کد خبر: 736555
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
احداث باند دوم محور ازنا- اراک به کندي پيش ميرود
جاده غيراستاندارد ازنا- اراک يکي ازخطرناکترين جاده هاي استان لرستان است که در بيشتر ماههاي سال بستر تصادفات مرگبار مي شود. تا آنجا که بيش از 80 درصد تصادفات شهرستان ازنا و 20درصد حوادث جاده اي استان لرستان دراين محور اتفاق مي افتد. اين مسير که در بين مردم و رانندگان به جاده مرگ شهرت يافته عليرغم اينکه محلل تردد روزانه بيش از صدها خودروي سواري و کاميون و ماشين هاي سنگين است، کم عرض، دوبانده و فاقد استانداردهاي جاده اي است. از طرفي طرح چهاربانده کردن اين مسير هم که از سال 91 آغاز شده با حرکتي لاک پشتي پيش مي رود.
مريم احمدي

اين جاده 80 کيلومتري که تنها مسير دسترسي ساکنان شهرستان ازنا به شهرهاي مرکزي کشور است با هدف ايجاد ارتباط محلي بين اين شهرستان با شازند ايجاد شد اما به مرور به دليل هموار بودن نسبي به مسير ترانزيتي تبديل شد و خودروهاي سنگين آن را قرق کردند. با ورود ناوگان حمل‌ونقل سنگین، تردد کامیون‌های حمل سوخت و سنگ‌های معدنی به شدت بر بار ترافيکي اين جاده کم عرض افزوده شد و آمار حوادث جاده اي با افزايش چشمگيري روبرو شد. از اين رو طرح احداث باند دوم محور ازنا – اراک به طول 80کيلومتر به عنوان یک پروژه ملی - استانی در دستور کار مسئولان راه و شهرسازي قرار گرفت که 35 کيلومتر آن در محدوده شهرستان ازنا بود. سال 91عمليات اجرايي اين طرح آغاز شد و حالا با گذشت بيش از 3 سال فقط 17 کيلومتر از 35 کيلومتر مذکور اجرايي شده است. قرار بود اين مسير نهايتا تا هفته دولت سال 93 به بهره برداري برسد اما اين وعده محقق نشد و جاده مرگ همچنان قرباني مي گيرد. اگرچه اين موضوع بارها از سوي خبرگزاري هاي متعدد پيگيري شده و حتي استاندار لرستان در بازديد از اين مسير بر تسريع در احداث باند دوم اين محور تاکيد کرده است اما مسئولان شهرستان هر بار با بهانه هاي مختلفي چون کمبود اعتبار، نامناسب بودن شرايط جوي براي ادامه کار و يا عدم همکاري مسئولان استان از زير بار مسئوليت شانه خالي مي کنند.

 

از پليس هم خبري نيست

در حالي که حرکت لاک پشتي چهار باند کردن اين مسير هر روز جان ده ها نفر را مي گيرد، مسئولان شهرستان ازنا به فراهم کردن امکاناتي براي کاستن از ميزان حوادث جاده اي (تا بهره بردار ي از باند دوم اين محور) نيز بي توجه اند و اينجاست که انگشت اتهام بيش از پيش به سوي مسئولان شهرستان نشانه مي رود. عدم حضور پليس راه در اين محور، نبود علائم راهنمايي و رانندگي و حتي روشنايي کافي از جمله مواردي است که نمي توان نقش مهم ان را در افزايش مرگ و ميرها در اين مسير ناديده گرفت. رئیس پلیس‌راه لرستان با تاييد اين موضوع که اين محور پليس راه ندارد مي گويد: اين مسير از طريق گشت کنترل مي شود، اين در حالي است افراد محلي بارها اعلام کرده اند که حتي با تردد روزي دو تا سه بار از اين جاده متوجه حضورهيچ گشت جاده اي در اين محور نشده اند.

چغلوند کم‌عرض بودن این محور را یکی از مهمترين عوامل تصادفات دانسته و مي افزايد: عرض کم جاده سبب می‌شود تا در هنگام رانندگی حوصله راننده سر برود و از کامیون‌ها سبقت بگیرند و از طرفی نبود شانه راه در این جاده سبب شده تا شاهد تصادفات رخ‌به‌رخ وحادثه آفرینی باشیم.وي ادامه مي دهد: باوجود اینکه در این جاده اعمال قانون انجام‌گرفته، حضور پلیس تأثیر چندانی نداشته و برخی از اوقات باوجوداینکه پلیس همان ساعت جریمه کرده تصادفاتی رخ‌داده که این خود کم‌عرض بودن این محور را نشان می‌دهد.

بنا به گفته رئیس پلیس‌راه لرستان با توجه به صاف بودن محور ازنا شازند کامیون‌ها از گردنه زالیو به سمت اراک استفاده نمی‌کنند بنابراین همین صاف و هموار بودن راه برای رانندگان کامیون انگیزه ایجاد می‌کند تا از این مسیر بیشتر استفاده کنند، همچنين این جاده میانبری به سمت اراک محسوب می‌شود از اين رو برای ایمنی آن بهترین راه چهار خطه کردن این مسیراست که لازم است عملیات اجرایی آن تسریع شود!چغلوند مي افزايد: این جاده صخره و گردنه ندارد بنابراین چون نیاز به تونل ندارد هزینه زیادی ندارد و اگر دولت همت کند نسبت به بسياري از جاده‌های کشور خیلی زودتر اصلاح می‌شود!

جديدترين وعده!

تاکنون چندين بار زمان اتمام و بهره برداري از باند دوم محور ازنا- اراک اعلام شده و هر بار بنا به دلايلي اين زمان به تعويق افتاده است چندي پيش مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اعلام کرد: اجرای عملیات تعریض، راه شکافی، انجام ابنیه فنی و عملیات خاکی باند دوم محور ازنا شازند در 7.5 کیلومتر از مسیر تکمیل‌شده که در صورت وجود اعتبار لازم در سال 94 عملیات آسفالت این قطعه انجام می‌شود! شهرام ملکی با اشاره به اینکه از شروع این پروژه تاکنون 280 میلیارد ریال ریال برای آن هزینه شده است، افزود: جهت تکمیل و بهره‌برداری این محور به اعتباری بیش از 540 میلیارد ریال نیاز است.البته اين مسئول هم بهانه هميشگي بي اعتباري را پيش کشيد و افزود: مهم‌ترین عامل در روند اجرایی این پروژه محدودیت شدید اعتبارات پیش‌بینی‌شده است کمااینکه هزینه‌های بسیار بالای اجرای عملیات راه‌سازی و به عبارتی عدم تناسب اعتبارات سالیانه با نیازهای واقعی پروژه سبب شده تا ادامه کار با مشکل مواجه باشد.وی بابیان اینکه اداره راه و شهرسازی لرستان علی‌رغم کافی نبودن اعتبارات پیگیری‌هایی برای رفع مشکلات آن انجام داده ، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی احداث باند دوم تعریض محور ازنا شازند فعال و در دست اقدام است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار