کد خبر: 737169
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
در مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر آييني و سنتي مطرح شد
مدير كل اداره هنرهاي نمايشي در مراسم اختتاميه جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي آرزو كرد كه فهرست تماشاخانه‌هاي تئاتر كشور از سال 95 مانند همه كشورهاي متمدن دنيا در راهنماي گردشگري مسافران قرار بگيرد.
سپيده آماده
مدير كل اداره هنرهاي نمايشي در مراسم اختتاميه جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي آرزو كرد كه فهرست تماشاخانه‌هاي تئاتر كشور از سال 95 مانند همه كشورهاي متمدن دنيا در راهنماي گردشگري مسافران قرار بگيرد.
به گزارش «جوان»، مهدي شفيعي‌ در اين مراسم كه شامگاه سه‌شنبه در سالن اصلي تئاتر شهر برگزار شد، با اشاره به لزوم حمايت دولت از هنر نمايش اظهار كرد: گسترش تئاتر بدون حمايت‌هاي دولتي ميسر نخواهد بود، حمايتي كه اجراي صحيح آن مي‌تواند به ارتقاي جايگاه اقتصاد تئاتر و هنرمندان آن بينجامد.
نمايشنامه «سندباد به روايت شبانه‌هاي شهرزاد» نوشته صحرا رمضانيان، «مرواريد» نوشته عزت‌اله مهرآوران، «حكايت زني بي‌نام و نشان» نوشته عسل عصري ملكي، «هنبوري» نوشته رحيم رشيدي تبار، «بحران ازدواج» نوشته سيدعظيم موسوي و «عروسي ميرزا آقا هاشم» نوشته رضا عاشوري برگزيدگان بخش نمايشنامه‌نويسي بودند. در ادامه مراسم علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني با اشاره به لزوم اجراي عموم آثار جشنواره آييني و سنتي گفت: اميدوارم نمايش‌هاي آييني نيز جاي خود را پيدا كند، چون اين گونه‌ نمايشي براي ما حكم مباحث هويتي را دارد.
يكي از بخش‌هاي ويژه آيين اختتاميه هفدهمين دوره جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي به جز اهداي جايزه برگزيدگان بخش نمايشنامه‌نويسي كه اسامي آنها پيش از اين اعلام شده بود‌، برپايي بزرگداشتي براي سه نفر از پيشكسوتان اين حوزه بود. به اين ترتيب با حضور علي مرادخاني، داود فتحعلي بيگي‌، هادي مرزبان‌، اصغر همت‌ و حسين مسافر آستانه‌ از حسين مداح نيا‌ (پيشكسوت مداح خواني و شمايل‌گردان از شيروان)، عباس جليني (پيشكسوت تعزيه از سبزوار) و داوود داداشي (پيشكسوت سياه بازي از تهران) تجليل شد.
يكي ديگر از بخش‌هاي ويژه اختتاميه هفدهمين دوره جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي تقدير از سه پيشكسوت حوزه تئاتر توسط مؤسسه پيشكسوتان هنرمند بود كه در آن از عزت‌الله مهرآوران و ملكه رنجبر و داوود فتحعلي بيگي تقدير شد.
فتحعلي بيگي، دبير جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي در ادامه مراسم با بيان اينكه اولين دوره جشنواره آييني و سنتي در سال 68، تنها با 11 نمايش برگزار شد، تأكيد كرد: از دوره دوم مجلس تعزيه، از دوره پنجم نقالي و از دوره نهم خيمه‌شب‌بازي به جشنواره افزوده و سپس جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شد. وي در ادامه با اشاره به برگزاري قسمتي از جشنواره امسال در كاشان گفت: اميدوارم در دوره‌هاي بعدي بتوانيم جشنواره را به صورت همزمان در ديگر شهرها هم برگزار كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار