کد خبر: 736789
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
«قیمت مسکن در سوییس تهران»؛ شاید هم بارها این سبک تبلیغات خرید و فروش مسکن را دیده و کنجکاو شده باشید که «سوییس تهران» کجاست؟! همین جمله و گزارش هایی که تاکنون در مورد این منطقه منتظر شده نیز ما را ترغیب کرد تا به آنجا برویم و علت شهرت این منطقه را جویا شویم...

 

روزنامه هفت صبح - آزاده باقری: «قیمت مسکن در سوییس تهران»؛ شاید هم بارها این سبک تبلیغات خرید و فروش مسکن را دیده و کنجکاو شده باشید که «سوییس تهران» کجاست؟! همین جمله و گزارش هایی که تاکنون در مورد این منطقه منتظر شده نیز ما را ترغیب کرد تا به آنجا برویم و علت شهرت این منطقه را جویا شویم...

جایی در قالب شمال شرق تهران؛ محله ای در لواسان به نام «عسلک» که سال های سال با نام سوییس تهران شناخته می شود. به این لقب می شناسند چون ویلاسازی اش خاص و منحصر به فرد است؛ آن هم با قیمت های باورنکردنی و نجومی در متراژهای بالا و به شدت روی بورس. طرفداران و خریدارانش نیز دست به نقد آماده خرید و فروش هستند.

مواردی که گفته شد تنها دلیل شهرت عسلک نیست، در اینجا صاحبان ویلاها و ساختمان ها همگی افراد معروف، مطرح و شناخته شده اند که مانند دهکدهای کوچک تمام آنها را در آخر هفته دور هم جمع می کند؛ از هنرپیشه و بازیگر گرفته تا ورزشکار، سیاستمدار، تجار معروفی که بارها و بارها نام شان را شنیده اید. گزارش پیش رو حاصل یک روز عسلک گردی هفت صبح است؛ در جایی که خودمان را به عنوان خریدار، جایی هم به عنوان خبرنگار معرفی کردیم تا از چرایی گرانی و پرطرفدار بودن آن سر دربیاوریم که می توانید در ادامه بخوانید.

زمین با جواز متری 8 تا 128 میلیون تومان

وارد محدوده لوازان به سمتی که وارد عسلک می شود شدیم. در خیابانی که در نهایت به عسلک می رسد دو بنگاه املاک قرار دارد. وارد یکی از آنها شدیم و خود را به عنوان خریدار معرفی کردیم تا قیمت ها را برایمان بگوید: «در اینجا زمین ها حداقل در قطعات 500 متری معامله می شود. از متری 13 تا 17 میلیون تومان هم قیمت دارد. متراژ، نوع و سبک ساخت، چشم انداز و در نهایت قرارگیری ویلا موجب می شود منطقه با منطقه فرق کند.»

سوال بعدی مان این بود که شنیده ایم این منطقه آب ندارد و با تانکر آب می برند و می آورند که بنگاه دار جواب داد: «اینجا همه ویلاها چاه دارند و نیاز نیست که تانکر به این نقطه آب بیاورد. از نظر آب، برق و گاز؛ عسلک هیچ گونه مشکلی ندارد و جای نگرانی نیست.»

در بنگاه روبرو هم به شکلی خودمان را معرفی کردیم که زمینی را در محدوده عسلک دیده ایم و در حال حاضر جویا شدیم که قیمت ها به چه صورت است. صاحب نگاه در جواب گفت: «من می توانم در عسلک زمینی به شما نشان بدهم که مجوز ساخت دارد و با متری 8 میلیون و 500 هزار تومان هم می توانید آن را تهیه کنید. زمین دیگری هم هست که متراژ کمتری دارد، یعنی 400 متر بیشتر نیست اما جواز و نقشه ساخت دارد و می توانم با متری 12 میلیون تومان برای شما هماهنگ کنم. اگر به شما قیمتی پایین تر از این می گویند مراقب باشید مربوط به بخشی که توری کشیده اند نباشد چون آن محدوده مربوط به منابع طبیعی است و آنجا نمی توانید حتی یک آجر روی آجر بگذارید.»

بنگاهدار درباره اینکه چطور می شود در این محدوده مخصوصا روی کوه و تپه جواز ساخت گرفت، گفت: «در اینجا آنقدرها که شما فکر می کنید گرفتن جواز ساخت دشوار نیست. فقط جایی در محدوده ای که مربوط به منابع طبیعی نباشد، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.» در آخر هم کارتش را به ما می دهد تا در صورت تمایل برای دیدن آن زمین ها با او تماس بگیریم.

بعد از اینکه با دو بنگاهدار صحبت کردیم، وارد منطقه عسلک شدیم، جایی که در هر سوی آن یا در حال ساخت و ساز بودند یا ویلاهای شیک با درهای آهنی زیبا و فضای سبز بی نظیر خودنمایی می کردند. از آنجایی که وسط هفته به آنجا رفته بودیم، پرنده هم پر نمی زد و تک و توک چند خودرو سواری یا وانت های آبی از کنارمان می گذشتند.

به بالاترین نقطه که رسیدیم در آنجا معروف ترین برج عسلک قرار داشت با چشم اندازی بی نظیر که تمام شهر، کوه ها و سد لتیان را یک جا می توانستیم ببینیم، آن هم با آب و هوایی که تفاوت آن را به شدت می توانستیم با تهران احساس کنیم. در همین زمان یک خودرو با دو سرنشین خانم در کنارمان توقف کرد. از آنها درباره این منطقه و علت گرانی آن پرسیدیم که گفتند: «عسلک یکی از گران ترین مناطق لواسان است. آنقدر تفاوت دارد که خیلی ها نمی توانند فکر خرید ویلا در اینجا را داشته باشند. خب به هر حال عسلک منطقه ای است که چشم انداز خوبی دارد؛ آب و هوای آن هم بی نظیر است و از قدیم هم به خاطر همین دو ویژگی مشهور بوده. مناطق اطراف آن مثل توک مزرعه، چنارین، گلندوک و ... قیمت هایشان با این منطقه قابل مقایسه نیست؛ نهایت قیمتی که داشته باشند 4 میلیون تومان است.»

او دوره پرطرفدار شدن این مناطق و مناطق دیگر لواسان را در دهه های اخیر می داند و می گوید: «البته تا قبل از انقلاب کسی این مناطق را نمی شناخت، یا باغ بوده یا جنگل یا متروک و خالی اما بعد از جنگ که دیگر مردم برای امنیت بیشتر به این منطقه کوچ کردند متوجه خوش آب و هوایی آن هم شدند و کم کم به تعداد آنها اضافه شد و همین موضوع هم ساختمان سازی ها را بیشتر کرد و هم قیمت ها را بالا برد.

580 متر، 11 میلیارد و 600 میلیون تومان

برای اینکه بتوانیم با یکی از سانان برج معروف عسلک که حدود 15 سال پیش روی تپه ای به شکل پله ای ساخته شده و در زمان ساخت بسیار جنجال به پا کرد صحبت کنیم، زنگ یکی از طبقات آن را زدیم اما کسی پاسخگوی مان نبود و در نهایت سرایدار آنجا که در حال آبیاری فضای سبز برج بود پاسخگو شد و گفت: «در اینجا چهار طبقه خالی داریم که یکی از آنها 580 متر است و متری 20 میلیون تومان قیمت گذاشته شده.» با یک حساب سرانگشتی یعنی 11 میلیارد و 600 میلیون تومان! وقتی از او خواستیم برای دیدن داخل ساختمان بشویم گفت: «آقای مهندس داخل میهمان دارند و اجازه ورود به آنجا را تا زمانی که ایشان اجازه ندهند نداریم.»

آخر هفته ها جمع آدم معروف هاست

از آنجایی که وسط هفته به عسلک رفته بودیم اکثر خانه ها خالی بودند اما در نهایت توانستیم با خانمی که با کودکش در محوطه در حال پیاده روی بود همکلام شویم. او یکی از ساکنان دائمی عسلک است و خود را یکی از کسانی معرفی کرد که اکثر فضای سبز محدوده اطراف ویلاها از جمله ساختمان پلکانی معروف عسلک را طراحی و اجرا کرده بود.

خانم محسنی درباره ویژگی منحصر به فرد عسلک که باعث معروفیت آن شده است، می گوید: «عسلک از سال ها پیش پرطرفدار بوده و شهرتش برای چند سال اخیر نیست. از زمانی که آقای اویسی توانست ملک پدری اش را پس بگیرد، شروع به ساخت و ساز و فروش ویلاها در این منطقه کرد. بعد از آن بود که یکسری آدم های سرمایه دار، معروف و شناخته شده ورزشی، هنری، سیاسی و ... نیز وارد آن شدند.

برای همین هم از نظر امنیت شرایط فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه شاید در طول هفته کمترین رفت و آمدها صورت بگیرد با این حال کسانی که ساکن دائمی هستند بدون هیچ نگرانی و دلواپسی در اینجا زندگی می کنند. آخر هفته ها هم دیگر جمع آدم معروف ها حسابی داغ است و اینجا می توانید خیلی هایشان را یکجا ببینید. از طرف دیگر نوع ساخت ویلاها و فضای سبز آن که بخش اعظم اش را گروه ما انجام داده آن را از نظر بصری زیبا کرده است. البته باز هم مناطق عسلک با همدیگر خیلی فرق می کنند. هر چقدر بالاتر بروید و منطقه دلبازتری را در اختیارتان قرار بدهد، قیمت هم بالاتر خواهد رفت. برخی ویلاها در این منطقه نوع ساخت و معماری شان تک است و در هیچ کجا نمی توانید آن را پیدا کنید.»

وقتی جویای آقای اویسی می شویم تا از طریق ایشان بتوانیم با او هم گفتگوی کوتاهی داشته باشیم، می گوید: «آقای اویسی فرد معروفی در این محدوده است و همه در اینجا او را می شناسند اما در حال حاضر در فرانسه به سر می برد؛ برای اینکه در آنجا هم کارهای ساخت و ساز و ساختمانی دارد. در اینجا علاوه بر آقای اویسی که مالک اصلی تپه عسلک است، سرمایه گذاران دیگری هم دارد که علاوه بر آنکه ویلاهای بی نظیری برای خودشان ساختند در ویلاهای دیگر سرمایه گذاری و طراحی کرده اند.»

با وجود آنکه در گرما گرم تابستان به سر می بریم اما خنکی و نسیم فرحبخش تپه عسلک آنقدر دلپذیر است که دلمان نمی خواهد برگردیم. انگار زندگی در این نقطه از شهر به شکل دیگری در جریان است.

ویلا از متری 10 تا 20 میلیون تومان به بالا

در بالاترین نقطه کوهپایه لواسان، تپه ای قرار دارد که نام اصلی آن «استلک» است اما به مرور زمان در میان مردم به نام «عسلک» شناخته می شود. تپه ای که9 تا قبل از انقلاب متعلق به فردی به نام اویسی از اقوام تیمسار اویسی دوره پهلوی بوده. گفته می شود این تپه از پدر اویسی به پدر رسیده بود که در کمال ناباوری زمانی که اقدام به بازپس گیری آن می کند می تواند آن را به عنوان املاک شخصی اش برگرداند.

به گفته یکی از ساکنان عسلک، زمانی که اویسی می تواند ملک خود را برگرداند، ساخت و ساز را شروع کرده و خیلی سریع در آن منطقه سروصدای ساخت ویلاهای منحصر به فردش بلند می شود.

سرمایه گذاران و سازندگان زیادی نیز از جمله آقای بهارلو و مختاری وارد می شوند و مهندس فیروز آبادی نیز یکی از طراحان شناخته شده ویلاهایی است که برخی از آنها زبانزد خاص و عام شده اند.

از آن به بعد است که آرام آرام عسلک جزو بهترین و گران ترین مناطق لواسان محسوب شده و طرفدار این منطقه کسانی نیستند جز آدم معروف ها و سرمایه دارها؛ از جمله مهران مدیری، فرامرز قریبیان، علی کریمی، علی دایی، یکی از بزرگان اتحادیه طلا و جواهر، دختر هاشمی رفسنجانی و ... به طوری که ویلاهای عسلک از متری 10 میلیون تا 20 میلیون به بالا خرید و فروش می شود. در صورتی که تپه ها و محله های مجاور آن نهایت متری 4 میلیون تومان قیمت دارند.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
اخر كه چي..كارتن خواب و عسلك نشين بيشتر از 2متر جايگاه ابدي ندارن..زندگي .....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار