کد خبر: 737142
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
پيروزي بزرگ مقاومت و ارتش سوريه در شمال غربي دمشق
رزمندگان جنبش مقاومت اسلامي لبنان سرانجام پس از دو ماه كنترل كامل شهر استراتژيك زبداني را به دست گرفتند؛ تحولي كه تحليلگران معتقدند از اهميت استراتژيكي زيادي برخوردار است و منجر به خنثي شدن يكي از طرح‌هاي خطرناك صهيونيست‌ها عليه سوريه مي‌شود.
محمد بابایی
رزمندگان جنبش مقاومت اسلامي لبنان سرانجام پس از دو ماه كنترل كامل شهر استراتژيك زبداني را به دست گرفتند؛ تحولي كه تحليلگران معتقدند از اهميت استراتژيكي زيادي برخوردار است و منجر به خنثي شدن يكي از طرح‌هاي خطرناك صهيونيست‌ها عليه سوريه مي‌شود.
سه‌شنبه شب واحدهاي ارتش سوريه و رزمندگان جنبش مقاومت اسلامي لبنان به آخرين خطوط دفاعي تروريست‌ها در منطقه بلد واقع در مركز زبداني نفوذ كردند. در پي اين عمليات عده‌اي از شبه‌نظاميان وابسته به گروه‌حركت احرار الشام و ارتش آزاد سوريه سلاح‌هاي خود را بر زمين گذاشته و تسليم شدند. باوجود اين ارتش سوريه و حزب‌الله لبنان تا عصر روز چهارشنبه به صورت رسمي خبر آزادسازي زبداني را اعلام نكردند اما اخبار منتشر شده از زبداني حاكي از تسلط كامل نيروهاي مقاومت بر زبداني بود. پايگاه خبري المصدرنيوز به نقل از يك منبع نظامي از ارتش سوريه گزارش داد كه اخبار آزادسازي زبداني قبل از موعد مقرر توسط سربازان حاضر در زبداني اعلام شده است. اين منبع افزوده است كه شبه‌نظاميان تكفيري هنوز بخش كوچكي از منطقه البلد را در كنترل خود دارند. در همين حال، فارس گزارش داد كه تعدادي از عناصر تروريستي «احرار الشام» و «جبهه النصره» باقي مانده در شهر از جنوب شهر به سمت منطقه مضايا عقب‌نشيني كردند. بر اساس اين گزارش، ‌نيروهاي متخصص حزب الله و ارتش سوريه در حال پاكسازي و خنثي‌سازي بمب‌هاي كار گذاشته شده در خانه‌ها و خيابان‌ها در شهر زبداني هستند. نيروهاي مقاومت اوايل تير ماه اين شهر را به محاصره خود درآوردند. حزب‌الله قبل از شروع عمليات تمام عيار براي بازپس‌گيري زبداني تلاش كرد شورشيان را از طريق مذاكره مجبور به خروج از اين شهر بكند اما اين مذاكرات با شكست مواجه شد و پس از عمليات آزادسازي زبداني شروع شد.
   
اهميت زبداني
شهر زبداني در شمال غربي پايتخت سوريه از اهميت استراتژيكي دارد و تسلط نيروهاي مقاومت بر اين شهر تأثيرات بزرگي بر تحولات امنيتي جنوب شرقي سوريه، مناطق مرزي لبنان و همچنين شمال سرزمين‌هاي اشغالي خواهد داشت. اين شهر يكي از مهم‌ترين ورودي‌هاي سلاح و افراد مسلح از لبنان به مناطق قلمون محسوب مي‌شود و همچنين گروه‌هاي تروريستي با استفاده از شرايط جغرافيايي زبداني كه كنترل كامل بر آن سخت است بر مناطق مختلف قلمون نفوذ مي‌كنند. از سوي ديگر، گذرگاه مرزي زبداني به دليل نزديكي به نبطيه- يكي از مراكز اصلي حزب‌الله در لبنان- زماني به عنوان مسير كمك‌رساني مورد استفاده قرار مي‌گرفت. علاوه بر اين، تسلط نيروهاي مقاومت بر شهر زبداني كه بخش جنوبي آن تنها ٣٠ كيلومتر با خط آتش بس تعيين شده توسط سازمان ملل در بلندي‌هاي جولان فاصله دارد، مي‌تواند تأثيرات مهمي در تقابل آتي حزب الله با رژيم صهيونيستي داشته باشد، به همين دليل تحليلگران بخشي از اهداف احتمالي جنبش مقاومت اسلامي لبنان را پيشروي به سمت مزارع شبعا واقع در نزديكي استان قنيطره سوريه عنوان كرده‌اند. عمر معربوني افسر ارشد ارتش سوريه كه از آكادمي نظامي شوروي سابق فارغ التحصيل شده درباره اهميت زبداني به فارس گفت: با اين پيروزي ما در برابر يك نقطه عطفي قرار مي‌گيريم كه تأثيرات خود را بر كل جغرافياي سوريه خواهد گذاشت. به اين معني كه با آزاد‌سازي زبداني ما در برابر يك تحول استراتژيك به نام سقوط اثرات طرح ارتباط بين كوه‌هاي القلمون با جبل حرمون در مرزهاي فلسطين اشغالي قرار مي‌گيريم. پيشتر نيز«حسن الحسن» كارشناس امور نظامي به العالم گفته بود: «همه مي‌دانند كه زبداني از نظر موقعيت جغرافيايي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است زيرا به مثابه دروازه ورود به قلمون و آزاد راه دمشق – بيروت و از آنجا به دامنه‌هاي جبل الشيخ و سپس قنيطره محسوب مي‌شود. به عبارت ديگر رژيم صهيونيستي براي تأسيس به اصطلاح ديوار خوب، به اين منطقه چشم داشت.»
  
نجات فوعه و كفريا هدف بعدي مقاومت
با قطعي شدن شكست تروريست‌ها در زبداني همتايان آنها در استان ادلب تلاش كردند با تشديد حملات خود عليه دو روستاي شيعه‌نشين در اين استان از فشار نيروي مقاومت بر تروريست‌ها در زبداني بكاهند و حتي در مقطعي با آتش بس در زبداني موافقت كردند. به همين دليل خبر آزادسازي زبداني نگراني از تشديد حملات در فوعه و كفريا را افزايش داده است.
اين دو روستا نزديك به پنج ماه است كه در محاصره تروريست‌هاي تكفيري قرار دارد. منابع رسانه‌اي از تلاش نيروهاي مقاومت براي شكست محاصره اين دو روستا پس از آزادسازي زبداني خبر دادند. خبرگزاري فارس از گزينه «الوعر» براي نجات ساكنان اين دو شهر نام برد. بر اساس اين گزارش، اهميت گزينه «الوعر» براي نجات مردم محاصره شده الفوعه و كفريا از اين جهت است كه خانواده‌ها و همرزمان تروريست‌هايي كه عليه مردم الفوعه و كفريا در استان ادلب جنايت مي‌كنند، در اين شهر (استان حمص) مستقر هستند و به نظر مي‌رسد شهر الوعر مي‌تواند اهرم فشاري باشد تا رهبران تروريست‌ها در تصميم خود مبني بر قتل عام زنان و كودكان و خانواده‌هاي شيعيان الفوعه و كفريا تجديد نظر كنند. بر اساس گزارش فارس، سران تروريست‌ها و همپيمانان آنان در منطقه اگر به راه حل مسالمت آميز رضايت ندهند و پيشروي خود را به داخل شهرك‌هاي شيعه‌نشين الفوعه و كفريا ادامه دهند، ارتش سوريه و نيروهاي دفاع ملي برخلاف ميل باطني مجبور خواهند شد پس از آزادي زبداني، گزينه الوعر را نيز انتخاب كنند و يك بار براي هميشه تكليف همرزمان و اطرافيان محاصره شده تروريست‌ها را روشن كنند.
 
2 كشته در حملات راكتي به دمشق
بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي سوريه «سانا»، سقوط موشك در مناطق مسكوني دمشق روز چهارشنبه دو كشته و 13 نفر زخمي برجاي گذاشت. در همين خصوص مركز موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» وابسته به مخالفان، تصريح كرد، در سقوط راكت در دانشكده «مهندسي مكانيك و برق» سوريه در پايتخت دو دانشجو كشته و 13 نفر زخمي شدند كه اكثر آنها دانشجو بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار