کد خبر: 737165
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
اعتراض‌ها به نحوه پذيرايي از يك كارتن خواب در شبكه خبر
اقدام غيراخلاقي شبكه خبر در حاشيه دعوت از يك مرد كارتن‌خواب و پذيرايي نكردن از وي به عنوان مهمان برنامه روز گذشته با اعتراض و واكنش‌هاي زيادي در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي همراه شد.
حامد مظفري
اقدام عجيب و غيراخلاقي شبكه خبر در حاشيه دعوت از يك مرد كارتن‌خواب و پذيرايي نكردن از وي به عنوان مهمان برنامه روز گذشته با اعتراض و واكنش‌هاي زيادي در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي همراه شد.
حضور يك معتاد خيابان خواب در يكي از برنامه‌هاي گفت‌وگومحور شبكه خبر براي ارائه تصويري دقيق از آنچه اعتياد بر سر زندگي شخصي و اجتماعي آدمي مي‌آورد، به اندازه كافي اثرگذار بود. اينكه رسانه ملي كوشيده بعد از مدت‌ها كه چنين برنامه‌هايي را با حضور يك مجري و يك كارشناس و به شيوه اندرزگويي پيش مي‌برد، برنامه‌اي را با حضور تيپي كه مدام درباره‌اش در تلويزيون حرف زده مي‌شود اما خودش غايب بوده روي آنتن بفرستد البته كه جاي تقدير دارد.
اما ساعاتي بعد از روي آنتن رفتن اين برنامه و انتشار تصويري از آن در شبكه‌هاي اجتماعي بود كه به شدت هدف گردانندگان چنين برنامه‌اي زير سؤال رفت. در اين تصوير، مجري و كارشناس برنامه در حال صرف نوشيدني‌هايي بودند كه براي پذيرايي در اختيارشان قرار داده شده بود اما مهمان برنامه كه همان معتاد بخت‌برگشته بود، هاج و واج تماشاچي اين پذيرايي بود بدون اينكه حتي او را به جرعه‌اي آب مهمان كنند!
بازتاب اين حركت زشت و ناشايست در شبكه‌هاي اجتماعي كه اين روزها به رسانه‌هايي پرمخاطب بدل شده‌اند، آن قدر زياد بود كه هر چه بگوييم كم است. اغلب شهروندان و حتي آنها كه همچنان اين رسانه را به عنوان اولويت اصلي خويش براي سرگرم شدن قرار داده‌اند، از اين ناراحت بودند كه چرا رسانه‌اي كه نام ملي بر خود نهاده است و مدام درباره اهميت مساوات و مقابله با بي‌عدالتي از تريبون‌هاي مختلف آن سخن گفته مي‌شود، اين‌چنين در حق يك معتاد بخت برگشته بي‌انصافي كرده است.
با واكاوي بخشي از اين واكنش‌ها در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي با نظرات جالبي برخورد كرديم.
يكي از شهروندان كه خود را فارغ التحصيل جامعه‌شناسي معرفي كرده بود در گروهي اجتماعي با اشاره به اينكه اين رفتارهاست كه باعث مي‌شود مخاطبان روزبه‌روز از رسانه ملي دلزده‌تر شوند، نوشته است: نمي‌دانم چرا حتي طبيعي‌ترين اصول انساني هم در اين برنامه ناديده گرفته شد. مگر نه اينكه ما فارغ از اينكه مسلمانيم، انسانيم.
آيا انسانيت حكم مي‌كرد كه يك بنده خدا- حتي اگر گناهكار هم باشد كه اين طور نيست- اين گونه در برابر دوربين‌ها خجالت‌زده شود. انصافاً چه بر سر ما آمده است كه حتي تندترين رفتارها نسبت به همنوع را نيز طبيعي قلمداد مي‌كنيم و از آن سو مدام ژست عدالت‌طلبانه گرفته و درباره بي‌عدالتي صورت گرفته در قبال مثلاً خرچنگ‌ها و يوزپلنگان حرف مي‌زنيم.
يكي ديگر از مخاطبان در يك گروه اجتماعي ديگر با اشاره به اينكه در رسانه ملي مدام درباره اين گفته مي‌شود كه معتادان بيمارند و نه مجرم نوشته است: نمي‌دانم اين مجري شبكه خبر كه به راحتي و بي‌توجه به چشمان پر از نياز اين معتاد در حال صرف نوشيدني بود از اين مسئله كه سياستگذاران رسانه ملي همواره از توجه به معتادان به عنوان بيمار حرف مي‌زنند، خبر داشته يا نه؟ اگر خبر نداشته است قطعاً صلاحيت اجراي برنامه‌اي با محوريت اعتياد را ندارد. در اين بين شايد اثرگذارترين كامنت از جانب مخاطبي بود كه نوشته بود: اينكه رسانه ملي به شدت با تبعيض‌نژادي در سراسر دنيا مخالف است و همواره سعي مي‌كند اخبار مربوط به اين تبعيض‌ها را در رأس بخش‌هاي خبري مختلف خود قرار دهد، اقدامي پسنديده است اما آيا شبكه‌اي در رسانه ملي هم هست كه تبعيض صورت گرفته در حق اين مهمان را رسانه‌اي كند.
گشتي كوتاه در شبكه‌هاي اجتماعي شما را مواجه مي‌كند با نظرات فراواني از اين دست كه اغلب در يك نكته كه آن هم بي‌حرمتي به مهمان يك برنامه تلويزيوني است، تأكيد داشتند و البته كه همين دورويي‌هاي شكل گرفته در برخي برنامه‌هاي رسانه ملي است كه باعث مي‌شود مخاطبان از آن روي  برگردانند و اثرگذاري رسانه ملي كم و كمتر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار