کد خبر: 736605
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
«تعبير وارونه يك رؤيا» با همه اشتباهاتش تمام شد
«تعبير وارونه يك رؤيا»، سريالي كه قرار بود اقتدار نيروهاي اطلاعاتي كشور را به نمايش بگذارد، به پايان رسيد، اما سؤال‌هاي زيادي را در ذهن بينندگان باقي گذاشت، از جمله اينكه آيا فريدون جيراني هيچ‌گاه در ايران زندگي نكرده و از امنيت كشور بي‌خبر است؟
محمدصادق عابديني
«تعبير وارونه يك رؤيا»، سريالي كه قرار بود اقتدار نيروهاي اطلاعاتي كشور را به نمايش بگذارد، به پايان رسيد، اما سؤال‌هاي زيادي را در ذهن بينندگان باقي گذاشت، از جمله اينكه آيا فريدون جيراني هيچ‌گاه در ايران زندگي نكرده و از امنيت كشور بي‌خبر است؟
حتي كساني كه دوست ندارند پيشرفت‌ها و موفقيت‌هاي كشورمان را باور كنند، به اقتدار نيروهاي امنيتي كشورمان اذعان دارند. براي نمونه خبرگزاري رويترز در گزارش دستگيري عبدالمالك ريگي نوشت: بازداشت ريگي از سوي نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي در واقع نشانگر برتري اطلاعاتي ايران بر منطقه است.
بزرگي گفته است: «اگر مي‌خواهيد حقيقتي را خراب كنيد، خوب به آن حمله نكنيد، بد از آن دفاع كنيد.» امنيت و اقتدار اطلاعاتي كشور حقيقتي بود كه با سريال «تعبير وارونه يك رؤيا» دفاع بدي از آن شد.
اقدامات قاطع وزارت اطلاعات در مبارزه با تروريسم باعث شده است تا در شرايطي كه اكثر كشورهاي منطقه دچار بحران‌هاي جدي امنيتي هستند، ايران به جزيره ثبات تبديل شود. از اين رو انتظار مي‌رفت تا اگر قرار است گوشه‌اي از خدمات نيروهاي امنيتي كشور به نمايش درآيد، مهر تأييدي بر تصوري باشد كه عموم مردم از محبوب‌ترين وزارتخانه كشور دارند. اما «تعبير وارونه يك رؤيا» كه كارگردانش سعي دارد تا آن را برگرفته از واقعيت‌ها بداند، نيروهاي اطلاعاتي كشور را انسان‌هايي احساسي، شكمباره، ساده‌لوح، مبتدي و باري به هر جهت نشان داد كه در يك عمليات اطلاعاتي مجموعه‌اي از اشتباهات غيرقابل اغماض از خود نشان مي‌دهند و در آخر نيز به موفقيت مورد نظر دست نمي‌يابند.
  
شان كانري آنها و امير جعفري ما
امريكايي‌ها از زماني كه با شوروي در رقابتي دوقطبي قرار گرفتند، تلاش كردند تا با استفاده از هاليوود برتري اطلاعاتي و امنيتي خود را به رخ روس‌ها بكشند. مجموعه جيمز باند يا همان «007» كه هنوز هم قسمت‌هاي جديد آن در حال ساخت است، جزو معروف‌ترين فيلم‌هاي جاسوسي است كه احتمالاً فريدون جيراني در نوجواني و جواني قسمت‌هايي از آن را با بازي «شان كانري» در سينماهاي مشهد ديده باشد يا بعداً نسخه‌هاي ديجيتالي آنها را به دليل جايگاهي كه در تاريخ سينماي جهان دارد، پيگيري كرده باشد.
در اين مجموعه، مأمور اطلاعاتي امريكا يك‌تنه توطئه‌هاي روس‌ها را خنثي و نقشه‌هاي آن را نقش برآب مي‌كند. تصوري كه بينندگان «جيمز باند» در سراسر جهان از سازمان «CIA» خواهند داشت آيا چيزي بيش از اشراف اين سازمان بر همه تحولات اطلاعاتي است كه در گوشه و كنار دنيا در جريان است؟! امريكايي‌ها سريال «24» را نيز ساخته‌اند كه نسخه دوبله شده آن در شبكه خانگي نمايش هست، در آنجا مي‌توان ديد كه هاليوود چه تصويري از مأموران اطلاعاتي خود ترسيم مي‌كند. در مقابل سريال ايراني «تعبير وارونه يك رؤيا» سر تيم عملياتي وزارت اطلاعات را با بازي امير جعفري، شخصي عصبي نشان مي‌دهد كه با يك چالش سر به كوه مي‌گذارد و چند نيروي خود را به دليل سهل‌انگاري از دست مي‌دهد!
  
مسئله هسته‌اي و فيلم‌هاي امنيتي
در دهه 60 كه سينماي انقلاب سال‌هاي ابتدايي خود را تجربه مي‌كرد، فيلم‌هايي با تم امنيتي با حول محور درگيري نيروهاي وزارت اطلاعات با منافقين و ضدانقلاب ساخته شد. همين روند در دهه 70 نيز ادامه پيدا كرد كه مي‌توان «روز شيطان» ساخته بهروز افخمي را به عنوان نمونه موفق آن سال‌ها نام برد. حاتمي‌كيا نيز در فيلم «آژانس شيشه‌اي» به حضور نيروهاي امنيتي پرداخت و «به رنگ ارغوان» را به طور مستقيم به نيروهاي وزارت اطلاعات اختصاص داد.
افخمي و حاتمي‌كيا بعد از سال‌ها دوباره به سراغ مسائل امنيتي رفته‌اند، يكي «روباه» را ساخته و دومي درگير «باديگارد» است. افخمي سال گذشته «روباه» را ساخت، فيلمي سرحال كه در آن نيروهاي امنيتي مشابه آنچه جيراني در «تعبير وارونه يك رؤيا» نشان مي‌دهد داراي وسايل الكترونيكي و رهگيري هستند اما كارشان را به خوبي انجام مي‌دهند! هم‌اكنون كه مسائل هسته‌اي بحث روز جامعه است و داستان تلخ دانشمندان هسته‌اي يكي از خاطرات ناگوار سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود، انتظار اين بود كه تلويزيون به عنوان رسانه ملي وظيفه خود را مقابل خدمات وزارت اطلاعات در كشف توطئه‌هاي هسته‌اي و دستگيري قاتلان شهداي هسته‌اي كشورمان به خوبي به انجام برساند. اما برخلاف انتظار مجموعه‌اي كه به كارگردان كهنه كاري به نام جيراني سپرده شده بود، به سريالي تبديل شد كه مردم شب‌ها به سوتي‌هاي نيروهاي امنيتي آن بخندند و از اينكه مديران ارشد سازمان حساس «انرژي اتمي» تا اين حد مي‌توانند پتانسيل ضدانقلاب شدن داشته باشند، تعجب كنند. به نظر مي‌رسد اصطلاح «تعبير وارونه» چكيده آن چيزي باشد كه جيراني مي‌خواسته از اقتدار اطلاعاتي نظام به نمايش بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار