت ايران از تروريسم و اقدامات ثبات‌زداي اين كشور، بر اساس برداشت سران آن از امنيت ملي است و امريكا انتظار ندارد كه به زودي تغيير كند.

2 برابر كل دنيا به اسرائيل كمك كرده‌ايم
بخش مهمي از سخنراني كري مربوط مي‌شود به آثار برجام براي رژيم صهيونيستي. كري مي‌گويد كه از سال ٢٠٠٩ تا حالا حدود ٢٠ ميليارد دلار كمك مالي نظامى به اسرائيل داده‌ايم، دو برابر كل كمك‌مان به بقيه جهان. جان كري گفت: در همه سال‌هاي حضورم در مجلس سنا و هم اكنون كه وزير امور خارجه هستم همواره از منافع اسرائيل دفاع كرده و مي‌كنم و معتقدم اين توافق بهترين و كامل‌ترين راه براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي است. وزير خارجه امريكا با اشاره به سرمايه‌گذاري 3ميليارد دلاري امريكا در سيستم سپر موشكي گنبد آهنين رژيم صهيونيستي، گفت: واشنگتن تا آخر كنار اسرائيل ايستاده و از اسرائيل نه تنها در برابر ايران، بلكه در برابر همه گروه‌هاي تروريستي از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامي دفاع خواهد كرد.

ايران كشور در آستانه هسته‌اي است

جان كري وزير خارجه امريكا در برنامه «مورنينگ‌جو» شبكه «ام‌اس‌ان‌بي‌سي» نيز در خصوص توافق هسته‌اي در كنگره هشدار داد و گفت چنين اقدامي به اثبات بي‌اعتمادي ايران به غرب و همچنين فروپاشي تحريم‌ها منجر مي‌شود. كري در مورد سرنوشت پول‌هاي آزادشده ايران، گفت: «اگر توافق نباشد، پول‌ها ي بلوكه‌شده همين حالا به اين كشور سرازير مي‌شوند. كشورهايي هستند كه بي‌صبرانه منتظر تجارت (با ايران) هستند.» كري به انتقادات مطرح‌شده در مورد آزادسازي دارايي‌هاي ايران هم اشاره كرد و گفت: «اينكه گفته مي‌شود قرار است صدها ميليون دلار پول آزاد شود، دقيق نيست. اين مبلغ نهايتاً 55 ميليون دلار است. ضمناً اين پول ما نيست، پول خودشان است. اين پول‌ها (حتي) در بانك‌هاي امريكا هم نگهداري نمي‌شوند. به همين خاطر هم هست كه پول‌ها (به ايران) سرازير خواهند شد و كشورها شروع به تجارت خواهند كرد و آن وقت است كه تحريم‌ها از هم خواهد پاشيد.»
كري با بيان اينكه پيش از آغاز مذاكرات، ايران به چرخه سوخت مسلط شده بود، 2 هزار كيلوگرم اورانيوم غني‌شده و 20 هزار سانتريفيوژ داشت، گفت: «ايران حالا هم يك كشور در آستانه هسته‌اي است و اين نگراني كه از سوي مخالفان توافق اعلام مي‌شود، اينكه گفته مي‌شود، «آه، خداي من، اين توافق به آنها اجازه مي‌دهد ظرف 15 سال به يك كشور در آستانه هسته‌اي بدل شوند، كاملاً نابجاست. به اين خاطر كه آنها همين حالا در آستانه قرار دارند.»
كري تأكيد كرد كه در نبود توافق هسته‌اي، در خاورميانه رقابت تسليحاتي شكل مي‌گيرد، اما در صورت اجراي توافق، ديگر كشورها از تلاش براي ساخت بمب خود، بازداشته مي‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار