کد خبر: 736568
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
سفر دوره‌ای وزیر خارجه ایران به منطقه مغرب عربی، در ادامه تحرک دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است. این رخداد سیاسی، اولین دیدار وزیر خارجه دولت یازدهم از این منطقه است.
فارس: ملت ما با مردم منطقه مغرب عربی دیرآشنا بوده و مناسبات کشورمان با این سرزمین‌های منطقه شمال آفریقا دیرینه و تاریخی است. خدمات فرهنگی و تمدنی مردم ما به اسلام و تمدنش از کسی پوشیده نیست. ایرانیان در صدر تاریخ اسلام و به دنبال فرآیند تمدن سازی اسلام که همواره با نشر تعالیم آموزه‌های انسان‌دوستانه و روح‌بخش در جهان بوده، با دیگر برادران مسلمان وارد شمال آفریقا و اندلس شده و با دستان مبدع خود شهر «قیروان» ( کلمه کاروان به معنی قرارگاه ارتش و مهاجرین) در جنوب کشور تونس پایه‌ریزی کردند.

تاریخ اسلام نقش ارزنده ایرانیان را در تأسیس دولت دستمیان در شمال آفریقا فراموش نمی‌کند. دولت خدمات مهمی در راستای ثبات و امنیت و توسعه آبادی و عمرانی الجزایر و پیرامون آن از خود نشان داده است.

از جمله آثار و خدمات تمدنی ملت ما مورخان مسلمان و خاورشناسان منصف بر آن گواه می‌دهند، نقش ایرانیان در تمدن اسلامی در اندلس است. دانشمندان ما حضور ارزنده و پر اهمیت در پایه‌ریزی این تمدن پا برجا، داشتند.

امروز نیز وزیر خارجه کشورمان در حالی وارد این منطقه می‌شود که حامل پیام‌های برادری و خیرخواهانه از سوی دولت و ملت ما برای دولت و ملت کشورهای این منطقه است.

رشد و توسعه مناسبات تهران با کشورهای مغرب عربی پس از فروپاشی رژیم شاهنشاهی گواه اثرگذاری نویدها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بر دیپلماسی سازنده و مسئولانه و قابل اعتماد جمهوری اسلامی ایران در این منطقه بوده است. هم اینک تهران در پایتخت‌های کشورهای منطقه سفارتخانه‌های فعال خود را دایر نموده و امید است درهای سفارت کشورمان پس از بازگشت امنیت و امید به سرزمین لیبی،‌ بار دیگر گشوده شود. نقاط تلاقی اشتراک و ابعاد همکاری و همگرایی میان تهران و کشورهای شمال آفریقا به مراتب فراوان‌تر و افزون‌تر از نقاط اختلاف و تقاطع است.

به باور سکانداران سیاست خارجی کشورمان، کشورهای این منطقه استراتژیک و غنی از منابع انرژی و کانی، می‌توانند مشکلات و معضلات درونی خود را بدون دخالت خارجی و بی‌نیازی از مداخله سازمان‌های ملل و ناتو، حل کنند و توسعه و تکامل منظومه «اتحادیه مغرب عربی» می‌تواند برای اعضای این اتحادیه، توسعه اقتصادی و تقویت روابط فیمابینی، به همراه داشته باشد. سفر آقای ظریف به تونس و الجزایر در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های میان تهران و این کشورهای است.

جمهوری اسلامی ایران و تونس پس از سقوط رژیم مستبد ین علی، گام‌هایی مثبت جهت ارتقای سطح روابط برداشته‌اند.

سیاست بی‌طرفی مثبت که برخاسته از اراده سیاسی و تصمیم‌گیری ملی نخبگان این کشور بوده و نیز حضور این کشور در اردوگاه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، تونس را از بسیاری از مشکلات سیاسی و امنیتی دور ساخته است.

در این راستا، تونس با جلوگیری از پیوستن جوانان این کشور به داعش و دیگر گروه‌های تکفیری گامی مثبتی برداشته است. تهران و تونس که از قربانیان پدیده تروریسم هستند در این راستا می‌توانند همکاری وسیعی داشته باشند و ارتقای سطح همکاری‌های در ابعاد مختلف به سود توسعه گسترده مناسبات دو جانبه و در راستای ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

روند مناسبات تهران- الجزیره که از بدو استقلال این کشور (1343 هـ)، آغاز شده شاهد استمرار و تغییر مثبتی بوده که می‌تواند الگوی خوبی برای مناسبات ایران با کشورهای عربی باشد. همکاری‌های تهران و الجزیره در سازمان اوپک مثبت و به سود کشورهای عضو بوده، اقتصاد دو کشور هم اینک از سیاست غلط فروش ارزان نفت که توسط ریاض اعمال می‌شود، متضرر و رنج می‌برند دیپلماسی حکیمانه دولت الجزایر در عدم مداخله در کشورهای منطقه و نیز سیاست این کشور در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و مخافت صریح آن با سیاست مداخله جویانه غرب و پیمان ناتو، قابل تحسین و ستایش است.

تمام ناظران سیاسی منصف، مخالفت الجزایر را با دخالت ناتو در بحران لیبی و دخالت بازیگران خارجی در عرصه بحران سوریه،‌ سیاست حکیمانه ارزیابی می‌کنند.

تهران و کشورهای منطقه شمال آفریقا با وجود اشتراکات منافع مشترک فراوان می‌توانند در عرصه‌های مختلف شریک و همکار خوبی باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار