کد خبر: 736878
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
بي اعتنايي وزير راه و شهرسازي به وعده‌اي كه وي را به وزارت رساند
اگرچه عباس آخوندي در زمان اخذ رأي اعتماد از مجلس، اظهارداشت كه به تمامي تعهدات دولت قبل درباره مسكن مهر پايبند خواهد بود و ...
هادي غلامحسيني
 اگرچه عباس آخوندي در زمان اخذ رأي  اعتماد از مجلس، اظهارداشت كه به تمامي تعهدات دولت قبل درباره مسكن مهر پايبند خواهد بود و بسياري از نمايندگان مجلس به خاطر همين يك جمله به وي رأي اعتماد دادند و در حقيقت اين جمله آخوندي را به وزارت رساند اما شواهد نشان مي‌دهد كه بودجه وزارت راه و شهرسازي بيش از آنكه به مسكن اختصاص پيدا كند به بخش راه اختصاص پيدا مي‌كند؛ دليل اين امر هم آن است كه در زمان ادغام دو وزارتخانه راه و مسكن و تشكيل وزارتخانه جديد (راه و شهرسازي‌) ساختار و مديريت بخش راه بيشتر كرسي‌هاي تصميم‌گيري در وزارتخانه جديد را به انحصار خود در‌آورد.
 در حالي پروژه‌هاي مربوط به بخش حمل و نقل اعم از زميني، هوايي و دريايي همچنان از نعمت تأمين مالي قوي و قابل ملاحظه برخوردارند كه هزاران واحد مسكن مهر نيمه‌كاره زير آفتاب، باد و باران در حال از بين رفتن است و از سوي ديگر رفاه بسياري از متقاضياني كه در اين طرح مشاركت كردند و مشمول اخذ مسكن مهر شناخته شدند، تحت تأثير سياسي كاري در وزارتخانه راه و شهرسازي قرار گرفته است چراكه اين افراد با اعتماد به دولت جمهوري اسلامي ايران دارايي خود را در قالب آورده اوليه به دولت دادند تا طي زماني مشخص مسكن مهر را به آنها تحويل دهد.
 در حالي در حدود هشت سال از آغاز مسكن مهر در كشور مي‌گذرد كه مسكن مهر شهرهاي جديد هنوز به سر انجام نر‌سيده است و مشخص نيست اين پروژه‌ها كي به اتمام برسد و در اين بين مردمي مانده‌اند كه دارايي‌هاي خود را به حساب شهرهاي جديد ريخته‌اند تا شايد روزي خانه‌دار شوند حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه پس كي اين پروژه به پايان مي‌رسد و مردمي كه در اين پروژه دارايي‌هايشان بلوكه شده است و نه راه پيش دارند و نه پس، بايد هزينه‌هاي ناشي از افزايش هزينه ساخت مسكن مهر را پرداخت كنند.

  پرديس در سيبل انتقادها
يكي از شهرهاي جديدي كه مسكن مهر در آن در حال ساخت است شهر جديد پرديس است اما به واقع نحوه مديريت ساخت و ساز مسكن مهر در اين شهر اشك متقاضيان را درآورده است، اين در حالي است كه تازه مديرعامل شركت عمران پرديس اظهار داشته كه تلاش مي‌كنيم تا  اتمام مسكن مهر پرديس به سال 96 كشيده نشود!
متقاضيان مسكن مهر پرديس آنقدر اخبار ضد و نقيض از اتمام و تحويل مسكن‌هايشان شنيده‌اند كه ديگر به‌ستوه آمده‌اند، ‌اين در حالي است كه مديرعامل شهرهاي جديد و مديرعامل شهر جديد پرديس نيز خود نمي‌دانند سر‌انجام كي اين پروژه به پايان مي‌رسد اما هر چه هست عده‌اي از متقاضيان دارايي خود را تحت عنوان آورده اوليه به حساب شهرهاي جديد ريخته‌اند و نمي‌دانند كي به خانه خود مي‌رسند.

  تلاش مي‌كنيم مسكن مهر پرديس به سال ۹۶ كشيده نشود
مديرعامل شهر جديد پرديس، حسين رجب صلاحي در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه قرار بود در هفته دولت 11 هزار مسكن مهر افتتاح شود، اما ظاهراً به دليل نبود خدمات زيربنايي اين كار عملياتي نشد، مي‌گويد: براي اينكه خدمات زيربنايي واحدهاي مسكن مهر كامل نبود، اين واحدهاي مسكوني را واگذار نكرديم اما تلاش اين است كه تحويل واحدهاي مسكن مهر به سال ۹۶ كشيده نشود با اين حال پرديس از لحاظ موقعيت فيزيكي و سوق‌الجيشي يك شرايط خاص دارد و با تمام شهرهاي جديد ديگر متفاوت است.
رجب صلاحي با اشاره به اينكه تا پايان سال جاري 22 هزار واحد مسكن مهر در پرديس افتتاح خواهد شد، مي‌گويد: آب و برق و فاضلاب واحدهاي مسكن مهر را شركت عمران شهر جديد پرديس پيگيري مي‌كند و هفت  كيلومتر خط فاضلاب و دو تصفيه‌‌خانه را با اعتباري بالغ بر 60 ميليارد تومان را انجام مي‌دهد، در حالي كه جزو وظايفش نيست.
در اين بين در حالي متقاضيان مسكن مهر پرديس تا كنون سه مرتبه به طور مكرر مشمول افزايش قيمت هزينه ساخت از سوي دولت (شهرهاي جديد و سازمان برنامه‌ريزي رياست جمهوري) شده‌اند كه اساساً اين پروژه يك پروژه عمراني به شمار نمي‌رود كه هر ساله به ميزان تورم هزينه‌ها با ضريب تعييني از سوي سازمان برنامه‌ريزي كشور با افزايش همراه شود.
  متقاضيان مسكن مهر بابت افزايش غيرقانوني قيمت شكايت كنند
عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اين‌كه متقاضيان مسكن مهر مي‌توانند بابت افزايش غيرقانوني قيمت واحدهاي اين طرح به ديوان عدالت اداري شكايت كنند، معتقد است: اين دستورالعمل‌ها از سازمان برنامه‌ريزي كپي‌برداري شده است.
عليرضا خسروي در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اين‌كه قيمت ساخت مسكن مهر مقطوع بوده و هيچ افزايش قيمتي به آن تعلق نمي‌گيرد، مي‌گويد: قراردادهاي مسكن بر اساس سه شاخص بازه زماني، قيمت و مصالح ساختماني بسته شده است، بنابراين هيچ افزايش قيمتي به آن تعلق نمي‌گيرد و اعمال دستورالعمل‌هاي سه گانه وزارت راه و شهرسازي تخلف بوده است.
وي با بيان اينكه دستورالعمل‌هاي افزايش قيمت مسكن مهر از سازمان برنامه‌ريزي كپي‌برداري شده است، تصريح مي‌كند: متأسفانه از وزير راه و شهرسازي براي اين دستورالعمل‌ها امضا گرفته‌اند.
هرگونه افزايش قيمت مسكن مهر شهر پرديس غيرقانوني است، هيچ افزايش قيمتي به پروژه‌هاي مسكن مهر سراسر كشور تعلق نمي‌گيرد و اقدام به گران كردن آن در سه مرحله غيرقانوني بوده است.
وي در توضيح دلايل غيرقانوني بودن افزايش قيمت مسكن مي‌گويد: تعديل قيمت به طرح‌هاي عمراني تعلق مي‌گيرد، حال آنكه مسكن مهر يك طرح عمراني نبوده و قراردادهاي آن مقطوع بوده است.

  آقاي نريمان قرارداد‌ها چه شد؟
محمدحسن جعفري يكي از متقاضيان مسكن مهر در اين باره به «جوان» مي‌گويد: چرا اين پروژه را به اتمام نمي‌رسانند تا هر ساله با افزايش قيمت ساخت مواجه نشويم.
وي با طرح اين پرسش كه خسارتي كه قرار بود درصورت عدم تحويل ۱۸ ماهه مسكن مهر پرديس به متقاضيان مسكن مهر پرداخت شود كجا رفت، مي‌گويد: مدير عامل شهرهاي جديد (محسن نريمان) در جلسه‌اي كه با متقاضيان مسكن مهر و نمايندگان كميسيون عمران مجلس داشتند در خرداد ماه سال گذشته قول دادند قراردادي تحويل مجلس و متقاضيان شود تا قيمت و زمان اتمام پروژه نهايي شود اما تا كنون از ارائه اين قرار‌داد سر باز زده‌اند.
 مدير‌عامل شهر جديد پرديس هفت،هشت سال بعد از ساخت مسكن مهر در پرديس تا‌زه يادش افتاده كه انتخاب مكاني پرديس مناسب نبوده، كوه و ناهموار است، اين امر چه ارتباطي به متقاضي دارد و كوتاهي آنها در اتمام پروژه را توجيه نمي‌كند.

  كاش سپرده‌گذاري نمي‌‌كردم
محمد عباسي يكي ديگر از متقاضيان مسكن مهر به «جوان» مي‌گويد: در خرداد سال 92، ۳۶ ميليون پول را به حساب شهر پرديس واريز كردم الان دو سال از آن زمان مي‌گذرد و هنوز انتخاب واحد نكردم هر روز هم قول‌هاي ضد و نقيض مي‌دهند .
 وي مي‌گويد: متقاضيان مسكن مهر اگر پولي كه در اختيار شهرهاي جديد مسكن مهر گذاشته‌اند در بانك سپرده‌گذاري مي‌كردند الان سپرده‌هايشان به دو تا سه برابر افزايش يافته بود اما بدون اخذ سودي سرمايه خود را در اختيار وزارت راه و شهر‌سازي قرار داده‌اند و اين وزارتخانه هم عزمي براي اتمام پروژه ندارد.

  مشكل منابع نداريم
 در پايان در حالي مديران بخش مسكن، كمبود منابع و اعتبارات را دليل به سر‌انجام نرسيدن مسكن مهر عنوان مي‌كنند كه پيش از اين عليرضا خسروي عضو كميسيون عمران مجلس و مطلع‌ از مباحث مالي و فني مسكن مهر به «جوان» گفته بود منابع لازم براي اتمام طرح در اختيار وزارت راه و شهر‌سازي است حالا يا اين وزارتخانه عزمي براي اتمام پروژه ندارد يا اينكه منابع اين بخش به بخش‌هاي ديگر چون راه اختصاص مي‌يابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار