کد خبر: 737089
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
تصاوير ماهواره‌اي سازمان ملل متحد نشان داد
سازمان ملل متحد سرانجام اين خبر ضد و نقيض را كه داعش معبد معروف بل در مجموعه آثار باستاني «پالميرا» را تخريب كرده، تأييد كرده است
الناز خمامي‌زاده
سازمان ملل متحد سرانجام اين خبر ضد و نقيض را كه داعش معبد معروف بل در مجموعه آثار باستاني «پالميرا» را تخريب كرده، تأييد كرده است. تصاوير ماهواره‌اي نيز يك روز بعد از انفجار بزرگ در نزديكي شهر معبد باستاني 2 هزار ساله اين شهر تخريب آن را تأييد مي‌كند. داعش يك ماه پيش هم باستان‌شناس معروف و بزرگ سوري معروف به آقاي پالميرا را به جرم مديريت شهر باستاني پالميرا و سفر به ايران و حضور در جشن‌هاي پيروزي انقلاب(امام) خميني به قتل رسانده بود.
به گزارش «جوان» و به نقل از فرانسه 24، شهر پالميرا يكي از شهرهاي باستاني عراق است كه از آن مي‌توان به عنوان محل تلاقي فرهنگ‌هاي مختلف از جمله فرهنگ پارسي و يوناني ياد كرد؛ معبد بل نيز يكي از برجسته‌ترين سازه‌ها در ميان آثار باستاني پالميراست. از آنجا كه شاهدان عيني قادر به نزديك شدن به اين سايت باستاني نبودند، پيشتر مامون عبدالكريم، رئيس اداره آثار باستاني و موزه‌هاي دمشق اعلام كرده بود كه در مورد سرنوشت معبد بل اطلاعات متناقضي وجود دارد اما مدير تحليلگران ماهواره سازمان ملل مستقر در ژنو گفته است كه متأسفانه تصاوير ماهواره‌اي اخير از تخريب بناي اصلي معبد و شماري از ستون‌ها در مجاورت آن خبر مي‌دهد. پالميرا پيشتر در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است و اين سازمان جهاني از تصاوير جديد ماهواره‌اي براي تعيين وضعيت پالميرا و كسب اطلاعات عيني استفاده مي‌كند.  سه ماه پيش نيروهاي وفادار به بشار اسد نتوانستند شهر باستاني پالميرا را از افتادن در چنگ نيروهاي افراطي داعش نجات دهند؛ هفته پيش نيز داعش معبد كوچك‌تر بالشامين را تخريب و تصاوير اين حركت وحشيانه را چند روز بعد آن منتشر و سازمان جهاني يونسكو نيز اين حركت را به عنوان يك جنايت جنگي محكوم كرد.  از آنجا كه اعضاي داعش اجازه مصاحبه با خبرنگاران را ندارند، پيشتر هم يكي از اعضاي اين گروه افراطي بدون آنكه نامش را فاش كند از طريق اسكايپ با خبرگزاري آسوشيتدپرس تماس گرفته و از انفجار در نزديكي پالميرا خبر داده بود.  ساكنان شهر پالميرا در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي سوريه با ابراز نگراني از اينكه داعش مي‌خواهد بخش‌هاي باقيمانده شهر باستاني پالميرا را هم نابود كند، گفته‌اند كه اين نيروهاي افراطي، بخش‌هاي بزرگي از معبد معروف پالميرا را تخريب و ساير بخش‌هاي آن را نيز بمبگذاري كرده‌اند. اوايل اين ماه نيز داعش، خالد الاسد، محقق و باستان‌شناس 81 ساله سوريه‌اي را به جرم سفر به ايران به قتل رساند. خالد الاسد كه به آقاي پالميرا معروف بوده تمام عمرش را وقف پژوهش در اين شهر باستاني كرده بود. اين موضوع باعث شد كه جامعه باستان‌شناسي ايران نيز با انتشار يادداشتي به اين اقدام فجيع واكنش نشان دهد.  سوريه‌اي‌ها شهر باستاني پالميرا را «عروس صحرا»‌ مي‌نامند؛ اين شهر از كاروانسراهاي مهم امپراتوري روم بوده است كه آن را به هند، چين و ايران متصل مي‌كرد. اين جاذبه تا پيش از وقوع جنگ در سوريه در ماه مارس سال 2011 ميلادي، يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري خاورميانه بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار