کد خبر: 736898
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
حوريه ملكي
ديگر تهران از گرد و غبار نمي‌ترسد. شهري كه تا همين چند ماه پيش از هجوم ريزگردها و غباري كه منشأ آن را به كشورهاي عربي نسبت مي‌دادند، مي‌ناليد، حالا هر چند هفته يك‌بار توفاني را تجربه مي‌كند كه اگر خساراتي به همراه نداشته باشد، خدا را شكر مي‌كنيم.
شامگاه دوشنبه يك‌بار ديگر توفان، تهران و كرج را در هم نورديد، البته همزمان خبر رسيد كه در قم نيز وزش باد شديد همراه با گرد و غبار غليظ، شهرهاي اين استان را تحت تأثير قرار داده است.
البته بعد از چند ساعت معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور گزارش نهايي خسارات ناشي از توفان در پنج استان كشور را تشريح كرد و گفت: «از مديران كل بحران خواستيم تا خسارات ناشي از اين واقعه را به ما اعلام كنند كه در گزارش‌هاي آنان مشخص شد كه خوشبختانه توفان در پنج استان تهران، البرز، قزوين، مركزي و قم كشته يا مصدوم نداشته است.» با شروع توفان، وقوع باد شديد باعث تشديد پديده گرد و خاك در استان‌هاي تهران و البرز شد، به‌گونه‌اي كه عمق ديد مستقيم به شدت كاهش پيدا كرد و در ترافيك خيابان‌ها اختلال به وجود آمد. شدت گرد و خاك به حدي بود كه تنفس براي افراد عادي هم مقدور نبود؛ اتفاقي كه مي‌تواند مسئولاني را كه تا به حال پا به استان‌هايي چون خوزستان و بوشهر و سيستان و بلوچستان نگذاشته‌اند، را حداقل در شرايطي قرار دهد تا زندگي هموطنان آن مناطق را تجربه كرده و كمي واژه «توفان گرد و خاك» و سختي‌هاي ناشي از آن را تجربه كنند.
بعداز چند ساعت، كارشناسان سازمان هواشناسي سرعت اين توفان را 70كيلومتر بر ساعت و از غرب تهران اعلام كردند؛ توفاني كه با گرد و خاك غليظش ديد افقي را به 50 متر كاهش داد و چند ساعتي نفس تهراني‌ها را در سينه‌هايشان حبس كرد.  البته با مراجعه به اخبار منتشره درباره پيش‌بيني سازمان هواشناسي از وضعيت هواي روز دوشنبه شهرهاي كشور، مشخص شد كه مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي از احتمال بارش پراكنده باران، رعد و برق و وزش باد در ۱۷استان و همچنين كاهش هفت درجه‌اي دما در نيمه شمالي كشور از دوشنبه تا پايان هفته خبر داده و از مسئولان استان‌هاي مختلف خواسته بود آمادگي خود را براي وقوع هر‌گونه بارش شديد و وقوع سيلاب يا وزش باد و توفان حفظ كنند.
برخلاف پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي كه به مردم گفته بود منتظر باران باشيد، تندباد تهران، موجب شكسته شدن درختان، شيشه‌هاي منازل و همچنين قطع برق در برخي مناطق شهرستان‌هاي غربي استان از جمله شهريار و ملارد شد.  بعد از توفان، نشست كميته هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران برگزار شد و قرار بر اين شد معادن شن و ماسه حداقل به مدت دو روز تعطيل شوند و تمام دستگاه‌هاي خدماتي و امدادي نيز در حال آماده‌باش باشند.
به هر حال توفان به بخشي از آب و هواي تهران تبديل شده و اگر مسئولان تا به امروز نمي‌دانستند توفان‌هايي كه غرب و جنوب و شرق كشور را در هم مي‌نوردد چگونه‌اند، حداقل امروز مي‌توانند آن را تصور كنند و اگر فرصتي براي تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي براي آن مناطق نداشتند، حداقل براي محل سكونت خودشان مي‌توانند فكري كنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار