کد خبر: 737020
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
در برنامه روز پنج شنبه 12 شهریور سرزمین ما، آثار زیانبار تخلیه پساب های پالایشگاهی در برخی رودخانه های کشور مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش«جوان» به نقل از روابط عمومی شبکه یک، دفع مواد و پساب هاي باقي مانده و مواد خطرناك خروجي از پالایشگاه ها و صنايع توليدي، يكي از معضلات مهم جامعه امروزی است. این پساب ها حاوي مواد سمي و مقادير بالايي از فلزات سنگين است كه با تخليه آن در رودخانه ها و روان آب هاي سطحي وكشاورزي، این مواد خطرناک به راحتی وارد چرخه محيط زیست مي شوند.آلودگي محيط با اين سموم، از طرفی مردم ساکن در اين نقاط را در معرض ابتلا به بدترین بيماريهاي عفوني، انگلي و امراض ناشي از عناصر سمي قرار داده و از سویی دیگر این کار موجب تخريب اراضي كشاورزي می شود.اين اتفاق در حالي رخ می دهد كه كشور در تلاش براي افزودن اراضي زيركشت جهت رسيدن به خود كفايي زراعی است. یکی از این اتفاقات، تخلیه پساب پالایشگاه کرمانشاه در رودخانه "قره سو" این استان است. در برنامه سرزمین ما ضمن پخش فیلمی مستند از تخلیه پساب این پالایشگاه به رودخانه قره سو، افشین عبدالهی نژاد، عضو انجمن "یاران سبز ژینگه" روی خط ارتباط برنامه می آید و در اعتراض به ریختن پسماندهای صنعتی و نیمه صنعتی از پالایشگاه نفت کرمانشاه به این رودخانه، خواستار پاسخگویی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این اتفاق است. همچنین کاظم علیزاده، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه است در ارتباط زنده تلفنی با برنامه سرزمین ما، درباره علت صدور مجوز دفع این پسماندها به رودخانه قره سو جوابگو خواهد بود.
همچنین با توجه به افزایش روز افزون تولید زباله در روستاهای کشور، دکتر جواد رزمی مسئول موسسه غیردولتی هرمد به برنامه می آید تا درباره پروژه جامعه محور زیست محیطی کم کردن حجم زباله های خانگی وکمک به اقتصاد خانواده از طریق جداسازی زباله های تر و خشک توسط زنان روستایی توضیحاتی را برای علاقه مندان به محیط زیست ارائه کند.آمارهای رسمی نشان می دهد روزانه۱۰ هزار تن زباله عادی در بیش از ۳۲ هزار روستای کشور تولید می شود که نیمی از آن قابلیت بازیافت و تبدیل شدن به کمپوست دارد.
با توجه به فرا رسیدن روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی (نهم شهریور)، محمد گایینی، عضور انجمن یوزپلنگ ایرانی درباره تدابیر این انجمن برای حفظ و بقای یوزپلنگ ایرانی از دام شکارچیان و افزایش نسل این شکارچی زیبا بصورت تلفنی گفتگو می کند. او همچنین درباره نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی که در روزهای پنجم و ششم شهریور در تهران برگزار شد، صحبت خواهد کرد. گفتنی است ایران تنها کشوری است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی گفته می شود. ایران از دهه۱۹۷۰ بعنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی(ایرانی) شناخته شده است.
برنامه سرزمین ما به تهیه کنندگی الهام پیرهادی و اجرای کیا داود اسفندیاری، کاری از گروه اقتصاد شبکه یک است که پنج شنبه ها بعد از خبر ساعت 8 صبح بصورت زنده به روی آنتن می رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار