کد خبر: 736562
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
یوشیهده سوگا سخنگوی دولت ژاپن ضمن اعتراض نسبت به تصمیم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برای سفر به چین و شرکت در مراسم رژه هفتادمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، از سازمان ملل خواسته است تا "بی طرف" باشد.
تسنیم: توکیو اعتراض خود نسبت به تصمیم بان کی مون برای سفر به چین و شرکت در مراسم رژه به مناسبت هفتادمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم را به سازمان ملل اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوشیهده سوگا سخنگوی دولت ژاپن ضمن اعتراض نسبت به تصمیم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برای سفر به چین و شرکت در مراسم رژه هفتادمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، از سازمان ملل خواسته است تا "بی طرف" باشد.

سخنگوی دولت ژاپن در این باره تاکید کرد: ما می خواهیم اعضای سازمان ملل را ترغیب کنیم تا به آینده بنگرند و لزوما به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، تمرکز نکنند.

مراسم رژه به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی و شکست ژاپن قرار است روز پنج شنبه برگزار شود. بیش از 12 هزار سرباز و 500 نوع سلاح های مختلف نظامی در این مراسم مشارکت خواهند داشت. 200 فروند هواپیمای نظامی نیز در این مراسم به پرواز درخواهند آمد.

ده‌ها نفر از مقام های سیاسی کشورهای مختلف از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پارک گئون هائه رئیس جمهور کره جنوبی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز از دعوت شدگان به این مراسم بوده است. برگزاری این رژه در شرایطی است که ژاپن نیز قصد دارد نقش نظامی خود را گسترش دهد. دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن طرح هایی را برای گسترش حضور نظامی در سطح بین المللی به پارلمان ارائه کرده است.

آبه پیش از این تمایل خود را برای مذاکره با ژی جین پینگ رئیس جمهور چین در اوایل سپتامبر اعلام کرده بود. روزنامه چاینا دیلی نیز نسبت به مخالفت ژاپن با سفر بان کی مون به پکن برای شرکت در این مراسم واکنش نشان داده است.

این روزنامه چینی نوشت: نگرانی دولت ژاپن با سفر بان کی مون به پکن نشانگر دیدگاه کوته بینانه دولت شینزو آبه و لجاجت توکیو برای برداشت نادرست از تاریخ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار