کد خبر: 736940
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
مصطفي طاهري
1- در سال‌هاي گذشته جهان اسلام اتفاقات بسيار مهم و حساسي را پشت سر گذاشته و فراز و نشيب‌ها و آزمون‌هاي گوناگوني را به خود ديده است. پيروزي انقلاب اسلامي و به ميدان آوردن آموزه‌هاي دين اسلام به عرصه‌هاي اجتماعي و اداره حكومت در دوره‌اي كه رنگ و بويي از اسلام در كمتر جايي در جهان اسلام پيدا مي‌شد، روند اقبال به اسلام را سرعت بخشيد. رشد گسترده و سريع اسلام در اقصي نقاط جهان، دشمنان اسلام و مستكبران و ظالمان را- كه ستيز اسلام با ظلم و استكبار آنان است- در هراس و براي جلوگيري از اين پديده به تكاپو انداخت.
صهيونيسم جهاني و سران استكبار و در رأس آن دولت امريكا، در مرتبه اول سعي كردند با «تهديد» و «فشار» جلوي گسترش باورهاي اسلامي را بگيرند. فشارهاي گوناگون بر كشورها و شخصيت‌هاي پايبند به آموزه‌هاي حقيقي اسلامي از سوي اين جريان مصاديق بسياري دارد كه در جاي خود بايد به آن پرداخت. از سوي ديگر استفاده از ابزارهاي هنري براي تحريف، وارونه و زشت جلوه دادن چهره اسلام از ابزارهاي ديگر اين جريان مستكبر بوده است. ساخت فيلم‌هاي گوناگون مانند «لارنس عربستان»، «دروغ‌هاي حقيقي»، «تصميم اجرايي»، «سنگسار ثريا» و...، بازي‌هاي رايانه‌اي، انتشار كتاب‌هاي هتاكانه مانند آيات شيطاني، انتشار كاريكاتورهاي موهن در دوره‌هاي زماني گوناگون و... از جمله مصاديق هنري اين ستيز بوده است. در حوزه سياسي نيز، اين جريان با حمايت و پشتيباني از جريان‌هاي تكفيري كه چهره‌اي خشن از اسلام و مسلمان را به نمايش مي‌گذارند و بازنمايي و تبليغ آن به عنوان چهره واقعي اسلام، به خط تبليغي «اسلام‌ستيزي» و «اسلام‌هراسي» دامن زدند.
براي مقابله با اين جريان، امت اسلامي نيز وظايفي بر دوش داشته و دارد. در كنار اقدامات سلبي و بازدارنده، وظيفه ارائه چهره واقعي و به دور از تحريف از اسلام و تعاليم، شخصيت‌ها و نمادهاي آن را برعهده دارد. رهبر معظم انقلاب با اشاره به توهين‌هاي دشمنان اسلام به ساحت پيامبر اعظم(ص) و ضرورت توجه بيشتر به سيره و رفتار ايشان مي‌فرمايند: «اين بايد ما مسلمان‌ها را بيدار كند؛ بفهميم كه در وجود پيامبر، در شخصيت پيامبر، در خاطرات زندگي پيامبر، در هجرت پيغمبر، در جهاد پيغمبر، در سيره‌ پيغمبر، در درس‌هاي قولي و عملي پيغمبر، چه گنجينه‌ عظيمي براي مسلمان‌ها نهفته است. ما از اين گنجينه اگر استفاده كنيم، امت اسلامي به آنچنان موقعيتي خواهد رسيد كه نتوانند ديگر به او زور بگويند، نتوانند او را زير فشار قرار بدهند، نتوانند او را تهديد كنند؛ اين درس است براي ما.» 22/12/86
2- در نگاهي به اشتراكات امت اسلامي و نقاط وحدت ميان اين جريان عظيم، بي‌شك رسول اعظم(صلي‌الله عليه و آله و سلم)، جايگاه ويژه‌اي خواهند داشت. اگر سياست‌هاي دشمنان خارجي و برخي از جاهلان و غافلان داخلي در ميان امت اسلام، تأكيد بر اختلافات و افتراقات است، وظيفه ماست كه در مقابل، با پررنگ كردن اشتراكات در عين توجه به اصول خود، دشمنان را در تحقق اهدافشان ناكام گذاريم. «وجود مقدس نبي مكرم و رسول اعظم اسلام، مهم‌ترين نقطه‌ ايجاد وحدت است. قبلاً هم اين را عرض كرديم كه دنياي اسلام مي‌تواند در اين نقطه به هم پيوند بخورد؛ اينجا، جايي است كه عواطف همه‌ مسلمان‌ها در آنجا متمركز مي‌شود؛ اين، كانون عشق و محبت و دنياي اسلام است... اين، نقطه‌ اصلي است؛ سياستمداران، نخبگان علمي و فرهنگي، نويسندگان، شعرا و هنرمندان ما روي اين نقطه تكيه كنند و همه‌ مسلمان‌ها با اين شعار به هم نزديك شوند.» 27/1/85
3- انقلاب اسلامي ايران براي معرفي پيامبر به جهان رسالتي ويژه دارد. اين انقلاب كه با هدف احياي آموزه‌هاي اسلام در عرصه‌هاي گوناگون شكل گرفت، در راستاي مأموريت تبليغي خود براي معرفي اسلام حقيقي سعي كرده است چهره‌اي كامل، جامع و به دور از تحريف از اسلام ارائه كند. نمونه‌ها و شواهد زيادي در اين رابطه وجود دارد كه از جمله آنها مي‌توان به فيلم اخير «محمد رسول‌الله(ص)» اشاره كرد. در اين فيلم سعي شده است با توجه به هجمه‌ها و تحريف‌هايي كه در جهان نسبت به شخصيت ايشان شكل گرفته و همچنين با توجه به مأموريت تبليغي نظام جمهوري اسلامي ايران براي ارائه تصويري واقعي از اسلام و پيامبر اعظم(ص)، چهره‌اي فارغ از تحريف از اين «نقطه وحدت در ميان امت اسلامي» براي مسلمانان و همه انسان‌ها به نمايش درآيد. با اين نگاه شايد بتوان به درك درست‌تري از جايگاه فرهنگي و تاريخي اين فيلم دست پيدا كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار