کد خبر: 736806
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
خشکی دریاچه‌های «بختگان» و «طشک» دردسرساز شد
اين روزها پشه ناقل بيماري سالک در شهرهاي استان فارس جولان مي‌دهد و قرباني مي‌گيرد. اين حشره کوچک با خونخواري از ميزبان خود، آثاري گاه غيرقابل جبران بر تن قرباني‌اش برجاي مي‌گذارد. پشه ناقل بيماري سالک، کوچک و بزرگ نمي‌شناسد و هر کسي را که انتخاب کند زخمي دردناک به يادگار مي‌گذارد.
*‌ ميترا شهبازي

 به طور طبيعي زخم ناشي از گزش اين پشه يک سال برای بهبود طول مي‌کشد اما ممکن است آثار آن تا پايان عمر ميزبان، باقي بماند. اين پشه، حامل يک بیماری عفونی بوده و عامل ایجاد سالک نیز "لیشمانیا" انگلي‌ست که در بدن موش زندگی می‌کند. بنابراين وقتي نوعي پشه، به اسم پشه خاکي اين موش را مي‌گزد، انگل لیشمانیا وارد بندش مي‌شود و از آن پس اين حشره هر ميزباني را براي خونخواري انتخاب کند، آن را به بيماري سالک مبتلا مي کند.

***

* درياچه‌هايي که دردسرساز شدند

به اعتقاد انگل‌شناسان، بیماری سالک از آب آلوده سرایت می‌کند و پشه ناقل انگل سالک نیز تنها از طریق نیش زدن فرد را بيمار مي‌کند. مهم‌ترین ميزبان پشه‌ها براي آلوده‌کردن انسان‌ها هستند. البته گاهی سگ‌ها هم آلوده می‌شوند و در این حالت پشه‌هاي جديد با خونخواري از زخم‌های افراد مبتلا آلوده شده و خيلي زود ناقل بيماري مذکور مي‌شوند. پشه ناقل انگل سالک دو نوع روستايي و شهري دارد که منبع اصلي بيماري براي انتقال به اين حشره‌ها جوندگان هستند، بخصوص موش‌های صحرایی که در دشت‌ها زندگی می‌کنند. بنابراين با اين شرايط فقط کافي‌ست شرايط لازم برای تخم‌گذاری پشه‌های خاکی در این دشت‌ها مهیا شود، موش هم که وجود دارد و شرايط براي جولان پشه ناقل بيماري سالک فراهم مي‌شود.

نماینده مردم ‌استهبان و نی‌ریز در مجلس با اظهار ناراحتي از خشک شدن درياچه‌هاي بختگان و طشک مي‌گويد: متاسفانه بي‌توجهي به خشک شدن اين دو درياچه «بختگان»، «طشک» و عدم تلاش براي احيا آنها منجر به شیوع بسیاری از بیماری‌ها در منطقه شده است. چرا که اين دو، محل مناسبي براي تکثير انواع حشرات موذي شده و در نهايت منجر به افزايش شيوع انواع بيماري‌هاي واگيردار و صعب العلاج از جمله سالک شده است.

محمدسقایی با اشاره به اینکه بر اثر خشکي اين درياچه‌ها، اکوسیستم منطقه‌ای بیش از 10 شهرستان برهم خورده است مي‌افزايد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و متخصصان هنوز این دو دریاچه با تزريق آب قابل احیاء هستند. بنابراين با تامين آب اين دو درياچه مي‌توان از شيوع بيماري‌هايي چون سالک هم جلوگيري کرد.

* مردم هم مقصرند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اظهار ناراحتي از اينکه هنوز فاضلاب روباز در شهر مرودشت وجود دارد، مي‌گوید: در چنين شهري که فاضلاب روباز دارد و انواع فضولات و آب پسماند در آن ریخته می‌شود نمي‌توان اميدي به ريشه کني بيماري سالک داشت. محسن مقدمی با اشاره به اينکه مردم هم در گسترش اين بيماري نقش مهمي دارند می‌افزاید: در بیشترین کانون‌های آلوده سالک ماا شاهد اين هستيم که مردم آب زاید خانه‌ها را به خارج از خانه سرازیر مي‌کنند. بنابراين با اين اقدام مردم، محل رویش و زیست جانواران موذی و حشرات انتقال دهنده بیماری سالک فراهم می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نخاله‌های ساختمانی، مخروبه‌ها، زباله‌ها و آب راکد محیط خوبی برای رشد پشه‌ها و موش‌های ناقلان بیماری سالک اشاره کرده و ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی کنترل بيماري سالک را در اولویت برنامه‌های بهداشتی خود قرار داده و اميدواريم اين بيماري به زودي ريشه‌کن شود.

* گسترش کمربندي سالک در استان فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با اشاره به گسترش بيماري سالک در استان فارس مي‌گويد: متاسفانه برخي از شهرستان‌ها استان فارس به صورت يک کمربند درگیر بیماری سالک شده‌اند. از جمله مناطقی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند هم می‌توان به شهرستان‌های سپیدان، شیراز، مرودشت، پاسارگاد، ارسنجان، شهر آباده، طکشک شهرستان نی‌ریز و بخش‌هایی از شهرستان استهبان اشاره کرد.

محمدهادی ایمانیه به آغاز طرح اجرایی مبارزه و پیشگیری از شيوع بيماري سالک در این شهرستان‌ها اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: براي جلوگيري از گسترش اين بيماري در اين شهرستان‌ها دانشگاه علوم پزشکی یک تیم از اساتید و کارشناسان برجسته دانشگاه را تشکیل داده تا موضوع ساماندهی سالک در شهرستان‌ها را پيگيري کنند.

وي با انتقاد از وجود گاوداری‌ها، محل نامناسب تخلیه زباله‌های ساختمانی و خانگی و همچنین عدم رعایت بهداشت در برخی از شهرستان‌های استان فارس می‌گوید: با تغییر دادن مکان گاوداری و زباله‌های ساختمانی و خانگی از مرکز شهرستان‌ها به خارج از این مناطق می‌توان گامی مهم در کنترل این بیماری برداشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار