کد خبر: 737000
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
وزیر راه از تعریف قطعه پنجم برای آزادراه تهران-شمال و پیشرفت ۵۰ درصدی عملیات اجرایی این قطعه خبر داد و گفت: برای تأمین ۵۵۰ فروند هواپیمای مورد نیاز کشور، ۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که دنبال جذب فاینانس و مدل مطرح‌شده دیگری با عرضه‌کنندگان هواپیما در بسته تأمین مالی هستیم.
فارس: عباس آخوندی اظهار داشت: ظرفیت ترانزیتی کشور جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی در منطقه بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: سالانه 350 میلیون تن کالا از کشور چین به سمت غرب منتقل می‌شود که بهترین و ارزان‌ترین مسیر عبور این میزان کالا، از ایران است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از 7 کریدور بزرگ آزادراهی آسیایی، 2 کریدور از کشور ایران عبور می‌کند؛ برنامه‌ریزی کرده‌ایم شبکه‌های آزادراهی را به مرزها متصل کنیم.

وی تأکید کرد: سریع‌ترین، بهترین، ارزان‌ترین و ایمن‌ترین کریدور حمل‌ونقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی از ایران عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 500 کیلومتر آزادراه و 37 هزار کیلومتر راه شریانی در کشور داریم، بیان کرد: میزان ترانزیت جاده‌ای بین سال‌های 88 تا 91 میانگین 6 میلیون تن در سال بود که این رقم در حال حاضر به 12 میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: رشد ترانزیت به مفهوم 2 برابر شدن جاده‌ها نیست، بلکه با بهسازی نرم‌افزاری، بهره‌وری ارتقا یافت.

* نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در هر 20 کیلومتر جاده

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر 217 هزار کیلومتر انواع راه به ارزش 200 هزار میلیارد تومان داریم که باید این سرمایه عظیم حفظ شود.

وی با بیان اینکه جاده‌ها در فواصل زمانی منظم نیازمند نگهداری و بهسازی هستند، گفت: در سال 93،‌ میزان 10 میلیون تن آسفالت به بهسازی راه‌ها اختصاص یافت که این رقم تا پایان سال 94 به 15 میلیون تن می‌رسد.

وی با اشاره به بهسازی و ایجاد پایانه‌های مرزی در مرزها،‌ اظهار داشت: یکی از روش‌های رشد ترانزیت توسعه و بهسازی همین پایانه‌های مرزی است.

آخوندی بیان کرد: در حال حاضر 3 هزار کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم که تا 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین 5 هزار کیلومتر بزرگراه در دست احداث است.

وی به راه‌اندازی سامانه سبا و سجا، اشاره کرد و گفت: سامانه سبا، اطلاعات پروژه‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهد و سامانه سجا، سامانه جامع اطلاعات سوانح ایران است.

وی ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی و کاهش سوانح رانندگی را از اولویت‌های وزارت راه برشمرد و گفت: درحال حاضر 500 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده‌های کشور موجود است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از ابتدای امسال قرارداد نصب یک هزار و 800 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت منعقد شده است؛ برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا 2 سال آینده این پروژه کاملاً تکمیل شود و در هر 20 کیلومتر جاده یک دوربین ثبت تخلف سرعت داشته باشیم.

* تعریف قطعه جدید برای آزادراه تهران ـ شمال/ اجرای قطعه پنجم با پیشرفت فعلی 50 درصدی

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تا پیش از این آزادراه تهران ـ‌ شمال 4 قطعه داشت که به‌تازگی قطعه پنجم را برای این آزادراه تعریف کرده‌ایم.

وی توضیح داد: با پایان یافتن آزادراه در قطعه چهارم، ترافیک به درون شهر چالوس منتقل می‌شد، اما با تعریف قطعه 5، ادامه مسیر آزادراه به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت احداث قطعه پنجم آزادراه تهران ـ‌ شمال 50 درصد برآورد می‌شود.

وی درباره قطعه یک این آزادراه تهران-شمال توضیح داد: این مسیر از تهران آغاز شده و تا شهرستانک ادامه دارد که موجب می‌شود، 60 کیلومتر نسبت به مسیر قبلی کاهش فاصله داشته باشیم.

آخوندی با بیان اینکه طول قطعه یک 32 کیلومتر است، گفت: در این قطعه 28 کیلومتر تونل وجود دارد و تلاش می‌کنیم، پروژه را تا پایان سال 95 به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: قطعه دوم از شهرستانک تا پل زغال به طول 30 کیلومتر، دارای بزرگترین تونل جاده‌ای کشور به طول 6 کیلومتر است؛ این قطعه نیز تا پایان سال 96، به پایان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعه سوم آزادراه تهران ـ‌ شمال به طول 27 کیلومتر سخت‌ترین قسمت پروژه است؛ در این مسیر 10 کیلومتر جاده باید در محدوده هزارچم ساخته شود که مشکل‌ترین قسمت پروژه است، اما تلاش می‌کنیم بخش عمده کار تا پایان سال 94 به اتمام برسد.

آخوندی افزود: قطعه چهارم آزادراه تهران ـ‌ شمال به بهره‌برداری رسیده است.

* هدف‌گذاری جذب 2 میلیارد دلار فاینانس برای برقی‌سازی خط‌آهن تهران ـ‌ مشهد

وی با تأکید بر اینکه قطار حومه‌ای حلقه مفقوده سیستم ریلی ایران است، گفت: باید سیستمی فراهم شود که فرد در فاصله 40 تا 50 کیلومتری از تهران زندگی کند اما بتواند به‌ راحتی صبح وارد تهران شود و بعدازظهر به محل زندگی خود برگردد و در این عرصه بهترین گزینه، قطار حومه‌ای است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 646 کیلومتر راه‌ آهن حومه‌ای در حال احداث است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطوط ریلی تهران ـ کرج، تهران ـ‌ قم و تهران ـ‌ گرمسار، 4 خطه می‌شوند، بیان کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم در کنار 11 هزار کیلومتر خط‌آهن موجود، 3 هزار کیلومتر مسیر ریلی دو خطه داشته باشیم و این امر موجب افزایش 2 برابری ظرفیت خطوط ریلی می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر 886 کیلومتر راه‌آهن دو خطه در کشور داریم، گفت: 13 هزار کیلومتر خط‌آهن جدید در دست احداث است.

وی اظهار داشت:‌ در حال حاضر 2 هزار و 205 دستگاه واگن مسافری و 872 دستگاه لکوموتیو داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین هدف‌گذاری کرده‌ایم در راستای برقی‌سازی خط آهن تهران ـ‌ مشهد 2 میلیارد دلار فاینانس جذب شود.

* رایزنی با کمپانی‌های سازنده هواپیما برای طراحی روش‌ تأمین مالی خرید‌

آخوندی بیان کرد: در حال حاضر 248 فروند انواع هواپیما در ناوگان هوایی مسافری کشور وجود دارد که 100 فروند آن زمین‌گیر است.

وی با بیان اینکه متوسط سن ناوگان هوایی کشور در حال حاضر 19 سال است، گفت: 550 فروند هواپیما با تایپ‌های مختلف نیاز داریم.

وی افزود: از 67 فرودگاه موجود کشور، فقط 8 فرودگاه بین‌المللی است و حدود 59 فرودگاه دیگر درجه 2 و 3 محسوب می‌شود که این فرودگاه‌ها نیازمند ناوگان کوتاه‌برد 50 تا 70 نفره است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت هواپیمایی آسمان در گام اول برای هواپیماهای کوتاه‌برد در نظر گرفته شده بود.

وی درباره تأمین مالی خرید هواپیما توضیح داد: 550 فروند هواپیما نیاز داریم که 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌طلبد، در این عرصه به دنبال جذب فاینانس و مدل مطرح شده دیگری با عرضه‌کنندگان هواپیما در بسته تأمین مالی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نرخ بلیت هواپیما به‌طور نسبی افزایش نیافته است، بیان کرد: به‌عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران ـ‌ مشهد قبل از انقلاب اسلامی 900 تومان بود که با احتساب دلار 7 تومانی، 120 دلار محسوب می‌شد، اما امروز نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران ـ مشهد حدود 280 هزار تومان است که 90 دلار محسوب می‌شود.

* تکمیل ترمینال سلام در فرودگاه امام تا پاییز 95

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ترمینال جدید «سلام» در فرودگاه امام خمینی(ره) تا پاییز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و 5 میلیون نفر به ظرفیت فعلی این فرودگاه اضافه می‌شود.

آخوندی افزود: همچنین ترمینال دوم این فرودگاه «ایران‌شهر» برای 20 میلیون نفر مسافر طراحی شده است که عملیات طراحی آن در حال به پایان رسیدن است؛ مناقصه انتخاب مدیر پروژه بین‌المللی انجام می‌شود و پس از تعیین روش تأمین مالی، 30 ماهه اجرا خواهد شد و بدین ترتیب ظرفیت کل فرودگاه امام خمینی (ره) به 30 میلیون نفر در سال ارتقا می‌‌یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار